Perspektiver på praksisfaglighed – Skoleudvikling og forandring på tværs
Redaktør: Julie Borup Jensen
250 kroner
142 sider
Aalborg Universitetsforlag
Bogen 'Perspektiver på praksisfaglighed' udspringer af et forsknings- og udviklingsprojekt igangsat i 2018. Formålet har været at få belyst,
hvordan der kan skabes bedre sammenhæng mellem grundskole og erhvervsskole og
ad den vej vække interesse hos elever for at søge erhvervsfaglige uddannelser.
Den rammesættende forskning er varetaget af forskere fra Aalborg Universitet,
der er ”optagede af samskabende forskning, især på uddannelsesområdet”.
Annonce:
Indledningsvis
afgrænses brugen af begrebet ”praksisfaglighed”, ligesom der gøres meget –
rigtig meget – ud af beskrive den forskningsmæssige ramme, der har været omkring
projektet. Her redegøres for strukturen, med afvikling af i alt 27 projekter,
gennemført med deltagelse fra 58 grund- og erhvervsskoler rundt om i landet.
Som en gennemgående rød tråd undervejs har der været afholdt
udviklingsseminarer, baseret på forskningscirkler, som fora for udveksling af
erfaringer og ideer til fremadrettet projektudvikling.
Redaktionelt indledes bogen af et
kort forord og en introduktion til de primære forskningsbegreber. Efterfølgende
følger tre tematiske dele, der hver tæller to kapitler. Delene omfatter 'Praksisfaglighed som fænomen', 'Bottom-up-tilgange til forandring og
skoleforskning' og 'Kroppen, sanserne og den fysiske omverden i praksisfaglig
undervisning'. De enkelte kapitler kan læses
uafhængigt af hinanden, ligesom hvert kapitel er forsynet med sit eget
litteraturafsnit.
I indledningen til kapitel 1, der
indgår som det ene af to kapitler i den del af bogen, der retter fokus mod
praksisfaglighed som fænomen, står der blandt andet: ”Formålet med denne
antologi er at kaste et kritisk-konstruktivt lys over praksisfaglighed som et
nyere fænomen i den uddannelsespolitiske diskurs”. I sig selv et udmærket
formål. Men også et ambitiøst et af slagsen, der kan tilgås på mange måder. Når for eksempel Lars Bang i kapitel to tager et historisk kig på det tidligere skolefag håndarbejde
ved at dykke ned i henholdsvis Den Blå Betænkning (der fulgte Skoleloven af
1958) og Lov om Folkeskolen af 1975, forekommer det lidt vel hurtigt, at de
afrundende konklusioner på det nærmeste skøjter hen over de senere skolelove
og med dem de fagprofessionelle drøftelser og konkrete ændringer, der gennem
næsten et halvt århundrede har haft betydning for opfattelsen og udfoldelsen af
håndværk, kunsthåndværk, designproces og ikke mindst den faglige konstruktion 'håndværk og design' i grundskolesammenhæng. Kapitlet afsluttes med følgende til
salut til kritisk-konstruktiv overvejelse: ”Uden lærere, der samtidigt er
håndværkere, eller nærmere ’didaktiske og pædagogiske håndværkere’, har
genkomsten af praksis trange kår og risikerer at blive endnu en abstrakt
reflekterende øvelse for folkeskolens elever”. Desværre får vi ikke her nogle
direkte pejlemærker fra deltagere i de omtalte forskningscirkler.
I kapitel tre er der lidt mere at
hente, da Julie Borup Jensen dykker ned i en håndfuld temaer, der udspringer
af arbejdet i de omtalte forskningscirkler. I stikordsform rettes fokus mod samarbejdet
mellem folkeskole og erhvervsskole (hvilket vel reelt er en del af
forudsætningen for hele forskningsprojektet), mod det at skabe læringsglæde, mod et ønske om skabe større prestige omkring erhvervsfaglige tilgange og mod
det at skabe læring på tværs af praktisk-musiske fag og ”obligatoriske fag” – der
menes formentlig ’boglige fag’, idet såvel madkundskab, billedkunst som håndværk og design er obligatoriske. Endelig skitseres muligheden for at udvikle kriterier for
vurdering af praksisfaglige kompetencer hos eleverne i udskolingen.
Annonce:
Med den stringente rammesætning af forskningsdesignet og de forskellige tilgange til belysning af forløb og processer lægges der op til nogle relevante arbejdsformer, der vil kunne finde anvendelse i forskelligt uddannelsesregi.
Senere udfoldes valget af
forskningsmetode med henvisning til tidligere forståelse af aktionsforskning og
en særlig betoning af det ligeværdige element i dialogen. Med henvisning den
svenske forsker Sven Persson og hans arbejde med udvikling af selve metoden, argumenteres: ”At vælge tilgangen forskningscirkler er således det foreliggende
projekts ambition om ikke at søge en bestemt, normativ udgave af
praksisfaglighed som begreb eller praksis, men netop at lægge en stor del af
definitionsmagten i hænderne på professionsudøverne”.
Sammenfattende kan bogen ses som et
vedkommende indlæg i debatten om veje til skoleudvikling. Med den stringente
rammesætning af forskningsdesignet og de forskellige tilgange til belysning af
forløb og processer lægges der op til nogle relevante arbejdsformer, der vil
kunne finde anvendelse i forskelligt uddannelsesregi. Aktuelt har projektet
arbejdet med afsæt i grundskolen og erhvervsskolerne, hvilket primært belyses i
en forskningsmæssig kontekst.
Tilbage står praksisfaglighed fortsat som det nye
begreb, der fremadrettet vil få sin egen identitet i takt med at det blive
tonet i forskellige retninger, afhængigt af konteksten.