Bachelorprojekt
iPads er kun et redskab, men et nyttigt redskab
Det er planlægningen af undervisningen, der skal være i fokus, og iPad er kun et redskab, som kan facilitere de læringsmål, som læreren har opstillet. Det slår Frank Hansen fast i sit bachelorprojekt ”iPads som multimodalt værktøj i fysik og kemiundervisningen – En undersøgelse af, hvordan iPad kan styrke læring” fra læreruddannelsen på professionshøjskolen Metropol.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Han indleder sådan her: "Når jeg lytter til og taler med folk, som arbejder med iPad i undervisningen, har jeg primært mødt positive tilkendegivelser og en tro på, at iPad giver bedre læring. Jeg har dog ikke fundet dokumentation for, hvorfor iPads skulle give bedre læring. Derfor har jeg i denne opgave sat mig for at undersøge, om iPad giver bedre læring, og hvorfor den gør det. Forfatteren undersøger derfor med udgangspunkt i faget fysik/kemi, om brug af iPad kan styrke elevernes læring, således at det lærte forankres i elevernes hukommelse. Empirien er en case, hvor iPads er benyttet som multimodalt værktøj, og konklusionen er, at lærere gennem didaktiske overvejelser kan tilrettelægge nye undervisningsmetoder, som kan styrke elevernes læring ved hjælp af iPads. "Udover at iPads adskiller sig fra vores traditionelle brug af pc ved at være mere fleksibel og bærbar, ved at have øjeblikkelig opstartstid, nem brugerflade og multimodale muligheder, har jeg fundet, at tablets stærke integration af software til præsentation i tekst, billede og lyd åbner mulighed for at udvikle ny didaktik, der fokuserer på elevernes selvstændige præsentation af faglig viden i og uden for klasselokalet," skriver Frank Hansen. Eleverne bliver lærere og skal præsentere og dele deres viden med andre. iPads bidrager dermed til at transformere fysik/kemi-fagets abstrakte emner og begreber til noget mere konkret. Det konkrete er tilmed transformeret af eleverne selv, hvilket igen er nøglen til at forankre viden i langtidshukommelsen ifølge neuro-psykologien. "Endvidere har jeg gennem skriftlig evaluering fra egen praksis konstateret, at eleverne er mere motiverede for læring, når iPads benyttes til dokumentation og præsentation, hvor det producerede skal deles med både lærer og elever. iPads er blot et værktøj, men et værktøj, som åbner op for nye didaktiske muligheder ud fra allerede kendte teorier," står der til sidst i konklusionen. Se hele professionsbachelorprojektet til højre under EKSTRA: iPads som multimodalt værktøj i fysik og kemiundervisningen - En undersøgelse af, hvordan iPad kan styrke læring
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.
Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.