Debat
De ældste elever vil gerne undervises i gode pengevaner, og det er et fælles samfundsansvar at klæde dem på, mener dagens debattør.
Foto: iStock
Debat: Hvis vi vil undgå økonomisk mistrivsel, skal økonomi på skoleskemaet
Skolen kan ikke løse alle samfundsproblemer, men økonomisk dannelse i en tidlig alder er en del af den generelle dannelse, som skolen bør være involveret i.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Den digitale
verden og kursen mod det kontantløse samfund udfordrer børn og unges forhold
til penge. Derfor er behovet for tidlig økonomisk dannelse større end
nogensinde før. En oplagt forældreopgave, vil mange mene, og jeg er enig.
Men det er
ikke alle børn, der vokser op i ressourcestærke hjem med forældre, som kan løfte
den opgave alene. Derfor spiller skolen også en vigtig rolle, og når børn og
unge selv efterspørger ”faget”, bør vi som samfund samle den handske op.
Børne- og
undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) er skeptisk over for ideen, peger på
de allerede fyldte skoleskemaer og understreger, at skolen ikke kan løse alle
samfundsproblemer. Det har han en pointe i, men økonomisk dannelse i en tidlig
alder er i min verden en del af den generelle dannelse, som skolen bør være
involveret i.
Store konsekvenser
Vi har i Danske Bank fået lavet en landsdækkende YouGov-undersøgelse, som
viser, at et flertal (61 procent) af de adspurgte folkeskoleelever i 4.-9.
klasse gerne vil undervises mere i gode pengevaner.
Og der er brug
for den økonomiske dannelse: Ifølge en opgørelse fra juni 2023 er 21,7 procent
af de registrerede i RKI mellem 18-30 år. Statistisk fra Center for Ludomani viser,
at 48 procent af ludomanerne i Danmark er mellem 18-25 år. Og tidligere i år
offentliggjorde Finans Danmark og Forbrugerrådet Tænk en rapport om unges
økonomiske trivsel, som viser, at 30 pct. af unge mellem 18 og 30 år har
problemer med at få økonomien til at hænge sammen – en tredobling siden 2022.
Som børne- og
ungechef i Danske Bank bliver jeg dagligt konfronteret med konsekvenserne af
manglende økonomisk forståelse. Konsekvenser, som ikke blot begrænser sig til
økonomi, men også relationer og mentalt helbred. Der er tale om vidtrækkende
følgevirkninger, ikke blot for den enkelte, men i sidste ende også for
samfundet. Derfor er det essentielt, at vi giver børn og unge redskaber, der
gør dem i stand til at navigere.
Når eleverne
selv efterspørger mere undervisning i privatøkonomi, er banen kridtet op. Ikke
bare med skolekridt, men med en flertalsstemme, som vi bør tage alvorligt.
Understøt
eksisterende initiativer
Jeg anerkender børne- og undervisningsministerens
forbehold, særligt set i lyset af opgøret med den rigide målstyring, der har
præget folkeskolen de seneste ti år.
Men midt i
denne tilsyneladende polariserede debat mener jeg, at det er værd at huske på,
at der allerede findes konkrete læringsmål for penge og privatøkonomi i
matematikundervisningen, lige fra indskolingen til udskolingen.
En konkret
løsning er at understøtte de eksisterende læringsmål og øge integreringen af
økonomiundervisningen i matematikfaget. Det er i tråd med Europa-Kommissionens
nyudgivne finansielle kompetencerammeværk for børn og unge, der netop fremviser,
konkrete finansielle kompetencer tilpasset forskellige aldersgrupper.
Skolen bør
løfte et større ansvar, men det skal ikke stå alene. Som nævnt har forældre
også et ansvar, og det samme gælder for os finansielle institutter. Initiativer
som Pengeby og Pengeugen er eksempler på partnerskaber mellem skoler, forældre
og finansielle institutter, som understøtter elevernes robusthed til at
håndtere penge mere ansvarligt.
Spørgsmålet
er, hvordan vi som samfund løfter denne opgave? Mit bud er, at vi skal være
fælles om det. Det har vi god tradition for i Danmark, så lad os drøfte, hvordan
vi på tværs af både skoler, forældre, politiske instanser og private
pengeinstitutter klæder vores børn og unge ordentligt på til at blive økonomisk
ansvarlige voksne.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk