Formand for børnehaveklasseforeningen Marianne Giannini ønsker, at DLF arbejder for, at børnehaveklasseledere og lærere får ensartede arbejdsvilkår.
Foto: Marina Veis Høi
DLF-top: Børnehaveklasseledernes arbejdsvilkår skal justeres
Giv børnehaveklasselederne og lærerne ens arbejdsvilkår, lød en appel fra formanden for Børnehaveklasseforeningen på DLF’s kongres. Formand for overenskomstudvalget Morten Refskov var klar til at se på ændringer.
Børnehaveklasseledere har ofte flere undervisningstimer end lærerne og
får ofte mindre i løn.
Det skal der gøres noget ved, sagde formand for
Børnehaveklasseforeningen Marianne Giannini i dag på Danmarks Lærerforenings kongres i København.
”Vi skal forberede, undervise og evaluere ligesom vores lærerkolleger –
men vores timer er flere”, sagde Marianne Giannini og efterlyste større lighed i arbejdsvilkår.
Hun pegede på, at kommunernes
pressede økonomi kan betyde, at forskellen på arbejdsvilkårene faktisk vokser i
disse år.
Kommunerne kan nemlig spare penge ved
at sætte børnehaveklasseledernes undervisningstid op, sagde hun. ”Det må ikke ske. Det kan
vi ikke holde til”.
Hun pegede på, at der følger mange opgaver med at være de første, der tager imod skoleelever og forældre.
”Hvert år står vi med en helt ny børnegruppe. Vi skal sørge for at de
er trygge, og at de er klar til at starte i første klasse. Mange har
forskellige udfordringer. Få er vi bekendt med før skolestart. Vi har udadreagerende
børn. Nogle har også angst, OCD”, sagde hun blandt andet, da hun pegede på børnehaveklasseledernes
mange opgaver.
På vegne af hovedstyrelsen gav formand for overenskomstudvalget i DLF
Morten Refskov en tilkendegivelse af, at foreningen skal se på børnehaveklasseledernes
arbejdsvilkår.
”Vi er meget med på, at der er sket en udvikling inden for børnehaveklasseledernes
arbejde, som helt klart kalder på, at vi må se, om der skal ske nogle
justeringer i både vores tilgang til det, men også i forhold til de vilkår, der er for arbejdet”, sagde han.
Morten Refskov pegede på, at børnehaveklasselederne står først,
når skolen tager imod eleverne.
”Vi vil klart give et tilsagn om, at der er noget på det her felt, som
der skal ske nogle justeringer af, eller som skal gøres anderledes”.