Historierne om lærer David Lamhauges lodrette divisions-metode dukker op med jævne mellemrum i medierne. Under overskrifter som "genialt" og "revolution". Læreren fandt på metoden, da han havde en specialklasse, der havde problemer med at lære division. Han lagde sin video om metoden på Youtube i 2009.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Genialt: Dansk lærer kan lære alle at dividere på to minutter", skrev lokalavisen.dk tidligere på ugen. "Revolution! Ny metode lærer alle at dividere på 5 minutter", skrev Søndagsavisen i februar, og der har også være tidligere artikler om lodret division.
Annonce:
"Jeg fandt på det, da jeg underviste i en specialklasse, hvor eleverne havde svært ved den lange metode. Efter at have fået vist den lodrette metode og prøvet den et par gange, fandt eleverne det meget lettere, og de kunne pludselig lide det", fortæller David Lamhauge, der arbejder i et vikariat på Billund Skole. Tidligere har han undervist på skoler i Grønland. Han har matematik og geografi, men har linjefag i matematik og historie.
Han blev uddannet lærer i 2001 og er tidligere uddannet datamatiker.
"Hvis mine elever kan dividere, så ser jeg ingen grund til at lære dem denne metode, men hvis nogle synes, division er svært, så lærer jeg dem den lodrette form. Mange har lettere ved den", fortæller David Lamhauge.
Han har lagt et par videoer på youtube.com om den lodrette division men også om at gange for begyndere og for viderekomne. Han er overrasket over, hvordan lodret division ind i mellem pludselig popper op i medierne.
Annonce:
"Der har været en diskussion på Youtube, fordi nogle påpegede, at der ikke var tale om en ny algoritme. Det er rigtig nok. Man gør jo det samme bare stillet op på en anden måde", siger David Lamhauge.
Den ene video har været afspillet over 139.600 gange. Flere siger tak for den lettere måde at dividere på.