Lærer Monica Hulstrøm måtte sidste år sige farvel til fire elever i 4.a, som valgte at starte i byens privatskole i 5. klasse

Tv2-lærer om at miste elever til privatskolen: "En følelse af magtesløshed"

Næsten hver femte barn går på fri- eller privatskole, og andelen er stigende. Det sætter en ny Tv2-dokumentarserie fokus på fra i aften. Monica Hulstrøm er klasselærer i 4.a, som Tv2 følger.

Offentliggjort Sidst opdateret

Tårerne balancerer på øjenkrogen hos flere af eleverne i 4.a på Hundested Skole, da endnu en klassekammerat fortæller, at de skal skifte til byens privatskole, Skolen ved havet. En bliver hurtigt til fire, og da skoleåret rinder ud, og der skal tages afsked, får tårerne frit løb. Så er der kun 13 elever tilbage i klassen.

”Du er en sød ven”. ”Du er fair”. ”Og så er du god at lege med”.

Klasselærer Monica Hulstrøm læser på sidste skoledag i 4. klasse klassekammeraternes beskeder op for de fire elever, som skal starte på privatskolen efter sommerferien.

"Vi har arbejdet og knoklet for at det skulle blive en rigtig god klasse. Så jeg forstår det faktisk ikke", siger lærer Monica Hulstrøm i dokumentaren

Monica Hulstrøm tøvede ikke længe, da hun blev spurgt, om hun ville deltage i Tv2-dokumentaren 'Flugten til privatskolen', der sætter fokus på flugten fra folkeskole til privatskole.

”Det her er et billede på situationen p.t. i Danmark. Sådan er det i mange små kommuner i øjeblikket. Jeg kan se og mærke, at det desværre er noget, som jeg og mine kolleger oplever mere og mere”, siger Monica Hulstrøm til Folkeskolen, før TV2-dokumentaren rammer danskernes skærme.

Sætter ord på at være efterladt i folkeskolen

Monica Hulstrøm er glad for, at dokumentaren sætter fokus på flugten fra folkeskolen fra børnenes perspektiv. I dokumentaren sætter eleverne ord på, hvad det betyder, når klassekammeraterne vælger det private alternativ.

Folkeskolereformen og det der var i 2013 var en stor hjælp for os privatskoler

Skoleleder på privatskolen Skipper Clement Skolen i Aalborg Peter Würtz

”De flytter skole, fordi de ikke synes, det er særligt rart i klassen, tror jeg”, siger en pige.

”Der er ikke lige så mange i klassen, som der er her”, prøver en dreng at forklare, og tilføjer, hvordan det føles, når kammeraterne forlader skolen: ”Jeg begyndte at græde helt indeni, men jeg viste det ikke”.

”Det får mig til at tænke på, om de ikke kunne lide os, eller om de synes, vi var meget irriterende, eller de slet ikke kunne holde os ud”, siger en pige.

Italesættelsen af, at nogle elever skal til en bedre skole, gør tydeligt indtryk hos eleverne. For er den skole, de går på, så ikke god nok?

Monica Hulstrøm trøster.

”Fællesskabet er jo med til at lave den selvfølelse hos et barn. De bliver bevidste om, at de påvirker hinanden på godt og ondt. Vi er en del af noget. Det var lige så svært for de børn, som skulle sige farvel. De er præcist lige så meget i mit hjerte”, siger hun.

"Vi ved, at forældre på privatskoler har en anden loyalitet. Det har de, de selv har valgt det, fordi de betaler til det, og så skal det blive en succes. Når noget skal blive en succes, så har man brug for at fortælle om det: 'Vi er så glade for, vi tog det valg. Det fungerer så godt. Lærerne er så dygtige, de finder på så mange ting'. Når man går på en folkeskole, så kan det være et sted, man bare er endt. Man har måske ikke tænkt over det, fordi man selvfølgelig skal gå i folkeskole. Men det er bare meget vigtigt, at vi har nogle, der fortæller noget om os", siger skoleleder på Hundested Skole Malene Nyenstad

Ny konkurrencesituation

Det er fem år siden, Skolen ved havet åbnede. Siden har Hundested Skole mistet 95 elever til skolen. Andelen af børn, der går på en fri skole, er steget siden 2009. I dag går næsten hvert femte skolebarn på fri-, privat- eller efterskole. Tidligere analyser viser, at søgningen mod privatskoler er særligt udtalt blandt de mere resursestærke familier, hvilket betyder, at de elever, der er tilbage i folkeskolen, i gennemsnit kræver flere resurser i folkeskolen. Men mens tilskuddet til privatskoler er steget, så er udgifterne til folkeskolen faldet siden 2009, delvist på grund af faldende elevtal.

