"Jeg synes aldrig, det er fedt at skulle gå i
bad sammen med de andre piger. Jeg tror nogle gange, det er fordi, at jeg synes
de andre piger kigger meget på mig og hvisker. Så har jeg slet ikke lyst til
at tage tøjet af og gå i bad, så gemmer jeg mig lidt bag mit håndklæde”,
fortalte en pige, som Camilla Christensen interviewede i forbindelse med sit
professionsbachelorprojekt fra læreruddannelsen i Esbjerg ved UC Syd.
Idræt er et fag som mange elever holder af og ser
frem til i løbet af ugen. ”Men gennem mine praktikforløb samt arbejde som
lærervikar har jeg erfaret, at én ting kan afholde selv de elever, der elsker
at bevæge sig og bruge kroppen og endda de mest idrætskompetente elever, fra at
deltage i undervisning, nemlig badningen efter idræt”, skriver Camilla
Christensen.
Badning i idræt er et problem, der fylder på mange skoler, og undersøgelsen
”Bevægelse i skoledagen 2019” fra Dansk Skoleidræt og Trygfonden viser, at kun
43 procent af eleverne i udskolingen bader ’hver gang’ eller ’næsten hver gang’
efter idrætsundervisningen, hvor det tilsvarende gælder 85 procent af eleverne
i indskolingen og på mellemtrinnet. Problemet optræder altså særligt i
udskolingen, hvor eleverne kommer i puberteten, og Camilla Christensen er
derfor optaget af at undersøge, hvilke forhold, der kan have indflydelse på
denne gruppe elevers modstand mod den fælles badning, blandt andet ud fra
elevernes eget synspunkt.
”Hvordan oplever folkeskoleelever på 6. til 8.
klassetrin badningen efter idrætsundervisningen, og hvilken betydning kan det
have for identitetsdannelsen og deres lyst til at deltage i undervisningen? Hvordan
kan jeg som idrætslærer være med til at fremme elevernes identitetsdannelse og sikre,
at badningen efter idræt ikke afholder elever fra at deltage i undervisningen”,
spørger hun i problemformuleringen.
Grænseoverskridende at bade
Camilla Christensen har gennemført en
spørgeskemaundersøgelse med 334 elever fra 6. til 8. klasse, hvor hun har spurgt
om deres oplevelse af at bade efter idræt.
På 6. klassetrin svarer 44,5
procent af eleverne, at de bader ’hver gang’ eller ’ofte’ efter idræt, mens det
på 7. klassetrin er 37 procent, der svarer tilsvarende, og på 8. klassetrin
er antallet faldet yderligere til 35 procent. Det største fald ses altså efter
6. klasse, hvor eleverne indtræder i teenagealderen og ifølge
identitetsforskning får en øget bevidsthed om sig selv, set i andres øjne.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Hele 38 procent af eleverne svarer, at ”det er
grænseoverskridende at skulle bade sammen med de andre efter idræt”, og 20
procent svarer, ”at de altid eller ofte er bekymrede for, hvad andre tænker om
deres krop”. Camille Christensen mener, at det blandt andet hænger sammen den
øgede refleksivitet og individualisering, der præger vores moderne samfund. Identitetsdannelsen
bliver hele tiden påvirket af, ”om eleverne lever op til deres egne
forventninger til sig selv, hvor de på samme tid skal forholde sig til, at man
konstant har mulighed for at ændre og forme den, man er, både den, man selv ser,
og den, andre ser”.
Skamfølelse hos pigerne
Spørgeskemaundersøgelsen viste en tydelig forskel
mellem drenge og piger. Tre procent af pigerne svarerede, at de ’hver gang’
dropper idræt for at undgå badet, og 12 procent piger svarede, at de ’ofte’
dropper at deltage. Til sammenligning svarerede 0 procent af drengene
tilsvarende.
15,5 procent af pigerne svarede, at de ’en gang i
mellem’ helt dropper idræt, hvilket kun gjaldt 0,5 procent af drengene.
Nogle af pigerne fortalte efterfølgende i et
interview:
”Jeg dækker mig tit til med mit håndklæde så
meget som muligt. Jeg synes, jeg er lidt for tyk i forhold til nogle af de
andre”.
En anden pige sagde: ”Jeg tror ikke, de hvisker
nogle særlig pæne ting om mig. Nogle gange kan jeg næsten føle, at de griner
lidt ad mig, selvom jeg alligevel er ret sikker på, at det gør de egentlig
ikke”.
Udtalelserne viser, at de har en ubevidst
skamfølelse, og det kan hænge sammen med, at de føler sig presset af at
sammenligne sig med de andre piger, men også med ”de nærmest uopnåeligt
kropsidealer på sociale medier”, mener Camilla Christensen.
Skamfølelsen hos pigerne viste sig også i forhold
til menstruation, hvor en stor del af dem nævner det som den største årsag til,
at de helt undgår idræt for at undgå badet. ” Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal
gøre i omklædningsrummet, når jeg har det, så der vil jeg allerhelst bare
ikke være med til idræt”, fortalte en af pigerne.
Løsninger – fra et elevperspektiv
”Hvis nu de bare snakkede med os om det, i stedet
for bare at sige til os, at det er helt naturligt, at vi alle ser forskellige
ud, det hjælper altså ikke”.
En af eleverne efterspurgte mere dialog om
problemet, og hvis man som idrætslærer skal være med til at fremme elevernes
identitetsdannelse, ved at gøre badesituationen mindre grænseoverskridende, må
man gå i dialog med dem om løsningsmuligheder, skriver Camilla Christensen.
Blandt andet konkluderer hun, at der er brug for,
at idrætslærerne tager hensyn til, at pigerne har menstruation – og i
samarbejde med dem finder en løsning på, hvordan de alligevel kan deltage og
bade. En mulighed kunne være at lade det være op til pigerne selv, om de vil
bade lidt før eller efter de andre piger, og ikke mindst, at lærerne
kommunikerer denne løsning ud til forældrene, skriver hun.
Og så skal skamfølelsen italesættes. ”Hvis man kan
gå i dialog med specielt pigerne og få dem til at tale - også med hinanden,
om, hvad det er, der gør fællesbadet ubehageligt, kan man måske skabe en
fælles forståelse og undgå den skamfølelse, nogle af pigerne fortæller, der
kan opstå i omklædningsrummet”. Når pigerne i omklædningsrummet ”helt
åbenlyst bliver iagttaget af hinanden, ser de mere sig selv gennem de andre
pigers øjne, eller i hvert fald hvordan de tror, de andre piger ser dem, og
føler straks en form for skam over sig selv. Men hvis der i plenum blandt pigerne
kan sættes ord på denne følelse og skabes en dialog om, hvordan de ser og
opfatter hinanden, kan pigernes fortolkning, af hvordan andre ser dem, muligvis
ændres og give pigerne mere lyst til at bade efter idræt”, foreslår Camilla Christensen.