Matematikkens dag afholdes hvert år den tredje torsdag i november, og hvert år er der et tema for dagen, der peger ud i verden og sætter spot på alle de steder, matematikken findes omkring os.
Den indledende del af bogen, som rammesætter årets tema for matematikkens dag,
matematik og kunst, indledes med citatet: 'A
mathematician, like a painter or poet, is a maker of patterns. The
mathematician’s patterns, like the painter’s or poet’s must be beautiful; the
ideas, like the colours or the words, must fit together in a harmonious way' (A Mathematician’s Apology 1940 – G. H. Hardy).
Annonce:
Scenen er således sat, og det følges op af en tur gennem
historien med fokus på snitflader mellem matematik og kunst. Både med
matematikken som redskab, men også som motiv for kunsten. Første del afsluttes med
et spot på, hvordan kunsten, og det at overgive sig til følelser, kan ses som
en gave for matematikken. Samtidig sættes der spot på alle de steder i det
offentlige rum, hvor matematik og kunst spiller sammen om at skabe æstetiske oplevelser.
Resten af bogen er en fin og varieret samling af
aktivitetsforslag, der skal fungere som inspiration for matematiklærerne ude på
skolen, og som man kan plukke i efter behov og muligheder i den lokale
kontekst.
Aktivitetsarkene er bygget overskueligt op med opdeling i mindre afsnit, der
udover forslag til undersøgelser og aktiviteter rummer forskellige
matematikfaglige, kunstfaglige eller praktiske informationer. Der er til hver
aktivitet elevrettede ark, samt en lærervejledningsside.
Mange af aktiviteterne adskiller sig fra det man traditionelt ser i bogsystemerne
og træningsopgaverne ved det at der er et større fortolkningsrum, som læreren
skal fylde ud. For eksempel lyder en formulering: ”I skal undersøge og beskrive
forskellige kunstværker i rundkørsler ved hjælp af matematik”. Det giver på den
ene side fleksibilitet og lokale tilpasningsmuligheder, men det lægger også
noget arbejde over på læreren, der selv må finde en vej i, hvordan det skal
foregå i praksis. Aktivitetsarkene har dog også ideer til, hvordan det kan udmønte
sig.
Andre af aktiviteterne er mere stilladserede, for eksempel udleveres der til et
aktivitetsoplæg om analyse af kunstværker, en ”Matematisk kunstanalyse”, der
sætter retning for det videre arbejde.
Samtidig er det noget af det lækre ved en udgivelse som
denne, der er skabt af en masse forskellige forfattere. Man kan vælge ud hvad
der passer til ens temperament, og måske samtidig få inspiration til andre
tilgange til at sætte aktiviteter i gang. Nogle gange vil man også opdage, at
der sker noget andet i timen og med eleverne, hvis man vover sig ud i nogle af
de tilgange, man ikke selv er mest tryg ved.
Aktiviteterne i bogen er delt op i tre afsnit, der hver
arbejder ind i temaet på forskellige måder.
I afsnittet ”Kunsten omkring os” har forfatterne
samlet en stribe eksempler på kendte og mindre kendte kunstværker og kunstnere
og sat dem ind i en matematikfaglig og didaktisk kontekst, så de på meningsfuld
vis kan blive en del af matematikundervisningen. Næste afsnit hedder ”Kunstneriske
og matematiske kreationer”, og som titlen antyder, lægger aktiviteterne primært
op til, at eleverne selv skal være kreative og skabe kunstværker.
I afsnittet er der mulighed for at komme godt omkring i
verden, og i forskellige typer af kunst. Islamisk kunst er et eksempel, som
ofte bruges, når man skal arbejde med kunst i matematik, men portugisiske
kakler var ny inspiration for mig. I aktiviteterne veksles der mellem, at
eleverne skal analysere og forholde sig til de originale værker i verden
omkring dem og deres egen fordybelse i produktion af værker.
Jeg studsede lidt ved, at der i nogle af aktiviteterne ikke
var nævnt noget om forudsætninger i forhold til at arbejde i et dynamisk
geometriprogram, men jeg vil tro, at de fleste lærere vil være i stand til at
tage højde for det i deres planlægning, for eksempel ved at lave en analog
variant eller ved at vælge aktiviteter fra, der er for komplekse for deres
elever.
Det sidste afsnit i bogen har overskriften ”På sporet af
matematiske kunstnere”. Titlen kan synes lidt skæv, da der allerede har
været adskillige kunstnere i de to foregående afsnit. Det er dog nogle af de
helt store navne som Picasso.
Annonce:
Samlet set har Forlaget Matematik endnu engang formået at
sammensætte et solidt inspirationsmateriale. I en tid, hvor det
naturvidenskabelige løber med meget af opmærksomheden er udgivelsen her et
friskt pust, der taler ind i en dagsorden, hvor man insisterer på at tænke
fagene ind i andre helheder end de helt traditionelt naturfaglige. Ikke blot
som led i løsningen af problemer, men som en del af vores samfund, hvor kunsten
har en værdi i sig selv.
I min optik bør alle udgivelserne fra Matematikkens Dag
gennem tiden være at finde på en skoles lærerbibliotek. I en tid, hvor der er
stort fokus på praksisfaglighed og fagenes rolle i verden omkring eleverne,
tilbyder aktivitetshæfterne en skattekiste af inspiration. Da man samtidig kan
plukke efter behov, er der rig mulighed for at skræddersy en undervisning, der
efter min bedste vurdering vil opleves relevant og vedkommende for eleverne. Variationen
i åbenhed og muligheder for at tilpasse de forskellige aktiviteter, giver
desuden mulighed for, at mange lærere med forskellige fagsyn, vil kunne se sig selv
ind i udgivelsen.
For at udgivelserne ikke skal leve en ubemærket tilværelse i
et hjørne af lærerbiblioteket, vil jeg dog også opfordre til, at man som et led
i fagteamsamarbejdet går på fælles opdagelse i aktiviteterne, afprøver i
klasserne og følger op sammen på, hvordan det gik.