Debat
Mindre skærmforbrug sætter nye krav til undervisningsmaterialet, lyder det fra Jakob Harder og Martin Sønderlev, Københavns professionshøjskole.
Foto: Unsplash
Dekan og institutchef: Politikerne skal være klar til nye investeringer i fysiske læremidler
Nu raser skærmdebatten med fornyet styrke med baggrund i de nye anbefalinger og fritidstilbud fra Tesfaye. Men vi er næppe de eneste, der undrer os over, at ingen taler om elefanten i rummet. For hvor er de undervisningsmaterialer, der skal bruges i stedet?
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Børne-
og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har længe talt om behovet for, at
skoler og fritidstilbud sætter tydeligere rammer for børn og unges skærmbrug.
Det er godt - om end påstanden om, at det vigtigste at lære om digital
teknologi er at slukke, nok er en kende ensidigt.
Når
vi ved, at eleverne kommer til at vokse op i en verden omgivet af teknologi,
skal vi også forstå, hvad det er, vi slukker for. Og hvad der sker med os, når
skærmen igen lyser op efter skole.
Så
ja, det er vigtigt at sætte rammer for, hvor digital en skoletid bør være. Men
det undrer os, at politikerne ikke har fokus på, hvad der så skal være i stedet
for.
Mobiler
er det nemmeste problem
Det
nemmeste problem er mobiltelefonerne. De hører ikke til i skoletiden. Langt de
fleste af de skoler, som vi kender, har håndteret dette for længe siden. Her
udviser eleverne nok langt mere moden forståelse, end hvis tilsvarende tiltag
blev indført på vores arbejdspladser.
Men
når det er et nemt problem, skyldes det, at det er eleverne selv, der skal
levere det, der skal i stedet. Det er fællesskab, leg og sammenhold, som pibler
frem igen, når mobilen afleveres.
Vanskeligere
er det med undervisningsmaterialerne. Fra 2012 skete der en stor udrulning af
digitale læremidler i folkeskolen. Med datidens mål var udrulningen en succes,
men bagsiden har vist sig siden. Kvantiteten af digitale læremidler er høj, men kvaliteten varierende. Og de analoge læremidler er trængt i baggrunden. Den enkelte lærer har mange steder oplevet et fald
i egne muligheder for at vælge de rette læremidler til klassen, fordi der med
digitaliseringen også fulgte en centralisering af indkøb.
Og
her er vi fremme ved elefanten i rummet. Mens alle politikere og de fleste
organisationer er enige om, at det er et problem, at undervisningsmaterialer i
skolen per default er digitale, så taler ingen om, hvordan de skal erstattes
med analoge læremidler. Til forskel fra legen, der nærmest kommer af sig selv -
gratis - så dukker gode analoge læremidler ikke bare op af støvede skolekældre,
fordi vi slukker for de digitale læremidler. Men det taler ingen om.
1.981.510
fysiske bøger blev lånt ud sidste år
Mange lærere
oplever i dag, at Center for Undervisningsmidler (CFU), som holder til på
professionshøjskolerne, er deres eneste vej til klassesættet med de gode gamle
Astrid Lindgren-bøger, men også til nutidig litteratur, der på alle klassetrin
tager temaer om krig, kultur, køn og klimakrisen op. Eller i udskolingen
til at forstå og diskutere tidens digitale mediebillede med fx. Nicole Boyle
Rødtnes bog ”Når sandheden svigter” om konspirationsteorier og fake news.
Det er også fra CFU, at lærerne supplerer Harry Potter med
materialekasser med teatereffekter, der gør undervisningen mere varieret og
levende, finder redskaber til bevægelseslege, programbare robotter til
teknologiforståelse, avanceret måleudstyr til brug i biologi og kemi – eller et
mobilt podcast studie.
Vi
kan berolige politikerne med, at lærerne på ingen måde har opgivet analoge
læremidler. I 2023
lånte vi 1.981.510 fysiske bøger ud i klassesæt. Det svarer til omtrent 3-4
bøger for hver elev i grundskolen. På mange titler har CFU mere end et halvt års
ventetid, så lærerne ved godt, at de skal langtidsplanlægge, hvis de skal bruge
analoge læremidler.
Pengene
mangler
Med
et politisk ønske om mere analog undervisning
så skal kommunerne enten øge skolebudgetterne til indkøb af fysiske læremidler.
Eller finanslovsbehandlingen til CFU skal styrkes, så vi i fællesskab kan købe
flere materialer, som alle skoler kan låne.
Man
skal ikke have læst mange aviser for at se, at skolebudgetterne er under
voldsomt pres fra udgifter til bl.a. specialområdet. Hvad angår CFU, så har
regeringen rent faktisk en plan, der rækker flere år frem. Men helt
kontraintuitivt er den plan, at der i de kommende år skal skæres ned på CFU.
Ved finansloven for 2024 blev besparelserne fjernet i sidste øjeblik, men
allerede fra 2025 er der lagt op til nedskæringer på CFU på 40 mio. kroner om
året. Altså 20 procent færre midler til at anskaffe nye, aktuelle læremidler og
til at supplere de gamle bøger, som har det med at blive slidt, fordi de er i
brug hver eneste dag.
Den enkelte lærer
skal have et alternativ til digitale læremidler. Det er elefanten i rummet,
hvis politikernes ønsker om begrænsninger i skolens skærmforbrug skal føre
til bedre undervisning.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk