I samskabelse bliver der lagt værdi i det fælles ansvar, da det ikke kun handler om at nå i mål, men i større grad om selve samarbejdet, skriver Sinem Øzcan.
Foto: Privat.
Bachelor om billedkunst: Samskabelse kan styrke vigtige værdier hos eleverne
Der skal fokuseres på ligeværdighed og fælles ansvar i arbejdsprocessen, når man arbejder med samskabende læreprocesser, skriver Sinem Øzcan.
I pædagogikken har der over længere tid været en tendens til at
fokusere på målbare resultater. Børns evner er blevet testet, fordi der har
været fokus på målstyret undervisning, som forbereder barnet til
konkurrencestatens høje krav.
Samskabelse er derfor et vanebrud i forhold til den traditionelle undervisning,
og det kræver tålmodighed, tid og resurser at sikre kvalitet i samskabende
undervisning, skriver Sinem Øzcan i sit bachelorprojekt fra læreruddannelsen i
Esbjerg ved professionshøjskolen UC Syd.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
I samskabelse er det store fokus, at alle deltagere er ligeværdige trods
forskellige erfaringer og kompetencer. Den idealtypiske samskabelsesform sigter
derfor mod et ligeværdigt samarbejde, hvor ingen leder arbejdsprocessen. I
samskabelse bliver der lagt værdi i det fælles ansvar, da det ikke kun handler
om at nå i mål, men i større grad om selve samarbejdet, skriver Sinem Øzcan og
refererer til blandt andet Lene Tanggaard og Josefine Dilling Linnebergs
forskningprojekt ”Samskabelse med børn fra et pædagogisk perspektiv”.
Samskabelse er vigtig lærdom, da alle gennem livet kommer til at stå i
situationer, hvor de er nødt til at have medansvar. Samskabelse kan med andre
ord være med til at styrke nogle værdier hos børnene, som beskrevet i
folkeskolens formålsparagraf, mener Sinem Øzcan.
Netop formålsparagraffens ordlyd om, at skolens virke skal være præget af
ligeværd, har motiveret hende til at inddrage samskabelse i sin
billedkunstundervisning. Samskabelse er en proces, hvor deltagerne arbejder
sammen om en problemstilling. Samskabelse er mange steder, selvom det ikke kan
ses med det blotte øje, og Sinem Øzcan ønsker at undersøge, hvordan man som
lærer kan tilrettelægge en undervisning, hvori eleverne kan arbejde
samskabende.
”Hvordan kan jeg som billedkunstlærer skabe et læringsrum for tematisk
billedarbejde med fokus på samskabende læreprocesser”, spørger hun i
problemformuleringen.
Tema om kærlighed
Den empiriske undersøgelse har Sinem Øzcan gennemført under et praktikforløb i
en 2. klasse, som hun underviste i dansk, kristendom og billedkunst. Der var 19
elever i klassen, og forløbet om samskabende læreprocesser bestod af otte
lektioner fordelt over fire uger. Her var eleverne opdelt i tre faste grupper
med faste pladser i billedkunstlokalet.
Temaet var kærlighed – et emne, hun også valgte at arbejde med i de to andre
fag. For at skabe en rød tråd igennem alle fagene, og i billedkunst gav det
tværfaglige fokus eleverne en langt bredere viden om kærlighed at arbejde ud
fra.
I billedkunst skulle eleverne blandt andet arbejde med fantasitegninger,
collager, lerfigurer og en kunstudstilling, som skulle skabe mulighed for at
arbejde samskabende. Her blev eleverne gjort opmærksom på, at det vigtigste
ikke var resultatet, men vejen derhen, altså processen.
Eleverne arbejdede samskabende med eksempelvis collagerne, hvorimod arbejdet
med lerfigurerne, som blev en del af klassens fælles udstilling, blot var
samarbejdende i form af en fælles association.
Stilladserende billedsamtaler
Ud fra sine praksiserfaringer konkluderer Sinem Øzcan, at ”lærerens
relationskompetence har en stor betydning for klasseledelsen i et faglokale”.
Hun konkluderer også, at hendes stilladsering af undervisningen ikke var
tilstrækkelig for alle elever, og hun peger på, at stilladserende
billedsamtaler kunne være en mulig løsning, fordi de både kan foregå mellem
lærer og elev, og når eleverne billedsamtaler med hinanden.
Undervisningen var heller ikke helt så samskabende, som hun som udgangspunkt
havde tænkt sig. For eksempel i aktiviteten med ler, hvor eleverne skulle lave
individuelle lerfigurer til en fælles udstilling. Den aktivitet viste sig at være
mere samarbejdende end samskabende.
Sinem Øzcan konkluderer, at ”der kunne være flere samskabelsesprocesser, hvis
eleverne fik flere opgaver, hvor de skulle lave et produkt sammen.” Ved at ”kunne
skabe en fælles association og have billedsamtaler med nogle samtalekort under
samarbejdet”.
Skabte frustration
Hvor flere elever kunne finde ro og fordybelse i de individuelle opgaver, blev
en del elever specielt i starten frustrerede over aktiviteterne med samskabelse,
men gennem øvelse blev de bedre til at samskabe, og ”eleverne blev mere
respektfulde overfor hinandens forskellige ideer og udviklede fælles
produkter”.
Derudover mener hun, det er væsentligt at have både selvbestemmelse samt undervisnings-
og elevdifferentiering for øje.
”I den samskabende læreproces kan der medtænkes en variation i undervisningen,
hvor der både bliver elev- og undervisningsdifferentieret. Dette kan bidrage
til, at der kan skabes rum for, at eleverne arbejder i flow samtidig med, at
der stadig er en fast struktur i undervisningen. For at styrke elevernes indre
motivation vil det være oplagt, at eleverne får mulighed for at opleve selvbestemmelse”,
skriver Sinem Øzcan i konklusionen.