Sæt som dette er det allermest populære hos CFU, men fremover bliver det sværere at sikre kvaliteten.

Lærer og konsulenter: CFU-hug kan føre til mindre praktisk sprogundervisning

Besparelserne på CFU får konsekvenser for de populære materialesæt, som har en helt særlig betydning for sproglærere, lyder det fra konsulenter. Sproglærerforeningen begræder besparelserne.

Offentliggjort

Er du tysk, fransk eller engelsklærer har du sikkert stiftet bekendtskab med CFU’s materialesæt. Kasser pakket med alt fra brætspil og billedkort til værktøjer og instrumenter er det allermest populære hos CFU – og populariteten stiger for hvert år.

Men fra i år skal CFU årligt spare næsten 40 millioner kroner hvert år. Det vil i høj grad gå udover netop de materialesæt. Og det er ikke mindst et problem for sprogfagene, lyder det fra CFU-sprogkonsulenterne Christina Hellensberg og Danièle Edith Eychenne. 

For imens regeringen med den ene hånd sparer på CFU, giver den med den anden flere penge til bøger. Dermed er det især de analoge materialesæt, der står for skud, når CFU skal spare. Og det er alvorligt for sprogfagene, lyder det fra Christina Hellensberg: 

"Det er så vigtigt at kunne bruge autentiske og analoge materialer. Materialer, som ofte ikke er produceret med henblik på undervisning", siger hun.

Det er et meget stort arbejde for CFU at sammensætte indholdet af kasserne og lave vejlederne til dem, forklarer hun. 

"Udvælgelsen af den slags materialer er tidskrævende og til materialerne, som kommer til udlån, er det en ambition for CFU at komme med bud på, hvordan læreren kan bruge disse semantiske læremidler, så de kan tale ind i elevernes engagement og kundskaber. Vi skal give lærerne billeder på, hvad der er relevant i en billedbog, et spil eller et artefakt. Hvilket ordforråd, hvilke lege, hvilke skabende aktiviteter?"

“Det arbejde kan blive vanskeligere at få tid til, når der bliver skåret på grundbevillingen”, lyder det fra de to konsulenter.

Lærerformand: Skulle undervisningen ikke gøres mere praksisnær?

Hos Sproglærerforeningen for tysk, fransk og engelsk vækker regeringens besparelser også bekymring. De mener ikke, at besparelserne stemmer overens med regeringens ønske om at gøre skolen mere skærmfri.

“Mange skoler har ikke indkøbt bøger i flere år, fordi pengene er gået til abonnementer på online portaler og elektronisk udstyr. Skolerne har brug for at kunne låne materialer fra CFU for at kunne variere undervisningen”, siger Rita Mogensen fra Sproglærerforeningen. 

“Eleverne skal have varieret og praksisnær undervisning. Og disse materialer kan netop bruges i sprogundervisningen for at give fornemmelsen af at være et autentisk sted”.

Behovet for vejledning bliver kun større 

Rita Mogensen understreger ligesom CFU-konsulenten, at det er vigtigt i en travl hverdag at have adgang til materialesæt med kreative og analoge læremidler og vejledninger til at bruge dem.

“Lærernes forberedelsestid er kraftigt beskåret. Engelsk er desuden blevet beskåret med en time samlet set i den nye folkeskolelov. Engelsk forsvinder fra 1. klasse og to lektioner flyttes fra 8.-9. klasse til mellemtrinnet. Tysk/fransk har mistet tysk i 5. klasse, men har til gengæld fået flere lektioner i 8.-9. klasse". 

"Så behovet for pædagogisk vejledning er blevet større”, siger hun.