Anja Omgaard Rasmussen, Anne Mette Vitus Jensen og Kasper Hjelholt Vejlgaard med noget af det plastik, deres elever har indsamlet og er klar til at få nyt liv som for eksempel linealer, snurretoppe og halskæder.Foto: Stine Grynberg
Tre lærere vinder penge for stort projekt, der er blevet til en didaktik
Tre nordsjællandske lærere fik onsdag en pris for deres projekt med at få deres skole til at indsamle og genbruge plastik og give eleverne masser af bæredygtig dannelse.
Gamle havestole bliver til knapper, som bliver brugt i H&D-projekter. På Hellebækskolen i Helsingør brænder tre af lærerne for bæredygtighed.
Annonce:
De har siden 2020 - hvor skolen blev til en klimaskole - udgjort skolens klimateam, der sat retning for en fælles praksis for hele skolen.
Onsdag eftermiddag fik de tre lærere Anja Omgaard Rasmussen, Anne Mette Vitus Jensen og Kasper Hjelholt Vejlgaard overrakt Ove Lund og Hanne Nisteds lærerpris og 75.000 kroner i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelsessal i indre København.
De tre har formået at gøre klima konkret gennem et projekt, hvor eleverne indsamler og sorterer plastik, som så bliver upcyclet - også af eleverne selv. Projektet er så omfattende, at det har dannet udgangspunkt for en hel didaktik, som breder sig til alle skolens fag og klassetrin.
Plastikken er blevet til skildpaddeformede nøgleringe
Annonce:
Ove Lund og Hanne Nisteds lærerpris
Prisen uddeles hvert år til en lærer eller en gruppe af lærere, som har gjort en særlig aktiv indsats enten fagligt eller pædagogisk for at skabe en god skole. En indsats som stemmer overens med Danmarks Lærerforenings vedtægter, herunder DLF's Folkeskoleideal og foreningens professionsideal.
Prismodtageren udvælges af et udvalg bestående af formanden for Undervisningsudvalget, formanden for Arbejdsmiljø- og Organisationsudvalget. Derudover deltager Ove Lund samt Hanne Nisted i udvalget, så længe de ønsker det.
På Hellebækskolens afdeling i Ålsgårde holder den
praktiske del af projektet til i kælderrum, hvor to centrale maskiner står.
Den ene maskine kværner den brugte plastik i mindre stykker, den anden smelter
stykkerne, så plastikken kan hældes i forme og få nyt liv.
I teorien er det kun
fantasien, der sætter grænser for, hvad det kan blive til, men i praksis er
formene meget bekostelige. Så lige nu har eleverne mulighed for at lave
knapper, perler, snurretoppe og knager og nøgleringe formet som blandt andet skildpadder.
”Når man blander forskellige farver af plastik, kan man få
en marmoreringseffekt, som kan være meget flot”, fortæller Anne Mette Vitus
Jensen. ”Og de flotteste perler har det med at forsvinde meget hurtigt”.
Annonce:
”Snurretoppen er også populær”, supplerer Anja Omgaard Rasmussen.
Ud over plastikmaskinerne indeholder rummet også kasser med
farverigt plastik, savet i småstykker og klar til brug.
Vi vil give dem en handlemulighed, hvor de bidrager til at gøre noget godt for miljøet og for klimaet, selv om en 4. klasses elev selvfølgelig ikke kan redde hele verdenen”.
Anja Omgaard Rasmussen, lærer
”Det her var en gang en havestol”, fortæller Anne Mette Vitus
Jensen og peger på kassen med plastik i den karakteristiske mørkegrønne farve, man
kender fra billige havemøbler.
”Den her er vist mest skruelåg fra sodavandsflasker”, siger hun om en kasse med blandede farver i meget ’plastikagtige’ kulører.
Annonce:
Hvad
det skal blive til, er endnu uvist. Det kommer an på de elever, som skal omarbejde
det.
”Vi har gået og knebet os i armen"
Til prisoverrækkelsen i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelseslokale var det en meget glad Kasper Hjelholt Vejlgaard, der holdt en takketale på vegne af sig selv og sine to kolleger.
”Der laves så meget fantastisk undervisning
ude i folkeskolen hver dag. Og vi føler os meget privilegerede over, at nogen
har fået øje på det, vi laver på Hellebækskolen, men vi vil gerne dele æren med
alle de fantastisk dygtige lærere, der knokler i folkeskolen hver dag”
”Vi har gået og knebet os i armen og
overvejet, hvornår vi vågner fra den her vilde drøm”
”Vi føler også stor taknemmelighed
overfor vores mange dygtige kollegaer og skoleledelsen på Hellebækskolen,
Helsingør Kommunes klima- og bæredygtighedsudvalg, Helsingør Lærerforening med flere".
"God undervisning og gode projekter bliver til i et samarbejde, og vi har
bestemt ikke gjort det her alene”, lød det fra Kasper Hjelholt Vejlgaard.
Praksisfaglighed bliver koblet med teori
Hellebækskolens plastikprojekt er ikke begrænset til
indsamling og omsmeltning af plastikaffald, understreger de tre prisvindere.
Kasper
Hjelholt Vejlgaard fortæller, at han underviser eleverne i plastiks betydning
for naturen og for samfundet, og at det er en lige så vigtig del af projektet.
Annonce:
”Jeg står for den mere teoretiske del af projektet, men de
to dele hænger meget nært sammen”, siger han.
”Når eleverne bliver bevidste om for
eksempel plastikaffalds betydning for naturen, bliver indsamlingen og genbruget
af plastik mere end noget sjovt og hyggeligt, der foregår i håndværk og design.
Og når de står helt praktisk og sorterer de forskellige plastiktyper, får de
en helt anden forståelse af kompleksiteten at problemet, end hvis de kun havde
arbejdet teoretisk med det”, forklarer Kasper Hjelholt Vejlgaard.
De tre læreres holdning er, at bæredygtighedstankegangen skal være
en naturlig del af skolens liv.
”Projektet er så bredt, at det kan bruges til noget i alle
fag. Om det så bare er, at man i matematik regner på, hvor meget plastik der
skal bruges til at støbe en lineal”, siger Kasper Hjelholt Vejlgaard.
”Eller at man i madkundskab er opmærksom på det, når en
bøtte syltetøj er ved at være tom og husker at komme den til genbrug”, supplerer Anne Mette Vitus Jensen.
"Vi vil give elever handlemulighed"
Uddannelsesvejledningen er endda også blevet inddraget, fortæller
prisvinderne. Eleverne har nemlig besøgt en lokal plastikvirksomhed og udover
at lære om, hvordan man arbejder med genanvendelse i industriel skala, var det
også en anledning til at blive introduceret til nogle uddannelser og jobtyper,
som de fleste af eleverne ikke kendte i forvejen.
”Men derudover håber vi også at vi med projektet kan hjælpe
de elever, der oplever klimaangst og klimaskam”, siger Anja Omgaard Rasmussen.
”Vi
vil give dem en handlemulighed, hvor de bidrager til at gøre noget godt for
miljøet og for klimaet, selv om en 4. klasses elev selvfølgelig ikke kan redde
hele verdenen”.
De tre videre deler prisen på 75.000 kroner, men ingen af dem har i skrivende stund besluttet sig for, hvad de vi bruge pengene på.