Anmeldelse
helle for . . . Snedronningen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
'helle for . . . Snedronningen' er tredje del af materialet 'helle for . . . '. Her, som i de to foregående bøger 'helle for. . . Klodshans' og 'helle
for . . . Hamlet', arbejder eleverne sig ind i historien gennem fortælling, rytmik og rytmiseringsforløb, billedsamtaler, danskværksteder, sang
og musik samt billedkunst, således at læsningen ikke blot bliver en afkodning af ord, men en oplevelse. Hele serien er en videreførelse af
Helle Couppés 'Bogstaver, musik og bevægelse' fra 1992.
Undervisningen er bygget over en bestemt turnus, således at hver af de fem dele af 'helle for . . . Snedronningen' passer til én uges
undervisning. Hvert afsnit indledes med lærerens fortælling eller oplæsning af H. C. Andersens eventyr Snedronningen, der i lærerens idébog
er delt i fem afsnit - ét til hver af de fem uger.
Herefter arbejdes videre i musiklokalet et par timer med et rytmisk-musikalsk forløb, hvor det vigtigste er arbejdet med samhørigheden
mellem sprog, musik og bevægelse i relation til tale- og skriftsprogsudviklingen. Det er også i musiklokalet, der arbejdes med en rytmisering
af læseteksten. Disse tekster - samt rim, remser og sange til elevernes egen læsning - står i 'Lillebogen'. I de følgende timer arbejdes i klassen
med billedsamtale, læsetekstarbejde, værkstedsundervisning og billedkunst. Lærerens idébog indeholder udover ovennævnte også en
mængde gode idéer både til den differentierede læseundervisning, til læse- og skriveværksteder og billedkunst. Idéerne er nok så mange, at
man må vælge ud.
Vægbogen består af fem plakater i størrelsen 100&mult;65 cm. Tegningerne er flotte og farverige og danner grundlaget for billedsamtalen.
De indeholder også teksten til sangen 'Snedronningen'.
I læs selv-bogen står en forenklet tekst af eventyret.
Er der i lærerteamet ikke en musiklærer, kan man have stor glæde af cd'en, hvor sangen, musik, rim og remser er indspillet også i en
singback-udgave.
Alt i alt er her igen et dejligt inspirerende materiale til den tværfaglige undervisning til slutningen af anden - eller begyndelsen af tredje klasse.