Kropsforståelse

Jacques Dehnbostels udklædning som nudist fik en blandet modtagelse blandt Nivå Skoles medarbejdere.

Lærer blev tvunget til at tage sit nøgenkostume af: “Det var en form for censur”

Fastelavn fik en brat ende for lærer Jacques Dehnbostel, da han blev bedt om at dække sit kostume til. Intentionen med udklædningen var et opgør med kropsforskrækkelse, men skolelederen fandt det for karikeret.

Offentliggjort Sidst opdateret

Lærer Jacques Dehnbostel havde planlagt kostumet længe. Nu var der endelig en anledning til at tage det på. En dragt, der imiterer en mandlig krop med alt, hvad det indebærer. 

Han greb et håndklæde, solhat og crocs - og så var han klar til fredagens fastelavnsfest på Nivå Skole udklædt som nudist.

“Jeg ville lave noget grin, sjov og god stemning med den nøgne krop for at vise, at den sagtens kan være noget hverdagsagtigt. Så det ikke kun er noget, man ser i omklædningsrummet, badet eller sengen”, siger Jacques Dehnbostel. 

Da han trådte ind i sin 9. klasse, blev han mødt af grin, fnis og “udelukkende positive reaktioner”. 

Flere kollegaer ville have taget billeder med ham, og da han gik forbi elever fra indskolingen, kaldte de ham John Dillermand.

“Formålet var ikke at skabe en debat på dagen, men senere hen kan det give nogle gode snakke”, forklarer han.

Blev bedt om at tage kostumet af

Som idrætslærer oplever Jacques Dehnbostel ofte, at børnene tøver med at gå i bad efter idræt.

“Jeg tænker, at det er, fordi de har et anstrengt forhold til deres egen og andres kroppe. Jeg vil aftabuisere kroppen, så de ikke skal gå og være bange”, siger han og tilføjer:

“Vi er fanget i en perfekthedskultur. Børnene kæmper med så mange ting, kan vi i det mindste ikke hjælpe dem til, at de har det godt i deres egen krop?”.

Men sidst på skoledagen bad Jacques Dehnbostels skoleleder ham tage kostumet af. 

Ville vise at "ting" kommer i forskellige størrelser

Lederen gav ingen begrundelse for, hvorfor han ikke måtte have nudistkostumet på, fortæller Jacques Dehnbostel.

“Det var en form for censur. Pludselig gør man den nøgne krop til noget farligt. Det er jo i en helt rolig kontekst. Det er hverken pornografisk eller sexualiseret. Jeg kender mine elever, og de er komfortable med, at vi ikke er så konservative”, siger han.

Nogle vil måske mene, at kostumet har fokus på en vis kropsdel, der er en størrelse, som ikke er særlig repræsentativ?

“Det handler om, hvor man vil lægge sit fokus. Så vælger man at have fokus på kønsdelen og ikke nøgenheden. Jeg valgte kostumet, fordi jeg ville vise, at ting kommer i forskellige størrelser”, siger Jacques Dehnbostel.

Er det skolens ansvar at aftabuisere kroppen?

“Ja, totalt. Det er jo nærmest noget af det, der står i folkeskolens formålsparagraf. Altså at folk skal være en del af samfundet. Så skal de jo have det godt med sig selv og forstå, at kroppen kan se ud på forskellige måder”.

Skoleleder: Kostumet var karikeret

Skolelederen på Nivå Skole, Jamie Stevenson, bekræfter, at han bad Jacques Dehnbostel klæde om eller dække kostumet til. 

“For det var et meget karikeret kostume. Ledelsen syntes ikke, at det var passende, at en lærer gik rundt på skolen i et kostume af en mandekrop med en meget stor påsyet fallos”, siger skolelederen.

Han forstår dog intentionen om at aftabuisere kroppen og bekræfter, at han ser det som noget, skolen skal være med til at bakke op om. På Nivå Skole er det særligt et fokusområde i Uge Sex. 

“Det er noget, vi arbejder med gennem vores badepolitik, hvor vi prøver at få flere til at gå i bad og være mindre blufærdige. Det er et problem, som mange skoler kæmper med”, siger Jamie Stevenson. 

Men skolelederen mener ikke, at fastelavn var det rigtige tidspunkt at tage den debat, da fastelavn er en børnefest. Han bad derfor Jacques Dehnbostel tildække sig, fordi han ville passe på stemningen og børnenes oplevelse af fastelavn.

“Men jeg gjorde det egentlig også for at passe på Jacques, fordi en lærer kan være udsat. Min bekymring var at passe på lærerne og de unge, i forhold til at situationen kan blive tolket på en anden måde, hvor lærerens intentioner kan misforstås”, forklarer skolelederen.

“Læreres gode intentioner bliver mistolket i alle mulige sammenhænge, så det med at møde op i et karikeret nøgenkostume var måske ikke den første anbefaling, jeg ville give til en lærer”.