Skrivning

Tastaturskrivning giver børn bogstavproblemer

Offentliggjort Sidst opdateret

Et nyt studie fra Norges teknisk-videnskabelige universitet  NTNU har undersøgt de neurologiske netværk i hjernen, når man skriver i hånden henholdsvis på tastatur. Undersøgelsen viser, at koblingen mellem forskellige dele af hjernen er mere omfattende, når bogstaverne dannes i hånden. 

"Denne forbedrede hjernesammenkobling, som er afgørende for hukommelse og informationsafkodning, kan indikere, at skrivning i hånden understøtter læringen", siger  professor Audrey van der Meer.

Blot at taste på forskellige taster giver ikke samme stimuli til hjernen.

"Dette forklarer også, hvorfor børn, som har lært at skrive og læse på en tablet kan have  vanskeligheder med at skelne mellem bogstaver, som er spejlbilleder af hinanden som b og d. De har bogstaveligt talt ikke følt med kroppen, hvordan det føles at producere disse bogstaver".

utdanningsnyt.no: "Derfor har barn problemer med å skille bokstavene d og b"