Hvad får du, når du krydser en mukkert, en vittighed og en 4.-årsstuderende
på læreruddannelsen? Et hammersjovt bachelorprojekt.
Sådan lyder anslaget fra Katrine Bøndergaard Jensen i hendes bachelorprojekt
fra læreruddannelsen i Aarhus ved Via University College. Projektet er
nomineret som et ud af ti til Lærerprofessionprisen for årets bedste
bachelorprojekt.
Katrine Bøndergaard sætter fokus på brug af humor i faget håndværk- og design.
For selvom adskillige studier peger på, at elever værdsætter humor i
undervisningen, så undgår mange lærere den, fordi de frygter, at humor kan føre
til latterliggørelse, uro og krænkelser, skriver hun.
Det er en skam, for humoren findes blandt eleverne i klasselokalet. Derfor skal
en lærer være i stand til at håndtere humor – både for at forebygge
uhensigtsmæssig humor blandt eleverne, men også for at udnytte humorens
potentiale i undervisningen. Humor kan nemlig være med til at styrke elevernes
evne til at tænke og arbejde kreativt.
Selvom kreativitet har relevans i alle fag, fylder den
særligt meget i formålene for skolens praktisk-musiske fag, herunder håndværk
og design, hvor undervisningen blandt andet skal fremme elevernes kreative,
innovative og entreprenante tilgang. ”Hvilken rolle har humor i håndværk- og designundervisningen, og hvordan kan
man som lærer inddrage humor i arbejdet med at udvikle elevernes kreativitet,”
spørger Katrine Bøndergaard derfor i problemformuleringen.
Humor som mål i sig selv
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
I projektet refererer hun blandt andet til Lars Geer Hammershøj, der er lektor
ved DPU, og Martin Einfeldt, der er ekstern lektor ved Københavns Universitet. Hammershøj
argumenterer for, at humor ikke bare skal være et middel i undervisningen, men
et mål i sig selv, da humor kan styrke kreativ tænkning.
Empirien har hun fra interview med to lærere og otte elever
samt observationer i håndværk og design i en 8.klasse.
I analysen peger Katrine Bøndergaard på, at humor har gode
vilkår i netop håndværk og design, fordi skolens vante rammer brydes, så der opstår
et uformelt socialt sammenspil, og opgaverne har en karakter, der opfordrer til
kreativ tænkning, som ofte involverer leg og fantasi.
Hun beskriver også, hvordan den ene lærer bruger humor til
at håndtere en potentiel konflikt: En elev vil tidligt i timen ned og købe
snacks i boden. Læreren siger til eleven, at det må vente til pausen, hvortil
eleven svarer: ”Jamen der er ikke nogen pause”. Læreren gentager elevens ord;
”Jamen der ikke nogen pause” – men med en meget klynkende stemme. Eleven ruller
øjne og smiler, mens de andre elever, der hører det, griner lidt. Eleven bliver
i lokalet.
Fire konkrete forslag
I projektet opstiller hun fire konkrete forslag til, hvordan
man som lærer kan fremme humor i håndværk og design.
1: Brug ordspil, jokes og memes, når man skal introducere en opgave eller
instruere eleverne i et håndværk.
2: Integrer humor i opgavens tema ved at skabe sjove scenarier eller
opgaveskrivelser.
3: Opmuntrer eleverne til at bruge humor som en del af deres
præsentation – fx et meme.
4: Giv plads til humor i elevernes løsninger.
”Nogle gange finder elever på sjove og humoristiske
løsninger på opgaver i undervisningen, selvom det egentlig ikke var intentionen
fra lærerens side. Man kan dog med fordel øve sig i at være åben over for
elevernes sjove løsninger, også selvom de måske kan virke useriøse,” skriver Katrine
Bøndergaard.
Som konkrete eksempler nævner hun, at man kan få eleverne til
at designe og konstruere en maskine, der på en komisk, overkompliceret måde løser
et hverdagsproblem - inspireret af Storm P’s tegninger med finurlige
opfindelser. Eller ved at tildele hver gruppe eller elev et humoristisk
krydderi gennem lodtrækning, som de skal integrere i deres
fremlæggelse/præsentation af produktet. Et humoristisk krydderi kan for
eksempel være et meme, der beskriver deres proces, eller en sang om produktet,
som de skal fremføre.
I selve indholdet
Med baggrund i teori og empiriske undersøgelser konkluderer hun, at humor får
lov til at fylde i håndværk- og designundervisningen, både i de sociale
interaktioner mellem lærer og elever og i elevernes løsning af opgaverne. ”Der optræder mange forskellige humortyper, der spænder fra det harmløse pjat
til de mere risikable og provokerende former for humor, som fx drilleri, ironi
og sarkasme”.
Det særlige arbejdsmiljø i håndværk og design fordrer flere
tankeprovokationer, der er mulighed for flere uformelle og ligeværdige
samtaler, som bidrager til en mere fri stemning. Noget der alt sammen skaber
gode forudsætninger for humor, skriver hun.
Derudover konkluderer Katrine Bøndergaard, at brugen af humor i håndværk og
design skal være "kendetegnet ved at være naturlig, relaterbar og
respektfuld”, og at ”det giver mening at integrere humor som en del af
undervisningens indhold, så fokus ikke fjernes fra læringen”.
Det er risikoen værd
Hvis man formår at bruge humoren hensigtsmæssigt, kan det
have en positiv effekt på elevernes læring og kreativitet, og humor ”kan gøre
undervisningen mere relaterbar og sjov, hvilket har en positiv indvirkning på
elevernes opmærksomhed og evne til at lagre ny viden. Desuden kan humor styrke
elevernes motivation og generelle glæde ved faget”, skriver hun i konklusionen.
Selvom det kan være forbundet med forskellige risici at bruge humor i
undervisningen, konkluderer Katrine Bøndergaard Jensen, at det er risikoen
værd, ”da humor spiller en afgørende rolle – ikke kun i det enkelte fag, men
også i et større dannelsesperspektiv.”
Hvem af de nominerede, der modtager prisen for årets bedste
bachelorprojekt, afsløres fredag den 15. november, hvor Lærerprofession.dk holder
prisfest i København.