Se lærere fortælle om gevinsterne ved at sætte fokus på elevernes mange sprog

I disse dage fejrer skoler over hele landet Den Europæiske Sprogdag. I Ballerup og Kolding tegnede 1000 elever deres sprog ind som regnbuer på skolen. Hør lærerne fortælle, hvad det gør at sætte fokus på elevernes sprog. 

Offentliggjort Sidst opdateret

"Vi lærere ved ikke altid, hvor mange sprog eleverne faktisk rummer. Men at det er så mange, og at de kan så meget, det er jo fantastisk", siger lærer og AKT-vejleder på Søndervangskolen i Kolding, Annette Kruse.

Hun underviser på en af de skoler, som sidste år var med til at sætte fokus på børnenes sprog som en del af en ny indsats fra Nationalt Center for Fremmedsprog (NCFF).

Indsatsen “Frem med Sprogskatten - sæt alle elevernes sprog i spil”, blev lanceret i torsdags, hvor det var Europæisk Sprogdag. 

Gennem det næste år får en lang række skoler på vegne af NCFF det næste år besøg af Kristin R. Vilhjalmsdottir, som i samarbejde med sprogfagsvejledere sætter fokus på elevernes flersproglige ressourcer med temaoplæg eller workshops. 

Cirka 1.000 elever i Kolding og Ballerup tog hul på projektet i sidste uge, hvor de tegnede deres sprog op som regnbuer på skolens mure. 

Her fortæller AKT-vejleder Anette Kruse fra Søndervangskolen i Kolding, hvordan hun oplevede indsatsen. 

Og på Måløvhøj Skole i Ballerup, hvor eleverne også var i gang med farver og sprog, fortæller dansklærer Mette Glassow Bülow-Olsen om det sådan her: 

Eleverne fik også mulighed for at markerede deres sprog på Danmarks Sprogindsamling, som netop er skudt i gang igen i år. Her kan alle skoler markere på et kort, hvilke sprog der bliver talt hos dem. Indsamlingen løber frem til begyndelsen 2025.