Undervisningsminister Mattias Tesfaye og uddannelsesordfører Lotte Rod var på besøg i børnehaveklasselederformand Marianne Gianninis børnehaveklasse.
Foto: Marianne Giannini
Politikere, råd og forening er enige: Der er for mange skift i børnenes skolestart
Rådet for Børns Læring mener, at der er alt for mange skift i skolestarten. Det er børnehaveklasseledernes formand helt enig i. Derfor inviterede hun undervisningsministeren på besøg i sin klasse.
"Vi kan risikere, at børnene får en skæv start, når vi lægger
to unødvendige ekstra skift ind”, siger formand for Børnehaveklasseforeningen Marianne
Giannini.
Hun er derfor meget tilfreds med, at Rådet for Børns Læring i
forrige uge meldte, at de vil sætte gang i en analyse af organiseringen i indskolingen
med fokus på overgangene.
”I formandskabet for Rådet for Børns Læring mener vi, at børnene
oplever for mange skift og ofte for mange forskellige voksne i de første
skoleår.
Faktisk starter de ofte i skole hele tre
gange, nemlig tidlig SFO/fritidshjem i foråret, 0. klasse efter sommerferien og
1. klasse året efter. Hver gang med nye voksne, og i 1. klasse ofte med mange
nye voksne”, lød det fra rådsformand Else Sommer i et
debatindlæg hos Skolemonitor.
Marianne Giannini peger på, at der faktisk i realiteten er endnu et
skift. For hvis børnene begynder i april, maj eller juni i mini-sfo, vil de
i juli skulle skifte til sommer-sfo med andre regler og voksne og måske også i
andre lokaler.
”Der er ikke nogen læreplaner for før-sfo, så det bliver et miskmask af
de bedst mulige løsninger. Vi gør det alle sammen på vores egen måde, og for
børnene er det meget forvirrende, og der er nogle, der bliver skoletrætte
allerede før de er kommet i gang”, siger hun.
Besøg af ministeren
Skolestarten har allerede børne- og undervisningsminister Mattias Tesfayes (S) bevågenhed.
I slutningen af maj sagde han til Folkeskolen, at han
mener, der er for mange skift i skolestarten, og at man bør skrue ned for de
faglige ambitioner i børnehaveklassen.
Det fik Marianne Giannini til at invitere ministeren ud på besøg i
hendes egen børnehaveklasse, og han takkede ja. Og da det kom de Radikales undervisningsordfører
Lotte Rod for øre, spurgte hun, om hun måtte komme med, og sådan blev det.
"Vi diskuterede overgangen fra børnehave til skole og tiltag, der skulle til for at imødekomme de meget forskellige børn, der hvert år starter i skole. Vi snakkede om nødvendigheden af at sænke tempoet i børnehaveklassen, fokusere på leg, relationer og et stærkt fællesskab samt modarbejde udviklingen, hvor børnehaveklassen mere og mere ligner 0. klasse", fortæller Marianne Giannini.
Bedre hvis pengene fulgte børnenes alder
For formanden for Børnehaveklasseforeningen var det vigtigt at understrege, at skolestarten ikke
bliver nemmere for nogen af, at børnene begynder allerede i maj. Det fik Lotte Rod til at foreslå, at man kunne lade pengene følge børnenes alder, for så ville incitamentet for kommunerne til at flytte dem tidligere videre forsvinde.
"Børn skal være børn og have lov til at lege i børnehaven. De skal ikke rykkes i forårssfo for at spare penge. De skal have en god lang barndom med leg og en god skolestart. det er det bedste, vi kan gøre for dem. Og det er i øvrigt også det økonomisk ansvarlige. Jo mere man lige nu sparer på den tidlig indsats, jo flere børn får det svært i skolen og jo mere stiger udgifterne til støtte og så bliver der kun flere besparelser", mener Lotte Rod.
Det forslag synes Marianne Giannini vældigt godt om.
”Jeg synes, man skal gøre det så lempeligt som muligt både for børnene og
deres forældre. Jeg tænker, at det smarteste
måske er at gå tilbage til, at børnene kommer på besøg på skolen før sommerferien,
og så nøjes med den ene reelle skolestart i august”, siger Marianne Giannini.
Læs mere om børnehaveklassen