Anmeldelse:

Danmark rundt med matematikken

Endnu en gang foreligger der et digert værk til brug for ikke mindst den ene dag i året, hvor alt i skolen bare skal handle om matematik. Læreren kan være kritisk i sin udvælgelse af stoffet og alligevel have nok at tage af.

Offentliggjort

Fakta:

Danmark rundt

Forfattere:  Lærere fra Danmarks Matematiklærerforening

795 kroner

Ved køb af bogen tilsendes link til download af materialet på e-mail

128 sider

Serie: Matematikkens dag

Forlaget matematik

En efterhånden mangeårig tradition holdes i hævd, når holdet bag Matematikkens Dag i det tidlige efterår barsler med endnu et nyt og omfangsrigt materiale. I år er det temaet Danmark rundt, der gerne skulle sende rigtig mange af landets skoleklasser ud i flest mulige afkroge af landet såvel som af matematikken.

Der er – trods en måske lidt tyndere bog end tidligere – også i år masser af grundigt gennemarbejdede aktiviteter og opgaver at komme efter, sådan at pågældende matematiklæreres første og største hovedbrud nok går på at vælge kvalificeret imellem de mange muligheder. Det vender vi tilbage til.

I de fem ganske fyldige afsnit skal der blandt andet arbejdes med Smukfest, fyrtårne, broer og tunneler samt – selvfølgelig – Danmark rundt. Højaktuelt er det jo at beskæftige sig med Femern-forbindelsen, ligesom Fyrkat og de andre danske ringborges nylige optagelse på Unescos Verdensarvsliste formentlig må siges at være et uventet scoop for udgiverne. Andre emner og områder hænger lidt mere i bremsen, i hvert fald hvis man anlægger den synsvinkel, at alt skal være nyt og aldrig før set. Her repræsenterer i det mindste Can Sleep, Storebæltsbroen og dragefirkanten fra tidligere fp9- eller fp10-prøveopgaver de gamle cirkusheste, der bliver trukket af stalden. 

Dertil kommer, at arbejdet med mønstre i naturen, symmetri i vejskilte samt tesselering (tesselation?) og de platoniske legemer ganske givet ikke bliver ved med at være lige inspirerende. For læreren, altså – hvis eleverne aldrig før har tesseleret et flisemønster eller bygget regulære polyedre, kan de nok også finde dét nyt og forhåbentlig spændende.

Og så er vi tilbage ved lærerens forberedelse og indsigtsfulde udvælgelse af det, som han eller hun vil præsentere sine elever for. Personligt har jeg det ud over det ovenfor nævnte lidt stramt med for meget klippe-klistre, der ikke lader sig underkaste blot nogenlunde stringente målinger, henholdsvis beregninger. I den anden ende af skalaen er jeg ikke så vild med (at lade eleverne arbejde med) den matematik, der som logaritmefunktioner og hyperbolsk cosinus klart hører til på højere niveauer end grundskolens.

Vælger man at være endda så kritisk og selektiv, er der imidlertid stadig rigeligt med stof – igen i år til lang tids god og fagligt solid undervisning. Glædelig Matematikkens Dag. Det er den  16. november 2023.