Der var ros fra ministeren til lærerne, der har medvirket til at gøre nutidens unge klimabevidste.

Minister roser lærerne: De har gjort elever klimabevidste

Undervisningsministeren afviser at trække nye undervisningskrav om klima og bæredygtighed ned over hovederne på landets lærere. Til gengæld gav hun Uffe Elbæk lektier for, da politikerne tirsdag mødtes i samråd om klimadagsordenen i uddannelserne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere og skoleledere og mange andre, der går ind for mere lokal frihed til folkeskolerne, ville efter al sandsynlighed have nikket billigende, hvis de havde hørt børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) ved tirsdagens samråd på Christiansborg om klima og bæredygtighed i uddannelsessystemet.

Her ville de i hvert fald have oplevet en minister, der gik i brechen for folkeskolerne og pure afviste at trække nye Christiansborg-påfund ned over hovedet på landets lærere.

"Problemet er, at vi har lavet et styringsregime for folkeskolen, der er så tæt, at den samlede mængde af 'skal'er er blevet så stort, at vi fjerner en meget stor del af lærernes engagement og arbejdsglæde. Det duer ikke. Det vil stritte imod den frihedsdagsorden, vi har sat for folkeskolen", lød det fra ministeren.

Klima-dagsordenen er allerede i skolen

Baggrunden var selve indkaldelsen til samrådet, som SF's Astrid Carøe stod bag. Her efterlyste hun svar på, hvad regeringen vil gøre for at sikre, at klima- og bæredygtighedsdagsordenen bliver en integreret del af alle uddannelser.

SF: Klima skal på skoleskemaet

Pernille Rosenkrantz-Theil slog med det samme fast, at klima- og bæredygtighedsdagsordenen allerede ER en vigtig del af folkeskolen.

"Det er jo ikke et eller andet fremtidsscenarie, der kommer engang. Lærerne har jo været engagereret i klimaspørgsmålet de sidste 30-40 år. Og jeg tror ikke, at man skyder helt ved siden af, hvis man påstår, at årsagen til, at der er så bredt og solidt et fundament under ungdommens klima-engagement - det er simpelthen lærerne. Det er jo fordi lærerne gennem deres skoletid har undervist dem i det. Og jeg synes faktisk, at man skal give lærerne en del af den ære for, at det er dér, ungdommen er i dag. De er klædt på til at tage den her kamp. Der findes ikke én model i at undervise i det her, og lærerne skal have frihed og råderum til selv at klæde eleverne på", sagde undervisningsministeren.

"Nej, det kan man ikke forestille sig"

SF's Signe Munk spurgte undervejs ministeren - der var i selskab med sin ministerkollega, uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen - om man så kunne forestille sig en politisk beslutning om at alle skoler og uddannelsesinstitutioner skal udarbejde en bæredygtighedsplan, hvor man fx kigger på energiforbrug, opvarmning, madspild og brug af printerpapir.

Svaret fra Pernille Rosenkrantz-Theil kom prompte:

"For at sige det ligeud: Nej, det kan man virkelig ikke forestille sig. Jeg ville synes, det var fantastisk, at hver enkelt skole i Danmark tog sådan et initiativ. Men at sige 'skal' - come on. Hvis man lokalt synes det er en god idé, så skal man da bare gå i gang", lød det fra ministeren.

Også de Radikales Katrine Robsøe forsøgte at få klare svar fra regeringen - i særdeleshed til arbejdet med at udvikle en ny læreruddannelse.

"Her er et ret stort arbejde i gang, som jeg har store forhåbninger til, og her er også en masse studerende, som arbejder her for at få en mere grøn uddannelse. Hvordan kan man klæde lærerne endnu bedre på? Og hvordan sikrer vi efteruddannelse til lærere om at få eleverne engageret i de her dagsordner"?

Her lagde uddannelses- og forskningsministeren sig dog tæt op ad Pernille Rosenkrantz-Theil:

"Uddannelserne til lærere og pædagoger er jo store uddannelser, så ringene vil sprede sig i vandet, hvis der er et bæredygtigt fokus. Men jeg oplever også, at det er et fokus, der allerede er meget til stede. Og desuden skal vi tænke os godt om, så vi - hver eneste gang der kommer spændende diskussioner, som vi gerne vil have ud til lærerne - så skal vi også politisk sikre plads til det lokale initiativ og engagement derude. ", sagde Ane Halsboe-Jørgensen.

Uffe Elbæk fik lektier for

Trods fraværet af klare og konkrete svar på, hvordan man får integreret klimadagsordenen i alle uddannelser, var stemningen under samrådet dog god. For enigheden om klimaudfordringerne var grundlæggende stor.

Den gode stemning kom også til udtryk, da Uffe Elbæk fra Frie Grønne  spurgte, om regeringen har ambitioner om at lave en egentlig national, grøn uddannelsesstrategi.

"Det savner jeg i den her debat. Både for folkeskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser", sagde Uffe Elbæk.

Her måtte børne- og undervisningsministeren til gengæld krybe til korset og indrømme, at "når der er nogen, der siger handlingsplan, så er jeg faldet i søvn oppe i mit hoved. Jeg vil hellere gennemføre ting", sagde hun - hvorefter hun bød Uffe Elbæk op til dans:

"Men hvis du, Uffe, vil sætte dig ned og skrive en handlingsplan og en national strategi for grønne uddannelser, så vil jeg gerne gennemføre det. Altså ikke det hele, men dele af det. Det vil jeg gerne kigge på, hvis du laver det, Uffe".

Lige inden afslutningen af mødet fik Uffe Elbæk ordet igen:

"Jeg vil bare lige sige, at jeg tager dig på ordet, Pernille - altså i forhold til at komme med et bud på en strategi".

Ungdomsparlamentet ville især diskutere klima