Lærerstuderende Kamilla Munksgaard synes, at det er godt med mere praksiserfaring. Men planlægningen af de to dage ude på skolen har været en smule kaotisk, føler hun. "Skulle eleverne have fået mere fagligt ud af forløbet, skulle vi have været her en uge, så der var længere tid til fordybelse”, siger hun.

Lærerstuderende overtager timerne

En gruppe lærerstuderende får værdifuld tid alene i den virkelighed, de så ofte råber højt efter at opleve. Viborg Kommune har sendt lærerne på kursus og bedt de studerende overtage undervisningen på skolerne.

Offentliggjort Sidst opdateret

“I skal ikke være bange. Vi smutter alligevel efter i dag, så ser I os aldrig igen, og vi aner i øvrigt ikke, hvor gode I er”, lyder det lige dele kækt og beroligende fra Nicklas Hessellund Mortensen til 7.c på Søndre Skole i Viborg, da han giver klassen besked om, at de skal præsentere deres arbejde på engelsk.

Han mødte klassen for få timer siden, og om få timer tager han afsked med dem igen, for Nicklas Hessellund Mortensen og hans makker, Niels Jade Overgaard, er stadig i gang med deres læreruddannelse. Søndre Skoles tre 7.-klasser bliver i to dage udelukkende undervist af lærerstuderende fra Vias læreruddannelse i Skive. Lærerne er nemlig alle sendt på kursus af kommunen.

“Det fedeste ved at være lærer er relationen med eleverne, så det er bare fedt at komme ud på en skole. Det er noget af det, vi generelt mangler på uddannelsen”, fortæller Niels Jade Overgaard.

Nicklas Hessellund Mortensen er enig. Han ærgrer sig en smule over, at han kun er med den ene af de to dage på skolen, fordi han tager traineeuddannelsen og derfor var på arbejde på en anden skole, hvor han er fast tilknyttet i en deltidsstilling.

“Jeg er kæmpe fan af, at vi har fået denne her mulighed for at komme ud i virkeligheden. Jeg har faktisk én gang droppet ud af læreruddannelsen efter mit første år for i stedet at komme ud og arbejde fast som musiklærer på en skole. Jeg savnede simpelthen at være mere sammen med eleverne. Så hvis ikke det havde været for muligheden for at komme tilbage via trainee, var jeg nok ikke vendt tilbage til læreruddannelsen”, fortæller han.

“De lærerstuderende laver undervisningen på en anden måde end vores lærere, så det har været dejligt med et break fra den normale undervisning. Og det var et fedt emne, de havde valgt”, siger Malthe (til venstre).

Studerende overtager undervisningen

Studerende fra læreruddannelsen i Skive står i to dage i spidsen for alle Viborg Kommunes 7.-klasser, da kommunen har sendt lærerne i alle 7.-årgangsteam i lynpraktik på erhvervsskoler. Målet er at øge lærernes kendskab til uddannelserne på erhvervsskolerne og blive inspireret af en mere praksisorienteret undervisning.

De lærerstuderende kommer alle fra dansk-, matematik- eller engelskhold og har på forhånd udviklet og planlagt et forløb med udgangspunkt i et praksisfagligt element. De studerende har på forhånd haft mulighed for at hilse på eleverne virtuelt.

Engelsk på dansk

De lærerstuderende har planlagt undervisningen i de tre klasser sammen. Under dagens første pause koordinerer de for at sikre, at alle tre 7.-klasser når i mål med deres street art-værker. De bliver enige om, at eleverne får en halv time mere efter pausen, inden fremlæggelserne skal forberedes.

“Det er vores engelskunderviser på studiet, der har bestemt, at vi på en eller anden måde skulle arbejde med street art, men vi har selv bestemt, hvordan vi ville arbejde med det”, fortæller Niels Jade Overgaard og tilføjer, at han helst havde set, at de havde fået helt frie tøjler til selv at forme et forløb.

På første dag introducerede de studerende via en række stationer eleverne til, at street art er en mangfoldig udtryksform, hvor alt fra collager af citater til kridtstreger i skolegården eller budskaber formet med kroppen går ind under kategorien. Siden har eleverne i grupper arbejdet på deres egne værker.

De studerende læser alle til engelsklærere, men i løbet af andendagens første timer er det alene tekstbidder på flere af elevernes kunstværker, der afslører, at forløbet tager afsæt i engelskfaget. Men da eleverne får at vide, at de har en halv time til at forberede en præsentation af deres værker på engelsk, summer lokalet straks af engelske gloser.

De lærerstuderende har valgt, at eleverne skal arbejde med det emne, der har fyldt alle medieflader siden februar – krigen i Ukraine.

Første gruppe stiller sig klar ved tavlen. De har malet en muskuløs biceps med teksten “Stay strong” tatoveret. Bag bicepsen flagrer de ukrainske farver og viser det valgte emne: krigen i Ukraine.

“It represents a message to the Ukrainian people to be strong”, lægger Malthe ud med at forklare sine klassekammerater.

Gruppens medlemmer skiftes derfra til at levere indøvede punchlines, der beskriver gruppens arbejde. Da de er færdige, lyder taktfaste klapsalver fra klassen.

“It was almost like a pitch in 'Løvens Hule'”, roser Niels Jade Overgaard.

Nicklas Hessellund Mortensen i gang med at undervise i forløbet om street art, som de lærerstuderende havde forberedt til 7.-klasserne.

Præsentationerne på tværs af skolens tre 7.-klasser efterlader generelt ingen tvivl om, hvor man finder elevernes sympati.

Her kan læses ordspil og budskaber som #YouqueenUkraine og “Suck it Russia”, og en gruppe har i paint tegnet en skraldespand med et tilhørende skilt med ordspillet “Put-in Putin”.

Andre står bag en karikaturtegning af Adolf Hitler og Vladimir Putin med teksten “Like father, like son”, mens en tredje gruppe med tydelig inspiration fra Marvels superhelteunivers har skabt en Captain Ukraine.

“Do you think Putin should die?” spørger Niels Jade Overgaard klassen, efter at en gruppe har præsenteret deres værk, hvor den russiske præsident har endt sine dage i munden på det ikoniske dinosaurlignende uhyre Godzilla. Spørgsmålet giver ikke de store reaktioner, men tavsheden fortæller, at den russiske præsident næppe kan forvente en invitation til næste klassefest.

Alle elever tager ordet under præsentationerne, og alt foregår på engelsk. Når der er enkelte ord, der driller, hjælper gruppemedlemmerne hinanden til at komme igennem. Det bliver bemærket.

“Det er virkelig en fornøjelse at se, at I er så gode til at hjælpe hinanden”, siger Nicklas Hessellund Mortensen, da den sidste gruppe er færdig.

Fik noget godt ud af det

Niels Jade Overgaard er positivt overrasket over, hvor godt eleverne klarer fremlæggelserne.

“I går startede jeg undervisningen på engelsk, men jeg havde på fornemmelsen, at der var en håndfuld, som havde svært ved at følge med. Så resten af tiden tog vi det på dansk. Men fremlæggelserne viste sig jo at gå virkelig godt”, siger han og er generelt tilfreds med det korte besøg på Søndre Skole.

“Jeg synes, at det er gået rigtig godt. Der har ikke været nogen konflikter, og eleverne er kommet til mig i pauserne for at tale om, hvilke sportsgrene de går til i deres fritid. Det tager jeg som et positivt tegn. To dage er dog ikke nok til at få et fagligt udbytte ud af det for eleverne. Det er særligt svært i et fag som engelsk, fordi vi ikke kender elevernes faglige niveau, men vi fik noget godt ud af det”.