Finanslov

"Skulle vi ikke tage lige at stoppe op en gang og drøfte det her i Sammen om Skolen og med politikerne og ministeriet, inden man gør noget alt for hovedkulds?", lyder det fra lærernes formand.

DLF: Dumt at skille sig af med dem, der er tættest på skolen 

Lærernes formand ærgrer sig over, at besparelser rammer den gruppe i ministeriet, der er tættest på folkeskolens virkelighed. Han opfordrer til en grundig samtale om, hvordan man sikrer kvalitet i undervisning og undervisningsmiljø uden overdrevet bureaukrati.

Offentliggjort

Der skal skæres i den statslige administration, lover regeringen i sit netop fremlagte finanslovsforslag. 

Det kommer bl.a. til at gå ud over en række af Undervisningsministeriets funktioner på grundskoleområdet. Der bliver færre læringskonsulenter til skolens fag. Dansk Center for Undervisningsmiljø bliver nedlagt som selvstændigt center. Og hele tilsynet med undervisningens kvalitet, timetal med mere lukkes ned. 

"Det er jo dumt at skille sig af med dem tættest på folkeskolens virkelighed", lyder den spontane kommentar fra formanden for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen til, at antallet af læringskonsulenter, der rådgiver skolerne om fag og prøver, skal reduceres. 

Han håber, at man nu vil tage fat på at diskutere, hvad det er for et arbejde, der udføres i de forskellige kontorer, som nu står til at blive nedlagt eller beskåret.

"Tilsynet for eksempel. Jeg mener, det er afgørende, at vi finder en god balance. For vi risikerer at gå fra alt, alt for meget meningsløs styring og kontrol over til ingenting. Og de historiske erfaringer viser, at det også er galt", siger lærerformanden. 

"Skulle vi ikke tage lige at stoppe op en gang og drøfte det her i Sammen om Skolen og med politikerne og ministeriet, inden man gør noget alt for hovedkulds?", fortsætter han. 

Hjælp frem for kontrol

Lærerformanden peger på, at det samlede skolevæsen i Lolland Kommune de seneste år er  sat under statsligt tilsyn på grund af "vedvarende dårlig kvalitet".

"Det er ikke noget, der hjælper Lolland. Man peger på alle problemerne, men hvordan skaber vi udvikling og fremdrift? Dagsordenen er mere frihed, men vi er altså også nødt til at have nogle fælles forventninger og en fælles folkeskole. Det er ikke nogen løsning, at vi ingenting gør, men det er heller ikke en løsning at tage en stor hammer og banke nogen oven i hovedet". 

"Vi skal have fundet frem til en løsning, som hjælper de steder, hvor der er problemer", siger Gordon Ørskov Madsen.

Lærerforeningen har aldrig været vilde med Dansk Center for Undervisningsmiljø og slet ikke Den Nationale Klageinstans for Mobning, som hører under DCUM. Klageinstnansen er lovsikret, og bliver derfor ikke umiddelbart lukket, men lægges formentlig sammen med andre lovbundne opgaver ind under ministeriet i København. 

Her håber Gordon Ørskov Madsen også, at man vil benytte lejligheden til at tage en grundig samtale om, hvordan man vil sikre elevernes undervisningsmiljø fremadrettet. 

"Vi synes, det har været for stift og regelstyret hidtil. Men det er vigtigt fortsat at fastholde fokus på et godt undervisningsmiljø", siger lærerformanden.