Debat

Folkeskolens leder: Et frygtsomt forår

Igen står folkeskolen for, når kommuners økonomi er presset. Men man kan ikke spare sig til en bedre folkeskole.

Offentliggjort Sidst opdateret

Til sommer starter min søn i folkeskolen. Han glæder sig helt vildt. Jeg er sikker på, at han vil møde engagerede og kompetente lærere. Men jeg er bekymret for, om skolerne har resurser til at bakke de lærere op, og om der i det hele taget snart er lærere nok til at tage godt imod ham og de andre børn.

2023 kan nemlig blive et paradoksalt år for den danske folkeskole.

På den ene side har vi en ny regering, som har kastet sig ind i skoledebatten med gode takter og løfter om at lytte, forstå og give skolerne mere frihed.

På den anden side kigger lærerne ind i et brutalt spareår. Alene i årets første to måneder har 89 lærere fået besked om, at der ikke er råd til dem næste skoleår. Mange lærere går et frygtsomt forår i møde med ondt i maven: Er jeg den næste, de skærer væk?

Forklaringen har vi hørt før: Kommunernes økonomi er presset. Denne gang handler det blandt andet om stigende priser, højere energiudgifter, og at ældre- og specialområderne er blevet dyrere. Resultatet bliver en beskåret folkeskole.

Ingen bliver bedre til deres arbejde af at have ondt i maven. Hvis nogen skulle være i tvivl, så har vi en trivselskrise i den danske folkeskole – ikke kun for børnene, men i høj grad også hos lærerne. Igen og igen har vi på Folkeskolen beskrevet problemerne med arbejdsmiljø, stress og udbrændthed.

Konsekvensen kan ikke komme bag på nogen: Dygtige lærere forlader faget, nyuddannede lærere falder fra, nærmest før de får begyndt, og faget mangler tiltrækningskraft hos de unge. 47 procent af lærervikarer svarer i en ny undersøgelse, at vikarjobbet skræmte dem fra at søge ind på uddannelsen.

Det er pokkers ærgerligt, for folkeskolen har brug for en frisk start. Og det er lige præcis, hvad den nye regering kan give skolen, børnene og lærerne. Chancen er der nu for at stoppe sparekniven. Man kan ikke spare sig til en bedre skole. Færre lærere betyder lavere kvalitet og i sidste ende et dårligere ry for folkeskolen. Der er brug for det modsatte.

Vi er mange, der stadig tror på folkeskolen. Nu kan regeringen vise, at den også gør det.