Eleverne i 3.c renser muslinger for søpunge - klik videre for at se hele billedserien

Eleverne dyrker muslinger i Hundested Havn

Halsnæs Kommune har en maritim skolehave i havnen. Den bruges af klasserne på skift – 3.c renser muslingestrømper for søpunge, der sidder i store klaser på strømperne, mens de ældste elever arbejder med bæredygtighed og fællesfaglig naturfagsopgave.

Offentliggjort
Lærer Jim Karlstrøm Jensen viser eleverne, hvordan de kan rense muslinge-strømperne for de gele-agtige søpunge
Laura med en renset muslinge-strømpe
Eleverne har fingrene i muslinger og søpunge
Undervisning på platformen ved den maritime nyttehave i Hundested Havn.
Muslingedyrkning i den maritime nyttehave i Hundested Havn.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer Jim Karlstrøm Jensen fra Hundested Skole haler en lang 'muslingestrømpe' op af vandet og spørger eleverne, hvad der er galt her. Det er søpunge, der i stort antal har taget kommandoen og sidder i store klaser på muslingestrømperne. Det er ikke godt, for søpungene æder muslingerne.

Eleverne fra 3.c smøger ærmerne op og går i gang med at hive de gele-agtige dyr af. Nogle vil gerne have arbejdshandsker på, andre går bare i gang. De afrevne søpunge smides ud i havnen, så andre havdyr kan spise dem. De småbitte muslinger og larver skal blive i strømperne, så de kan sættes ud igen og vokse sig store til senere høst.

Der er et plasticrør i strømpen, så eleverne lettere kan få muslingerne derned. Røret fjernes, inden strømpen sættes ud igen.

Haven skal måske flyttes

Jim Karlstrøm Jensen har en del af sine timer i den maritime skolehave. Den blev oprettet forrige år med inspiration og hjælp fra Københavns Maritime Nyttehaver.

"Vi ville gerne dyrke både muslinger, tang og østers, men vi har problemer med søpungene, så det bliver kun til muslinger. Vi taler om at flytte haven længere ud, så vi kan undgå søpungene og måske dyrke noget mere", fortæller Jim Karlstrøm Jensen.

En gruppe lærere har fået et kursus, så de kan vejlede deres kolleger i brug af den maritime skolehave. I dag er 3.c's dansklærer og matematiklærer med Jim og klassen i havnen. 3.-klassen har tidligere været her, hvor de så på krabber i et par små bassiner på platformen Klap en fisk i Hundested Havn. De lavede krabbevæddeløb og sluttede af med at tilberede suppe med krabber fra fiskehandleren.

Eleverne husker tydeligt den dag. Som en elev siger til dansklærer Nanna Corfixen Klint-Rosenfeldt, så er det meget anderledes natur -end hun er vant til.

"Hvad er du da vant til?", spørger dansklæreren.

"At se det i fjernsynet", lyder svaret. 

Mange sære væsner

Flere af eleverne har hænderne smurt ind i gele-rester fra søpungene. Nogle bliver sendt op for at vaske hænder og arme på toilettet. De går forsigtigt på platformen, for søpunge-resterne efterlader et meget glat gulv.

Jim Karlstrøm Jensen spørger eleverne, hvad muslingerne lever af? Plankton, lyder svaret. Eleverne tager forsigtigt om de små bitte muslinger og placerer dem i strømpen. Der er mange strømper, der skal renses, men de tager godt fat. En renset strømpe skal bindes for enden og anbringes i bassinet igen.

"En ål, en ål", lyder råbet. "En vandslange", råber en dreng. Men en ål er det nu ikke. De har fanget en fisk, som er kommet med op i baljen med havvand. Jim Karlstrøm Jensen fortæller, at de skal slippe den igen, fordi den har en sårbar hud og har det bedst i vandet. Det er vist en tangspræl. Andre fanger rejer i baljerne. De ser ikke så farlige ud, men de kan stikke, hvis man ikke passer på. Der kan være tangrejer, hesterejer og Roskilde-rejer.

De taler om, at søstjerner kan åbne en musling, og de finder også flere muslinger, hvor søpungene har haft held til at spise af muslingen. De må kasseres.

"Jim, vi har fundet et meget mærkeligt dyr", kalder nogle. Det viser sig at være en børsteorm. Den lever blandt andet af blåmuslingernes ekskrementer.

Der er en del underlige skabninger i flere størrelser i baljerne - meget at se på. Henne ved nogle mindre bassiner er en børnehaveklasse fra Ramløse Skole i gang med at studere krabber og søstjerner.

Platformen Klap en fisk på Hundested Havn er meget populær - også om sommeren, hvor den bemandes af en frivillig organisation, og hvor for eksempel biologistuderende arrangerer krabbevæddeløb og viser havets sære dyr frem. Platformen er tilgængelig med kørestol og der er toiletfaciliteter. 

At lære en søpung at kende

Halsnæs Kommune har smidt nogle penge i projektet med den maritime nyttehave. Fem skoler bruger haven. Der er et rum på havnen, hvor eleverne kan være i dårligt vejr.

"Sidst vi var her, blev vi bidt ret meget i fingrene af krabberne", fortæller en elev.

"Man lærer faktisk ret meget af det her. Jeg vidste slet ikke, at der fandtes søpunge", siger en pige.

En dreng råber, at han har fanget en konkylie. Det er en snegl, retter Jim Karlstrøm Jensen.

De snakker om, hvordan en søstjerne kan åbne en musling? Har den en kniv i lommen? Nej, men den har sugekopper og kan sætte sig fast og åbne muslingen. Jim viser det med en lidt slatten søstjerne. Enten er den ikke sulten, eller også er den sløj. De taler om muslingernes fjender og om de tråde, der stikker ud fra muslingeskallen. Muslingens skæg, som skal fjernes, før man spiser dem. Muslingen bruger skægget til at holde sig fast.

De får sammenlignet to fisk - en savgylte og en tangspræl. De har begge finner, men de ser ret forskellige ud. Fiskene sættes ud igen, når de er blevet studeret. 

Mange projekter i haven

Den maritime nyttehave kan også besøges, hvis man vil arbejde med biodiversitet, bæredygtighed eller hvis man vil sammenligne biotoper. Der er mange mulige projekter. Eleverne i udskolingen bruger for eksempel haven, når de skal arbejde med projektopgaven eller til naturfagsprøven.

"Vi arrangerer meget forskelligt i det naturfaglige team. Vi deltager i Masseeksperimentet, naturvidenskabsfestivalen og i mange events og konkurrencer", fortæller Jim Karlstrøm Jensen.

En del gange laver klasserne mad på havnen i forbindelse med et projekt om havets dyr. 3.c slutter denne dag af med at tilberede muslingesuppe.

Det naturfaglige team har gang i mange projekter. Naturfagslærerne har deltaget i et kursus, hvor lektorer fra læreruddannelsen har undervist dem. Det har blandt andet betydet at naturfagene er blevet løftet på skolen. Og der er nu en bedre progression i faget, så der er sammenhæng mellem natur/teknologi og udskolingens naturfag.