Monica Hulstrøm er ærgerlig over udviklingen, og i særdeleshed ærgerlig over, at også hendes klasse har måtte stå for skud.

Der er plads til alle, hvis man vil lære. Der er ikke plads til dem, som ikke vil lære

Skoleleder på Kolding Realskole Wilhelm Hallum

”Det er en følelse af magtesløshed. Jeg synes, vi har gjort så meget, så hvorfor kan vi ikke komme i mål? Hvorfor bliver det fællesskab pludselig brudt op? Vi har haft de børn fra 1. klasse og op. Der sker rigtig meget. Børn udvikler sig og nogle gør det hurtigt og nogle gør det langsomt, men man går fremad sammen”, siger hun.

Også læreren blev rystet, da hun fandt ud af, hvor mange af klassens elever, der søgte mod privatskolen i det år, hvor Tv2 fulgte skolen.

”Jeg oplever, at der er en tendens til, at forældrene har en frygt for, om deres børn lærer nok og for, at de andre børn er urolige. Jeg har også hørt en begrundelse om, at det var for at prøve noget nyt. Det er børn på 11 år. Det er en rimelig radikal måde at prøve noget nyt på”, siger hun.

”Men det var overraskende, at så mange flyttede, for klassen var egentlig godt på vej til at have en god vi-følelse og faktisk fagligt dygtige til trods for deres livlighed”.

Lærer håber, politikere ser dokumentaren

Hun fortæller i klassen, at nogle gange skal veje skilles, og det er okay at være ked af, at man skal sige farvel til hinanden.

”Men det er mærkeligt at stå der. Det er det, som dokumentaren kan. Den viser måske for første gang konsekvenserne i børnehøjde. Det er en af grundene til, at jeg synes, den er så vigtig”, siger læreren.

Hun havde lidt betænkeligheder ved, at alle skulle se, hvordan hun er som lærer. Men hun har været lærer siden 2000, hun hviler i sin lærerfaglighed, og budskabet var vigtigere end egne bekymringer om, hvordan hun ville virke på en skærm.

”Jeg tænkte også på mine kolleger. Hvad ville de synes om det? Mig og min makker har et godt makkerskab, vi har stået sammen om det. Det har jeg været tryg i. Det betyder meget at arbejde på en skole med en flok enormt opbakkende kollegaer ”.

Eigil i grøn trøje er en af de elever, som er kommet fra privatskolen i Hundested og til folkeskolen, hvor han i anden del af dokumentaren skal blive en del af 5. a

Efter sommerferien begyndte tre nye elever i 5.a. Og en elev vendte tilbage efter at have været på privatskolen, så antallet af elever af det samme. Men det har kostet meget at genoprette klassefællesskabet, fortæller Monica Hulstrøm.

”Det er klart. Det sætter os jo lige to skridt tilbage. Vi var i gang med en proces, men når der kommer sådan et opbrud, så bliver vi sendt noget tilbage. Vi håber helt klart på stabilitet nu. Der er heldigvis en god kerne af elever, men den skal være stor nok for, at det giver en sammenhængskraft. Dem har vi ikke råd til at miste”, siger hun.

Hun håber, dokumentaren kan give en politisk debat.

”Jeg kunne godt tænke mig, at de kiggede på, om er det fair nok? Resurserne må ikke ryge væk fra folkeskolen, når opgaven bliver større. Jeg håber, vi fra nu af vil investere i at lave en folkeskole, som er god nok, for det er det, som giver et godt børneliv, og på længe sigt et godt Danmark”, siger hun og opfordrer til, at politikerne ser på fordelingen af resurser og det sociale ansvar mellem privat- og friskoler og folkeskolen.

Men hun har også et lille opråb til forældrene.

”Jeg vil ønske, at forældre vil tænke over, at når man flytter børn frem og i flere tilfælde tilbage igen, så har det konsekvenser. Jeg ville ønske, at der var en længere proces. At forældrene vil gå i aktiv dialog med skolen om de forhold, de ønsker ændret, således at vi sammen har kæmpet mere, inden man bare flytter et barn”.

Flugten til privatskolen er en dokumentar i to dele. Første del sendes i aften på Tv2 kl. 20.40. Andet afsnit sendes den 31. marts kl. 20.40. Begge afsnit kan allerede i dag streames på Tv2 Play