Debat
Da man i år sænkede klasseloftet til 26 for de mindste, var det første gang i 30 år.
Foto: Pressefoto: Københavns kommune, Heine Pedersen. Aarhus kommune. Redigeret.
For/imod: Vi har sænket klasseloftet for første gang i 30 år – skal det længere ned?
"Skal vi have et klasseloft på 24 elever i børnehaveklasserne?", det spørgsmål svarer rådmand Thomas Medom (SF) og borgmester Jakob Næsager (K) på.
Dette er et debatindlæg. Indlæggene er udtryk for skribenternes holdning.
- Ja, tid til den enkelte elev er fuldstændig afgørende
AF THOMAS MEDOM (SF), RÅDMAND FOR BØRN OG UNGE I AARHUS KOMMUNE
Det korte svar er ja.
Det skal vi, fordi
antallet af børn i klasserne har betydning for undervisningens kvalitet. Det er et ret simpelt regnestykke: Jo flere
børn i klasserne, jo mindre tid har lærere og børnehaveklasseledere til at hjælpe
det enkelte barn.
Vi ved, at læreren er
den absolut største enkeltstående faktor med betydning for undervisningens
kvalitet. Derfor er det selvsagt afgørende for elevernes muligheder for faglig
udvikling og god trivsel, hvor mange minutters opmærksomhed eleverne får fra læreren
eller børnehaveklasselederen i løbet af en skoledag. De skal have den hjælp og
støtte, de har behov for.
Desværre er det ikke tilfældet
i dag, fordi antallet af elever i klasserne er alt for højt, og fordi andelen
af elever, som har behov for ekstra støtte, stiger og har været stigende i
årevis. Det sidste gør kun behovet for færre elever i klasserne endnu større.
Jeg var glad,
da folkeskoleforligskredsen i 2022 besluttede at sænke klasseloftet fra 28 til
26 elever for folkeskolens 0.-2.-klasser. Fordi der endelig blev gjort noget
for at nedbringe det alt for høje antal børn i klasselokalerne. Og fordi
beslutningen binder pengene til den enkelte folkeskole.
Jo flere børn i klassen, jo mindre tid har lærere og børnehaveklasseledere til at hjælpe det enkelte barn.
Thomas Medom (SF)
26 er stadigvæk for
mange børn, men dog et skridt i retning af at give lærerne,
børnehaveklasselederne og pædagogerne i folkeskolen bedre muligheder for at
udføre deres arbejde tilfredsstillende og ikke have en hverdag, hvor de er nødt
til at bruge for meget af arbejdstiden på at slukke ildebrande og holde skibet
flydende.
Min glæde var
alligevel afdæmpet, fordi jeg synes, man burde gøre så meget mere. 26 børn er
stadig rigtig mange. Også for mange. Vi skal længere ned. Jeg ved, det koster
mange penge, hver gang vi skruer på håndtaget og sænker klasseloftet, men
forholder vi os udelukkende til spørgsmålet om størst mulig kvalitet i
undervisningen og gode vilkår for, at børn og unge i folkeskolen skal have det
godt, lære noget og udvikle sig, så er det min klare holdning, at jo færre
elever i klasseværelserne, jo bedre.
Samtidig er det et
stort problem, at det sænkede klasseloft ikke gælder for alle klassetrin, men
stopper ved 2. klasse. Fordi det naturligt vil medføre, at der ved starten af
3. klasse vil ske klassesammenlægninger på flere skoler. For finansieringen følger
jo ikke med efter 2. klasse, og skolerne har ikke råd til selv at finansiere et
lavere klasseloft hele vejen op gennem alle klassetrin.
Derfor skal et
klasseloft på 24 elever i klasserne gælde for alle klassetrin, så lærerne får
mere tid til den enkelte elev.
- Nej, vi risikerer ufrivillige klasse-sammenlægninger
AF JAKOB NÆSAGER (K), BØRNE- OG UNGDOMSBORGMESTER I KØBENHAVNS KOMMUNE
Som
skoleborgmester i København mener jeg, at elevtrivsel skal vægtes højere end
politisk fikserede klasselofter, og det er der flere grunde til.
Mit helt store fokus
er, at vi i København skaber en folkeskole, hvor trivsel og faglighed er i top,
og det mener jeg, at klasseloftet er med til at spænde ben for.
Noget af det mest
afgørende for elevernes trivsel er gode børnefællesskaber. I nogle
skoledistrikter i København er der mange små boliger, og det betyder, at der
sker en stor fraflytning, når eleverne bliver større eller får mindre søskende,
og familierne synes, at de har behov for at flytte til en større bolig.
Udflytningen udtynder
elevantallet gennem skoleforløbet, hvilket kan gå hårdt ud over de gode
børnefællesskaber. Det er derfor vigtigt, at børnehaveklasserne ikke bliver for
små, så de svinder ind til det rene ingenting, når børnene når til udskolingen.
Desuden står mange
børn over for en klassesammenlægning, når klasserne slankes. Det har betydning
for fagligheden, når eleverne ufrivilligt oplever at skulle skifte lærer, og en
ny skal overtage undervisningsforløbet.
Økonomien
skal der også tages hensyn til. Et klasseloft vil presse vores skolers
kapacitet i områder med fyldte skoler. I Københavns Kommune estimeres det, at
klasseloftet vil medføre fem-ti skolespor mere per år. Et skolespor koster
cirka 100 millioner kroner at opføre plus eventuelle udgifter til køb af grund.
Jeg mener, at københavnernes penge kan bruges mere fornuftigt.
Udflytningen udtynder elevantallet gennem skoleforløbet, hvilket kan gå hårdt ud over
de gode børnefællesskaber.
Jakob Næsager (K)
Hvis ikke det er
muligt at fordele eleverne i eksisterende skolebygninger, vil dette medføre en
betydelig anlægsøkonomisk byrde. Det er desuden meget svært i flere af de
eksisterende bydele – blandt andet i de københavnske brokvarterer – at skabe
plads til at opføre skolebygninger til ekstra skolespor.
I dag taler
vi meget om frisættelse. Jeg vil mene, at det skal være op til den enkelte
kommune, hvordan man ønsker at afsætte mere voksentid til den enkelte elev.
I København er der
netop afsat midler til at indføre flere voksne per klasse. Det er vejen frem i
vores kommune. Hvis andre ønsker at gøre det på en anden måde – for eksempel
ved at indføre et klasseloft – så mener jeg, at de skal have frihed til at vælge
det til i deres kommune.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk