"Udeundervisning er vigtigt, fordi vi mennesker lærer gennem vores sanser", siger læringskonsulent Bettina Lerche.Modelfoto: Image Source/Gettyimages
Seks tip: Sådan strukturerer du din udeundervisning
Du har taget klassen med udenfor, men i stedet for at undervise ender du med at bruge størstedelen af tiden på at indfange elever og give instruktioner. Læs med for at få læringskonsulent Bettina Lerches seks tip til, hvordan du kan blive bedre til at strukturere timer og dage udendørs.
Sommeren er over os lidt endnu, og selvom vejret kan være
ustadigt, er skolestarten en oplagt tid at rykke
undervisningen udenfor.
Annonce:
Bettina Lerche står bag virksomheden Læring i Bevægelse,
hvor hun i over syv år har rådgivet om, hvordan bevægelse kan indgå som en naturlig del af
undervisningen. Hun er fortaler udeundervisning, og ifølge hende er der mange
gode grunde til at tage eleverne med ud af klasselokalet.
”Udeundervisning er vigtigt, fordi vi mennesker lærer gennem
vores sanser. At lære af verden, fremfor at lære om den, gør en kæmpe
forskel", siger indehaveren af Læring i Bevægelse.
Men udeundervisning er for mange lærere forbundet med kaos,
hvor tiden bliver brugt på alle mulige andre ting end rent faktisk at undervise. Netop
derfor er det afgørende at have styr på strukturen i undervisningen.
"Tydelige rammer gør dagen mere forudsigelig, hvilket skaber ro og tryghed hos eleverne. Når
børn er trygge, kan de bruge deres energi på at være og lære og udvikle sig. De
får en større følelse af selvstændighed og mestring", fremhæver Bettina Lerche.
Annonce:
"Mange lærere er rigtig gode til tydelig rammeledelse i et
klasserum, men flytter de undervisningen udenfor, bliver det svært for mange.
De ved ikke præcis, hvordan de gør det, og hvad der er vigtigt at gøre", siger hun og deler her seks tips til, hvordan du kan strukturere din udeundervisning:
1. Tydelig
instruktion
Hjælp eleverne med at forstå din aktivitet ved at
visualisere den, inden I forlader klassen. Du kan tegne rammerne på tavlen,
mens du forklarer. Efterfølgende kan du vise det, eleverne skal gøre i
aktiviteten, fysisk i klassen. Brug gerne en elev som din forklaringsmakker.
2. Inden
eleverne sendes ud af klassen
Annonce:
Når eleverne sendes ud af klassen, skal de vide: Hvem deres
makker er, hvor I mødes, hvornår I mødes og to tegn (se punkt 5). Skal I væk
fra skolen, og du er lærer i indskolingen, kan I have det som en fast rutine at
tale om de tre T´er: Tisse, Tøj (hvad skal de have på) og Turtaske (hvad skal
de medbringe). Send dem eventuelt ud af klassen makkervis, så det bliver mindre
kaotisk.
3. Konkret
mødested
Det er vigtigt med et konkret mødested, ellers bruger du
meget tid på at finde børnene. Anvend eksempelvis en bestemt mur, hvor børnenes
numser skal røre muren, eller et mødetov, som du lægger på jorden. Her kan alle
stå med højre fod på tovet. På denne måde har du øjenkontakt med alle. Når alle
står klar, så sæt aktiviteten i gang herfra.
4. Gentag instruktioner
Annonce:
Når man er ved mødestedet, er det vigtigt gentage instruktionerne.
Ved at forklare tingene en ekstra gang, mens eleverne er dér, hvor aktiviteten
skal foregå, får de bedre mulighed for at visualisere, hvad de skal gøre. Samtidig
er det bedst at dele hold dér, hvor aktiviteten skal foregå, for eleverne kan ikke huske, hvilket hold, de er på, hvis de blev delt i klassen.
5. To tegn
Du har brug for to tegn. Et tegn som betyder ”frys på
stedet", når du ønsker at give en besked, mens aktiviteten er i gang, og et tegn, som betyder, at aktiviteten er slut og alle skal tilbage til mødestedet. Det
kan fx være ét fløjt og to fløjt.
6. Fælles struktur i klasseteamet
Annonce:
Det er en god ide, at klasseteamet er enige om strukturen for, hvordan I gennemfører bevægelsesaktiviteter. Ved at gøre det giver du dig selv nogle bedre forudsætninger for, at din undervisning lykkedes. Hvis alle i teamet udfører det på samme måde, giver det en genkendelig struktur for eleverne, så de hver gang ved, hvad de skal gøre. Det skaber forudsigelighed og tryghed.