Eleverne blev bedt om at stille sig i to rækker i en DNA-boogie, så sukkeret kunne blive bundet sammen af fosfat.

Springfrø-vinder danser elektromagnetisme og DNA

Vinderen af årets Springfrøpris har fået hjælp af operasangere, skuespillere og musikere til at lave en ’faglig korrekt præsentation af elektromagnetisme’. I dans.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kan du danse dig til en præsentation af DNA og elektromagnetisme? Det kan 8.-klasserne på Ulfborg skole i Holstebro Kommune, og derfor har de vundet Springfrøprisen 2016. Prisen bliver givet til den mest kreative skole i Danmark og er stiftet af Undervisningsministeriet og Kulturministeriet.

Så både undervisningsminister Ellen Trane Nørby og kulturminister Bertel Haarder var med i Slots- og Kulturstyrelsens lokaler i København, da tre udvalgte klasser i dag viste deres projekter frem, og den endelige vinder af prisen blev fundet.

Ellen Trane fortalte eleverne om dengang, hun havde billedkunst og foto, da hun gik i skole. Og hun mener, at de kreative fag kan noget helt specielt.

"I de kreative fag bryder man med konventionerne. Der findes ikke kun ét svar. Her kan man gøre noget nyt og anerledes og tænke på en alternativ måde. Jeg tror kun, det er fantasien, der sætter grænser for, hvilke projekter og fag man kan kombinere. Og fantasi har ikke været en mangelvare i jeres projekter", sagde Ellen Trane til de lyttende elever.

Kreativ fysik og kemi

Undervisningsministeren fik ret i sine ord om, at alle fag kan være med. For vinderen er ikke just et projekt fra et typisk kreativt fag. Projektet fra Ulfborg Skole henvender sig i højere grad til fag som fysik/kemi og biologi.

8. klasse-eleverne havde forberedt et lille teaterstykke med dans, musik og sang. De var klædt ud i blå kedeldragter og gule sikkerhedshjelme og skulle vise, hvordan elektromagnetisme ser ud. "Når strøm skal transporteres og flyttes rigtig langt, så kan der i en ledning godt bli' lidt småt og trangt, så må man minimere, og styrke-reducere og skrue op for spændingen", sang eleverne fra gulvet, mens de lavede fagter med arme og ben.

Anja Villadsen underviser i blandt andet matematik og fysik/kemi på Ulfborg Skole. Hun mener, projektet har givet krydderi til nogle fag, som ellers har ry for at være lidt tørre. 

"Det her projekt har gjort, at har kunnet tilgodese de naturvidenskabelige fag på en anden måde, end vi er vant til. Matematik og fysik/kemi kan godt være lidt hårde og tørre fag, men det her projekt har gjort det lidt mere vedkommende", siger Anja Villadsen.

Styrket fællesskab

Ulfborg Skole har fået hjælp fra Operaen i Midten, som er lokalt teater i Holstebro. 8. klasserne har derfor haft besøg af blandt andre operasangere, skuespillere, musikere og tekstforfattere. Anja Villadsen fortæller, at de er kommet ind med en masse forventninger til eleverne. Alle har været med, og det har styrket fællesskabet, fordi eleverne har skulle arbejde meget sammen for at få det hele til at køre. Og det har ført til mange gode ting.

Elever danser proteinsyntesen - og husker den bedre

"Eleverne har været meget positive. Pludselig kunne hende, der normalt står og hænger op ad væggen, stå fremme og præsentere nogle ting, hvor man tænker 'wow, hvor har hun det fra?'. Der kommer nogle ting frem, som gør dem mere sikre. Jeg vil vove at påstå, at eleverne har lært noget om sig selv med 'jeg kan, jeg tør, når jeg ved, de andre står bag mig'. Vi har stået sammen om det. Og så ved jeg, at der er nogle helt basale fagligheder, der sidder bedre fast nu", siger læreren.

Da Ulfborg Skole havde fået overrakt prisen som årets springfrø, kunne lærerne fra skolen ikke dy sig fra at lære de andre elever fra Uglegårdsskolen i Solrød Kommune og privatskolen Als i Sønderborg, hvordan man danser sig til en præsentation af DNA. En dans, de kalder DNA-boogie.

Ført an af lærer Carsten Bachmann blev de mange elever guidet rundt i en cirkel, så i to rækker over hinanden, hvor fosfat skulle binde sukkeret sammen. Når man danser sig frem, sætter tingene sig fast på en anden måde, fortæller Anja Villadsen. Og det ville Bertel Haarder nok give hende ret i, for som han sagde fra scenen.

"Det er godt, at man ikke bare læser noget i bøgerne, men at man også prøver noget i praksis. Føler på det, praktiserer det. Der er så mange måder, man kan lære på. Det der sker, når man møder kunsten er jo, at så kan øjnene pludselig se noget, de ikke kunne se før, og man kan høre noget, man ikke kunne høre før. Når man skal lære at cykle, er det ikke nok at læse om det i en bog, man skal også lære at sidde på cyklen", sagde han i sin tale.

Tredjepladsen og 10.000 kroner gik til Privatskolen Als fra Sønderborg, som havde lavede masker med inspiration fra kunstner Kimmy Cantrell. Andenpladsen fik Uglegårdsskolen fra Solrød sammen med 15.000 kroner. De havde lavet ugler i metal. Ulfborg Skole kan tage 25.000 kroner med hjem til Jylland, hvor pengene skal bruges på at videreudvikle projektet.