Metoder udviklet i andre lande passer ikke nødvendigvis til den danske skoletradition, mener Maria Christina Secher Schmidt. Sammen med forskerkollegaer fra Københavns Professionshøjskole er hun i gang med at udvikle en dansk version af co-operative learning. Den hedder Systematisk Klassekammerathjælp, forkortet SYKL.
Foto: Privatfoto
Ny rapport:
SYKL motiverer eleverne i matematik og natur/teknologi
Co-operative learning har vundet indpas i folkeskolen. Men modellen er ikke fagdidaktisk. Derfor arbejder danske forskere med elev-til-elev-læring udviklet med udgangspunkt i fag.
Eleverne er inddelt i grupper to og to. En er ’pilot’, den
anden er ’flyveleder’. Fagligt ligger de ikke så langt fra hinanden. Foran sig
har de en opgave.
Piloten skal fortælle om sine ideer til at løse opgaven.
Flyvelederen skal afvente, men være klar til at hjælpe.
Der arbejdes koncentreret i et kvarter med at løse opgaven.
Derefter bytter eleverne roller og arbejder endnu et kvarter.
SYKL hedder metoden – en forkortelse for SYstematiseret
KLassekammerathjælp.
Den har været under udvikling af forskere ved Københavns
Professionshøjskole siden 2019.
I 2020-2022 har de undersøgt 4.-klassers arbejde med
SYKL-metoden i matematik og natur/teknologi med 4,8 millioner støttekroner fra Novo Nordisk Fonden i ryggen.
Nu er rapporten klar, og resultaterne er umiddelbart
positive, fortæller projektleder og docent Maria Christina Secher Schmidt.
”Vi kan blandt andet se, at eleverne bliver motiveret af
metoden, og at læringsmiljøet er trygt. I vores videoobservationer er eleverne on task i 90 procent af den observerede tid, og der er kun dårlig
stemning mellem
eleverne i tre procent”, siger hun.
En fagdidaktisk metode
I de seneste år har der været massivt fokus på forskellige
metoder til at få eleverne til at lære af hinanden. Særligt co-operative
learning og peer-to-peer tutoring har vundet indpas i folkeskolen.
Den største forskel på de tilgange og SYKL er, ifølge Maria
Christina Secher Schmidt, at sidstnævnte er en fagdidaktisk metode.
”SYKL er tilpasset et bestemt fagligt indhold. Metoden er
udviklet ind i fagene. Det er forskelligt, hvordan læreren kan understøtte den
faglige samtale mellem eleverne fra fag til fag. Og den forskel er vigtig”,
siger hun.
Lige nu er SYKL klar til at blive taget i brug i matematik
og natur/teknologi. Forskerne er ved at udvikle metoden til danskfaget også.
At
SYKL’e kræver nemlig den rigtige type opgaver og den rigtige lærerunderstøttelse,
fortæller Maria Christina Secher Schmidt:
”I natur/teknologi er arbejdet ofte meget eksperimenterende.
Der er ofte nogle remedier, børnene skal undersøge noget med, og det skal gøres
på en særlig måde. I matematik arbejder lærerne ofte med talforståelse og med
at få eleverne til at undersøge de resultater, de kommer frem til”.
Det er læreren, der formulerer opgaverne, og kort med tips til, hvordan eleverne
kan komme videre, hvis de er gået i stå.
”SYKL er en general struktur til at stilladsere lærerhjælpen.
Læreren skal være didaktiker”, siger Maria Christina Secher Schmidt.
Nu skal effekten kvantificeres
I det nye forskningsprojekt har forskerne analyseret 173
videoer af elever, der SYKL’er. Desuden har de interviewet lærere, vejledere og
elever. Det har givet en række resultater, som Maria Christina Secher Schmidt
finder særdeles interessante.
Ud over de førnævnte resultater, der peger på, at eleverne
arbejder koncentreret og med god stemning imellem sig, fremhæver hun, at
eleverne bliver mere engagerede og forklarer mere, når en
natur/teknologi-opgave indeholder en konkret genstand.
”Det kan være alt fra en udstoppet fugl til et digitalt
program”, siger hun.
Foreløbig har cirka 1000 skoleelever testet SYKL-metoden, og
deres lærere har været på kursus i metoden. På Københavns Professionshøjskole
bliver de lærerstuderende også introduceret til SYKL-principperne.
Næste skridt for forskerne bliver at lave et stort
effektstudie, der kan dokumentere effekten af at arbejde med Systematisk
Klassekammerathjælp i matematik.
Selv om det kvalitative studie peger på, at arbejdsmetoden
øger trivslen og engagementet blandt eleverne, kan det nemlig ikke sige noget
om, hvorvidt den også giver faglige kompetencer.
”Det giver en god indikation af det, men tester metoden på 10.000 elever og 119 skoler, før vi konkluderer noget”, siger
Maria Christina Secher Schmidt.