Anmeldelse
Krig og kunst
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Kære Læser! Stop op et øjeblik, bare et par minutter, og overvej: Hvad er krig?" - Sådan indledes en ny og spændende undervisningsbog til grundskolens ældste klasser, en bog, som omhandler krig, kunst, etik og æstetik. De to bøger - til henholdsvis lærer og elever - er skrevet af to erfarne lærere med tillægsstudier i billedkunst og formidling.
Det faglige udgangspunkt er danskfaglige aktiviteter, hvor kunst og det kreativt skabende integreres. Der er introducerende opgaver, der senere kan bruges i projektopgaven, hvor det tværfaglige, det historiske og det samfundsfaglige skal integreres med det musisk-kreative. Derfor er bøgerne særdeles velegnede - også til selvstændigt brug i tema- og fordybelsesuger, hvor man netop kan øve sig i forskellige metodikker og aflæsningsstrategier inden for samtidskunst.
Men hvad er egentlig samtidskunst? Og er det overhovedet noget, som "almindelige mennesker" kan forstå? Og hvorfor skal man bruge tid og rum på det i grundskolen? Jo, det skal man, fordi det netop fortæller os noget om den tid, vi lever i. Børn og unge modtager i dag store mængder af visuelle informationer, som de skal lære at forholde sig til/have en bevidsthed om og en forståelse af. Således kan samtidskunsten bidrage til en mere nuanceret forståelse af verden. K.E. Løgstrup skrev om det for mere end 25 år siden i sine tanker om kunst, etik og æstetik. Her gjorde han os opmærksom på, at vi i vores aktive, levede liv skal gribe ind og handle, hvis vi ser uretfærdigheder ske for næsen af os. Mens der i kunsten er rum for, at man kan trænge ind i det æstetiske og lade følelser og tanker lede os ud i en kritisk refleksion, der er så forbandet vigtigt i en tid, hvor statsmagten og medierne gerne vil mene noget for os hele tiden. Der stilles mange spørgsmål i bogen, hvor "hin enkelte" bliver nødt til at tage stilling. Det er så vigtigt, at der skrives den slags undervisningsbøger, hvor vi kan få en ordentlig, nuanceret forståelse for og indblik i den tid, vi lever i - hvor kompleks den end måtte være. Herved er mine varmeste anbefalinger givet videre.