Anmeldelse

Matematik og kunst – Et kærkomment match

Matematikkens dag afholdes hvert år den tredje torsdag i november, og hvert år er der et tema for dagen, der peger ud i verden og sætter spot på alle de steder, matematikken findes omkring os.

Offentliggjort

Fakta

Matematikkens og kunst

795 kroner

112 sider

Serie: Matematikkens dag

Matematiklærerforeningens Forlag

Den indledende del af bogen, som rammesætter årets tema for matematikkens dag, matematik og kunst, indledes med citatet: 'A mathematician, like a painter or poet, is a maker of patterns. The mathematician’s patterns, like the painter’s or poet’s must be beautiful; the ideas, like the colours or the words, must fit together in a harmonious way' (A Mathematician’s Apology 1940 – G. H. Hardy).

Scenen er således sat, og det følges op af en tur gennem historien med fokus på snitflader mellem matematik og kunst. Både med matematikken som redskab, men også som motiv for kunsten. Første del afsluttes med et spot på, hvordan kunsten, og det at overgive sig til følelser, kan ses som en gave for matematikken. Samtidig sættes der spot på alle de steder i det offentlige rum, hvor matematik og kunst spiller sammen om at skabe æstetiske oplevelser.

Resten af bogen er en fin og varieret samling af aktivitetsforslag, der skal fungere som inspiration for matematiklærerne ude på skolen, og som man kan plukke i efter behov og muligheder i den lokale kontekst. Aktivitetsarkene er bygget overskueligt op med opdeling i mindre afsnit, der udover forslag til undersøgelser og aktiviteter rummer forskellige matematikfaglige, kunstfaglige eller praktiske informationer. Der er til hver aktivitet elevrettede ark, samt en lærervejledningsside. Mange af aktiviteterne adskiller sig fra det man traditionelt ser i bogsystemerne og træningsopgaverne ved det at der er et større fortolkningsrum, som læreren skal fylde ud. For eksempel lyder en formulering: ”I skal undersøge og beskrive forskellige kunstværker i rundkørsler ved hjælp af matematik”. Det giver på den ene side fleksibilitet og lokale tilpasningsmuligheder, men det lægger også noget arbejde over på læreren, der selv må finde en vej i, hvordan det skal foregå i praksis. Aktivitetsarkene har dog også ideer til, hvordan det kan udmønte sig. Andre af aktiviteterne er mere stilladserede, for eksempel udleveres der til et aktivitetsoplæg om analyse af kunstværker, en ”Matematisk kunstanalyse”, der sætter retning for det videre arbejde.

Samtidig er det noget af det lækre ved en udgivelse som denne, der er skabt af en masse forskellige forfattere. Man kan vælge ud hvad der passer til ens temperament, og måske samtidig få inspiration til andre tilgange til at sætte aktiviteter i gang. Nogle gange vil man også opdage, at der sker noget andet i timen og med eleverne, hvis man vover sig ud i nogle af de tilgange, man ikke selv er mest tryg ved.

Aktiviteterne i bogen er delt op i tre afsnit, der hver arbejder ind i temaet på forskellige måder.

I afsnittet ”Kunsten omkring os” har forfatterne samlet en stribe eksempler på kendte og mindre kendte kunstværker og kunstnere og sat dem ind i en matematikfaglig og didaktisk kontekst, så de på meningsfuld vis kan blive en del af matematikundervisningen. Næste afsnit hedder ”Kunstneriske og matematiske kreationer”, og som titlen antyder, lægger aktiviteterne primært op til, at eleverne selv skal være kreative og skabe kunstværker.

I afsnittet er der mulighed for at komme godt omkring i verden, og i forskellige typer af kunst. Islamisk kunst er et eksempel, som ofte bruges, når man skal arbejde med kunst i matematik, men portugisiske kakler var ny inspiration for mig. I aktiviteterne veksles der mellem, at eleverne skal analysere og forholde sig til de originale værker i verden omkring dem og deres egen fordybelse i produktion af værker.

Jeg studsede lidt ved, at der i nogle af aktiviteterne ikke var nævnt noget om forudsætninger i forhold til at arbejde i et dynamisk geometriprogram, men jeg vil tro, at de fleste lærere vil være i stand til at tage højde for det i deres planlægning, for eksempel ved at lave en analog variant eller ved at vælge aktiviteter fra, der er for komplekse for deres elever.

Det sidste afsnit i bogen har overskriften ”På sporet af matematiske kunstnere”. Titlen kan synes lidt skæv, da der allerede har været adskillige kunstnere i de to foregående afsnit. Det er dog nogle af de helt store navne som Picasso.

Samlet set har Forlaget Matematik endnu engang formået at sammensætte et solidt inspirationsmateriale. I en tid, hvor det naturvidenskabelige løber med meget af opmærksomheden er udgivelsen her et friskt pust, der taler ind i en dagsorden, hvor man insisterer på at tænke fagene ind i andre helheder end de helt traditionelt naturfaglige. Ikke blot som led i løsningen af problemer, men som en del af vores samfund, hvor kunsten har en værdi i sig selv.

I min optik bør alle udgivelserne fra Matematikkens Dag gennem tiden være at finde på en skoles lærerbibliotek. I en tid, hvor der er stort fokus på praksisfaglighed og fagenes rolle i verden omkring eleverne, tilbyder aktivitetshæfterne en skattekiste af inspiration. Da man samtidig kan plukke efter behov, er der rig mulighed for at skræddersy en undervisning, der efter min bedste vurdering vil opleves relevant og vedkommende for eleverne. Variationen i åbenhed og muligheder for at tilpasse de forskellige aktiviteter, giver desuden mulighed for, at mange lærere med forskellige fagsyn, vil kunne se sig selv ind i udgivelsen.

For at udgivelserne ikke skal leve en ubemærket tilværelse i et hjørne af lærerbiblioteket, vil jeg dog også opfordre til, at man som et led i fagteamsamarbejdet går på fælles opdagelse i aktiviteterne, afprøver i klasserne og følger op sammen på, hvordan det gik.