»Det har hjulpet mig«

Vi lærte om forskellige måder at få konflikter bearbejdet på, fortæller Jeppe Beyer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De har været bedste venner i mange år, men det seneste år har de slet ikke talt sammen. Selv om de går i samme klasse. De havde en konflikt - noget med en tidligere kæreste. Men forleden blev de gode venner igen. Emma skrev til klassekammeraten på Facebook og Messenger.

»Jeg mødtes med ham forleden, og vi fik talt det ud. Nu er vi gode venner igen. Det er jeg meget glad for. Det var ikke rart at ignorere hinanden, når vi har været så gode venner tidligere. Jeg har gået og tænkt over det længe. Dengang vi havde kursus i konflikthåndtering, kunne jeg se, hvor langt op ad konflikttrappen vi var kommet«, fortæller Emma Hansen fra 9.x på Jyderup Kommuneskole.

Eleverne husker meget fra kurset, selv om det er mange måneder siden, de var på det. De nævner konflikttrappen, et interaktivt spil om en dreng og en pige i ungdomsklubben, giraf- kontra ulvesprog, og om man vælger at gå, stå eller slå, når man møder en konflikt.

»Jeg synes, konflikthåndtering skulle indføres på alle skoler«, siger Sebastian Slott fra 9.x.

»På min gamle skole var der altid slåskampe, og alle hadede hinanden. Man bagtalte hinanden. For eksempel var der 24 piger, der rottede sig sammen mod et par stykker og drev den ene ud i noget, så hun fik det meget dårligt. Lærerne fik stress, fordi der var nye konflikter hele tiden, og jeg var vildt dårlig til dansk. Her går det meget bedre«.

Sebastian fortæller, at han om morgenen nu glæder sig til at komme i skole, fordi de har et godt fællesskab i klassen.

Han synes, at flere burde vide noget om konflikthåndtering, for så »ville der nok være færre trusler og vold ude i byen om aftenen«.

Kalle Jørgensen og Jeppe Beyer fra 8.a synes, det er rigtig godt, at skolen bruger tid på at håndtere konflikter. De fremhæver, at øvelserne var gode, også fordi man fik mulighed for at røre sig.

»Kurset kan godt få én til at tænke sig om, inden man kommer ud i en konflikt. Bare på at en time kan man lære alt muligt, som man kan bruge til noget«, mener Kalle Jørgensen.

»Jeg har taget det til mig. Det har hjulpet mig. For eksempel lærte vi om forskellige måder at få konflikter bearbejdet på. Man kan gå, stå eller slå, og nu ved man også, at man skal lade være med at hidse sig op, for så bliver det bare værre«, siger Jeppe Beyer.