Skoler har været med til at distribuere kogebogen 'Mit Kokkeri' til eleverne. 400.000 eksemplarer er blevet uddelt, og lærerne fortæller i en evaluering, at eleverne har taget mod bøgerne med stor glæde.
Børnekogebøger: Fra farlige køkkener til uafhængige børnekokke
Børnekogebøger er gået fra at fokusere på køkkenets farer, sund mad og hygiejne til at skabe uafhængige børnekokke, som smider forældrene ud af køkkenet. Det viser to professorers gennemgang af 435 børnekogebøger, som er udgivet i Danmark.
BØRN I KØKKENER OVER TID
1970: Barnet blev betragtet som en kokkeelev
1980: Barnet blev forfremmet til køkkenassistent
1990: Barnet bliver en ligeværdig køkkenpartner
2000: Barnet indtager rollen som køkkenchef
Kilde: Karen Wistoft, Lars Qvortrup - find link tilforskningsartikel under denne artikel.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Fra 1971 til 2016 er det tydeligt, at synet på børn i køkkener har ændret sig. Det viser en gennemgang af 435 kogebøger, som professor i læring, madkundskab, smag og trivsel i skolen Karen Wistoft og Lars Qvortrup, professor og leder af Nationalt Center for Skoleforskning sammen har lavet. Begge er tilknyttet Aarhus Universitet.
Evaluering: Gratis kogebog hjælper madkundskabs-undervisningen
"Køkkenet er blevet et sted for glæde og eksperimenter, snarere end et farligt sted med skarpe knive, kogende vand og strenge opskrifter, der skal overholdes. Barnet betragtes som en kompetent person, fordi barnets smag er lige så god som den voksnes", står der i den forskningsartikel, de har udgivet på baggrund af gennemgangen af kogebøgerne.
Professorerne var overrasket over, at der i perioden var udgivet hele 435 kogebøger for børn. Nogle er skrevet af danske forfattere, andre er oversat. Men genudgivelser er ikke talt med.
Professor: Madkundskab rider på en positiv bølge
Store ændringer på få år
"Vi kan se ændringerne i opfattelsen af børn, køkkener, opdragelse og madundervisning", skriver professorerne.
De er meget overraskede over, hvor store ændringerne i opfattelsen af børn, der er sket på mindre end 50 år.
Anmeldelse: Sæt smagen i centrum
"I 1970'erne blev køkkenet set som et farligt sted, hvor forsvarsløse og hjælpeløse børn kun fik adgang under tilsyn, underkastet en række advarsler om de potentielle farer ved skarpe knive og varme kogeplader samt forskellige hygiejnebestemmelser. I dag viser kogebøgerne, at børnene bør have fri adgang til køkkenet, og når børnene laver mad, forventes forældre at vente tålmodigt på de fristende resultater af deres børnsindsats", lyder analysen.
Professor: Regeringen har negligeret alle vores anbefalinger til sundhedsstrategien
Madfokus ændrer sig over 50 år
Professorerne henviser også til, at der i perioden er sket flere revolutioner inden for madlavning og køkkener på de politiske arenaer. I begyndelsen af 70'erne fejrede man ernæringsmæssige fødevarer, som var produceret af landbruget. Siden kom sundhedskoncepter med den grønne revolution, som blev efterfulgt af bæredygtighed, som favoriserer økologisk landbrug og dyrevelfærd. Siden er der kommet fokus på globalisering og det multietniske køkken. Og dets smitter også af på børnekogebøgerne.
Den første kogebog til danske børn var Fru Mangors "Kogebog for smaa Piger udgivet af en Bedstemoder" fra 1847. Målet med bogen var at gøre piger til gode mødre - og her var der lagt meget vægt på hygiejne. Professorerne konkluderer, at der i perioden fra 1971 til 2016 er sket en revolution. når det gælder de voksnes syn på børn i køkkener.
"Der har fundet en revolution sted i løbet af mindre end halvtreds år: Børn plejede at blive betragtet som usikre og ikke-kompetente og havde brug for deres forældre til at lede dem. gennem farerne i køkkenlivet og skarpe knive. De betragtes nu som uafhængige og kompetente og beder forældrene lade dem være alene i køkkenet".
Læs mere
Forskningsartiklen: When the Kids Conquered the Kitchen:Danish Taste Education and the New Nordic Kitchen