Naturfag
Foto: Lars Just
Anbefalinger
Mette Mellerup, lærer på Sølystskolen ved Silkeborg og faglig rådgiver for folkeskolen.dk/naturfag.
Film Livet i de svenske floder
Som mange andre naturfagslærere tygger jeg virkelig mange naturdokumentarer igennem om året. Nogle er hurtigt glemt igen, mens andre gør anderledes stort indtryk. "Fiskene i Sverige", der netop er lagt på dr.dk, hører til de sidstnævnte.
Dokumentaren berører en række emner, der egner sig godt til naturfagsundervisningen i 8.-9. klasse. Det sker i tre afsnit om livet i vores nabolands floder, søer og hav. Og særligt afsnittet om floderne satte gang i de små grå.
For at producere grøn strøm har man i Sverige bygget dæmninger og rettet vandløb ud. Dokumentaren viser på en saglig og ordentlig måde, hvordan det har påvirket økosystemet. For eksempel ved at fiskene ikke længere kan komme til deres ynglesteder. Den er derfor et oplagt afsæt til en nuanceret diskussion med eleverne om, at den grønne omstilling også kan have sin pris for biodiversiteten.
Henvisning: Fiskene i Sverige
Forløb Dyrk og spis dine egne melorme
Jeg har en tilståelse: Jeg har aldrig været en stor fan af at inddrage levende insekter i min undervisning. Dels fordi jeg ikke er så meget til kriblekrable, dels fordi jeg ikke har den store viden om dem.
Men i forbindelse med et forløb om bæredygtige fødevarer er jeg kommet i berøring med Bugging Denmark, der står bag "Insekteriet". De leverer undervisningsforløb i at dyrke spiselige insekter i skoleminifarme. Lige nu er jeg i gang med at dyrke melorme med 6. årgang. Alt, hvad vi skulle bruge for at komme i gang, kom med posten.
Det er undervejs gået op for os, at der er rigtig meget matematik i at dyrke insekter. Farmen skal have de rigtige vinkler, og ormene skal vejes jævnligt. Så det har undervejs udviklet sig til et tværfagligt Stem-forløb.
Inden jeg turde kaste mig ud i det, ringede jeg til Bugging Denmark, der beredvilligt svarede på alle mine spørgsmål. Så her en lille ekstraanbefaling: Lige nu debatteres eksterne læringsmiljøer i naturfagskredse. Hvis man ikke kan tage ud af huset, kan man stadig trække på eksterne eksperter. De er kun et telefonopkald væk.
Henvisning: buggingdenmark.dk/insekteriet
Idé Slå pjalterne sammen med en kollega
Naturfag er jo i virkeligheden en samlebetegnelse for en række forskellige fag. Jeg har selv linjefag i biologi og i natur/teknologi, mens min kollega på 3. årgang har i fysik. Så vi har slået pjalterne sammen og gennemfører både planlægning og undervisningen i natur/teknologi i vores to klasser i fællesskab.
Det kræver, at skolen er flersporet, og at timerne ligger parallelt. Gør de det, kan jeg kun anbefale modellen. Man må ikke undervurdere den sparring, inspiration og læring, man kan få ud af at undervise sammen med en kollega – også selv om man har dobbelt så mange elever.
Og det er ikke kun hinandens naturfaglige kompetencer, man kan trække på. Min kollega er musiklærer. Nogle gange tager hun sit instrument med, og så synger vi en af Sigurd Barretts sange om naturvidenskab, når det er relevant for undervisningstemaet.
Jeg vil lade det være op til andre at bedømme min egen musikalitet, men vil i al stilfærdighed konstatere, at min klasse næppe havde fået den oplevelse med, hvis ikke det var for vores samarbejde.