Inspiration - Børnehaveklassen
En pædagogisk vision: De 6-åriges første møde med skolen kunne se helt anderledes ud
Den pensionerede lærer Birger Dalgaard har sat sig for at gentænke, hvordan elevernes allerførste møde med skolen kunne se ud. Her møder du den 6-årige Petra, der sammen med sine forældre bliver præsenteret for skolens forskellige linjer.
Dav Petra og velkommen her til skolen! Du skal jo begynde på 0. årgang.
Vi vil gerne fortælle dig, hvordan vi arbejder her i skolen. Det vigtigste for os er, at du kommer til at arbejde med noget, der interesserer dig.
Her i skolen har vi fire linjer.
Disse linjer er:
a. ”Linjen for fysisk aktivitet og udendørsliv”
b. ”Tegne- og kunsthåndværk"-linjen
c. ”Skabe- og bygge ting”-linjen
d. Linjen for musik, dans og skuespil
Petra, nu fortæller vi dig om, hvad de fire linjer går ud på, og så skal du tænke over, hvilken linje du vil gå på.
Du skal ikke beslutte dig nu og her. Du må gerne gå og tænke over det.
Børnehaveklasselederen og med-læreren gennemgår herefter de fire linjer. Læreren har f.eks. ting med, som man har lavet på linjerne og viser video af, hvad tidligere 0. årgange laver på hver linje.
Børnehaveklasselederen siger til Petra:
På alle linjerne skal du have dansk og matematik. Du skal også vide, at din linje – som alle de andre linjer – skal vise det, I har lavet og fortælle om det til de andre linjer.
Husk på, at det er, hvad DU selv kan tænke dig, der er vigtigt – ikke hvad din mor eller far synes, at du skal vælge.
Dansk og matematik vil være det samme for alle på jeres årgang. Det vil handle om, at I lærer bogstaverne, lærer at læse og lærer at regne.
Fire gange om året mødes vi og taler om, hvordan I arbejder på linjen, og hvordan I har det.
På linjerne planlægger vi det, I skal lave sammen med jer.
Det betyder, at vi voksne hører, hvad I interesser jer for, og så finder vi sammen ud af, hvordan vi vil arbejde med tingene.
Vi voksne kommer også med ideer.
Vi inviterer også eleverne fra 1. årgang, så kan I kan spørge, hvad de har lavet, og hvad de syntes var interessant.
Hvis vi har brug for det, inviterer vi folk udefra til at hjælpe os med undervisningen på linjen.
Det kan for eksempel være en fra cirkus, det kan være en spejder, en kunsthåndværker, en tømrer, en musiker eller en tegner.
Vi vil også spørge jeres bedsteforældre, hvad de er gode til, for jeres bedsteforældre har erfaring fra et langt levet liv, og de kan en hel masse.
Og når I så vælger emner på jeres linje sammen med jeres lærere, vil vi prøve at finde nogle emner, som jeres bedsteforældre kan lære jer noget om.
Det var en stor omgang, det ved vi godt. Men jeg kan se, Petra, at din mor og din far har lyttet opmærksomt, så hvis der er noget af alt det, vi har sagt, du ikke kan huske, er jeg sikker på, at din mor og far kan.
Så kan I tale videre om alt det, vi har fortalt jer, derhjemme.
Har du noget, du gerne vil spørge om, Petra?
Vi ringer til dig om en uge og hører, hvilken linje du har besluttet dig for at gå på. Hvilket tidspunkt er det bedst, vi ringer til dig på?
Farvel og hav det godt!