Debat

Kommuner og skoleledere kan ikke få ressourcerne til at hænge sammen, og langsomt - men sikkert - siver det ned gennem systemet, skriver lærer Thomas Qvist.

Debat: Kære skoleleder – med dette regnestykke får du to timers ekstra arbejde ud af din lærer, men vær sød ikke at bruge det

I lærernes opgaveoversigter kan tiden altid strækkes. Løsningen bliver ofte, at tiden tages fra lærernes egen forberedelse, men det går ikke længere, skriver lærer Thomas Qvist i dette debatindlæg.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Det er tiden, der presser os alle ude i skoleverdenen - det kan der slet ikke være nogen tvivl om. Tid er penge og hænder. Alle vender og drejer hver eneste time. Det gælder både lærere og skoleledere, og når krybben er tom, bides hestene.

Det er min oplevelse, at vi i folkeskolen vedbliver at tegne glansbilleder. Et af glansbillederne tegnes i opgaveoversigterne, hvor tiden altid kan strækkes.

(Mit indlæg er inspireret af overskriften i debatindlægget: Lærer: Sådan får du en times mere forberedelse - gratis. Her gives gode råd til, hvordan lærerne kan skabe lidt mere tid til dem selv).

Jeg forestiller mig, at skoleledere også kæmper med, hvordan de kan få enderne til at mødes og skabe lidt mere tid.

Herunder vil jeg gerne på en lidt satirisk måde lave et tankeeksperiment, som viser, hvordan tiden kan strækkes for at få enderne til at mødes i en presset folkeskole. Regnemetoden er fra min egen kommune.

Kære skoleleder

Sådan får du to timers ekstra arbejde ud af din lærer – gratis.

Lad os antage, at dine opgaveoversigter går i nul, at der er tid på alle arbejdsopgaver, forberedelse, egen pause og de frikvarterer/spisepauser, hvor læreren har tilsyn med eleverne.

Eksemplet:

· På en skole har eleverne 30 min. spisepause og 30 min. frikvarter ved frokosttid.

· Eleverne har 20 min. pause om formiddagen.

· Om morgenen har læreren tilsynspligt 10 min. før undervisningens start.

 · Alle lærere har gårdvagt eller spisevagt 30 min. hver dag ved frokosttid.

· Lærerne har også en gårdvagt på 20 min. én formiddag om ugen.

· En lærer som altid underviser fra morgenstunden, møder ind 10 min. før eleverne.

 Lærerne har fået timer på opgaveoversigten for tilsyn med elever. Men behøver vi medregne de fire formiddagspauser, hvor læreren ikke har gårdvagt med eleverne? Hvad med den arbejdstid, der ligger før undervisningen om morgenen? Hvis vi nu lader være med at medregne tiden, giver det lidt luft til andre opgaver.

I eksemplet her løber det op i 4x20 min. + 5x10 min. Det svarer til gode to timers arbejde om ugen, som ikke regnes med i opgaveoversigten.

Og vupti, så har du to timers gratis arbejde pr. medarbejder, hver uge - hele året.

Med venlig hilsen

Ressourcer hænger ikke sammen

Ovenstående eksempel er, i større eller mindre grad, virkeligheden for mange lærere, der ikke kan finde tid og overskud til at løse de mange opgaver, som hverdagen i lærerarbejdet byder på. Løsningen bliver ofte, at tiden tages fra lærernes egen forberedelse, hvilket går ud over undervisningskvaliteten og motivationen, eller at lærerne bruger deres fritid på at løse arbejdsopgaver, de ikke kunne nå i arbejdstiden. 

Det moralske stress, som skabes i valget mellem at løse opgaven med kvalitet eller at passe på sig selv, har jeg set mange kollegaer blive syge af gennem tiden. Nogle når at forlade jobbet inden.

Jeg tror på ingen måde, at ovenstående er specielt for min arbejdsplads eller kommune eller sågar jobbet som lærer. Jeg tror, det er en tendens i tiden, men en tendens, som er accelererende. Kommune og skoleleder kan ikke få ressourcerne til at hænge sammen, og langsomt men sikkert siver det ned gennem systemet. I sidste ende er det læreren eller eleverne (oftest de svageste), som står med aben. Effektiviseringen af velfærdssamfundet har nået smertegrænsen, og vi står i et vadested.

Vi er nødt til - alle sammen - at lade glansbillederne krakelere. Lige om lidt er det for sent at gøre noget ved. Intet er gratis.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk