Forskning
Måske skal vi nærmere gøre naturvidenskaben mindre speciel og mere hverdagsagtig, mener den engelske professor Louise Archer.
Professor: Gør naturfagene mindre specielle
Myten om, at naturvidenskab mest er for de klogeste – mænd – trives stadig. På Big Bang-konferencen talte professor Louise Archer om ikke altid at fortælle, at naturfagene er svære, men i stedet om at naturfagene er vigtige i hverdagen og kan bruges overalt.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Professor i uddannelsesociologi Louise Archer, University College London, var keynote-taler på Big Bang konferencen og talte om det engelske Aspires-projekt, hvor man ser på de 10-20 åriges interesse for naturvidenskaben og deres 'science-kapital'. Et dansk projekt - Scope - bygger på det samme.
I Aspires-projektet ser man, at over 70 procent af de 10-13 årige finder naturvidenskaben meget interessant, men at meget få af dem overvejer at tage en uddannelse eller et arbejde indenfor det naturvidenskabelige område. Det er kun mellem 10-15 procent, der ser sig selv arbejde inden for området.
Fordi matematik er svært?
Forskerne har i projektet oplevet, at lærerne taler om science/naturfag som noget, der er svært. Og at selv de elever, der synes, at naturfagene er interessante og som klarer sig godt i fagene, de tænker, at en naturvidenskabelig uddannelse nok vil være for hård at klare for dem. At det er som om, man skal være helt specielt dygtig, hvis man vil beskæftige sig med naturfag.
Undersøgelse af danske elevers science-kapital sættes i gang
Et spørgsmål på konferencen gik på, om problemet kan hænge sammen med, at eleverne synes, at matematik er svært?
"Ja, men det handler ikke kun om det. Flere af eleverne i projektet får topkarakterer i matematik og naturfag. De forstår udmærket fagene. Det handler mere om en distance. Måske får vi ikke fortalt de unge, at naturvidenskaben er nyttigt i alt muligt. Også i andre beskæftigelser", svarede Louise Archer.
Hun fremhævede, at man måske skal lade være med blot at prøve at promovere naturfagene, men i stedet forklare, at naturvidenskaben er nyttig og vigtig rigtig mange steder og i mange sammenhænge. At de naturvidenskabelige metoder kan bruges til meget. Og så at eleverne skal inddrages mere.
"Tænk ikke så meget på læseplanen, men hellere på hvorfor de unge skal vide noget om naturvidenskabelige emner, og hvad de kan bruge det til", sagde hun.
Måske skal vi nærmere gøre naturvidenskaben mindre speciel og mere hverdagsagtig, forklarede hun. Fortælle at det er vigtigt at kunne være en aktiv medborger og at naturvidenskaben er vigtig, når vi vil tage fat i klimaspørgsmål og miljøspørgsmål. At det handler om måden, vi gør noget på, at det er en del af livet og vigtige emner i vores hverdag.