Jeg har aldrig set en skoleplan.
Sådan
lød meldingen fra en del af Folkeskolens webpanel af lærere for nylig. Men dét har lærerne på Hendriksholm Skole i Rødovre, fortæller Kenneth Møller Gundersen, der er tillidsrepræsentant på skolen.
Ja, de har faktisk set to.
For allerede fire måneder inden lokalaftalen
mellem Rødovre Lærerforening og kommunen var faldet på plads i 2021, var han selv, skolens leder Lars
Kristensen og den daværende arbejdsmiljørepræsentant gået i gang med at tale
om, hvad der skulle stå i sådan en skoleplan, som den centrale arbejdstidsaftale fra
2020 (A20) foreskriver, at skolerne skal have.
“I den første udgave var vi meget ambitiøse. Vi havde beskrevet alle skolens indsatser og havde sat resurser af til de forskellige lokale og kommunale indsatser”, fortæller
Lars Kristensen.
Det var et stort arbejde, konstaterer han og vurderer, at det
har taget 50 timer at lave planen og præsentere den for de ansatte.
Skoleplan 2.0 handler kun om arbejdstid
Planen blev præsenteret for skolens lærere i en
tid, hvor møder var noget, man holdt iført bløde bukser ved hjemmearbejdspladsen. Og
selvom lærerne fik en grundig virtuel indføring i skoleplanen, var interessen ikke
overvældende, husker Lars Kristensen.
Med undtagelse altså af ét emne.
“Det viste sig, at lærerne mest var interesserede i
arbejdstiden, altså hvor mange timer skal vi undervise, og hvilke møder skal vi
gå til”, fortæller Lars Kristensen.
Derfor er skoleplanen lidt slankere i år. Den bygger på
meget af det arbejde, som trioen lavede sidste år, men nu fokuserer planen udelukkende
på arbejdstid.
Alle kommer til årlig opgavesamtale
Også måden at præsentere skoleplanen på blev justeret i år to, fortæller Kenneth
Møller Gundersen.
”Vi oplevede, i den første tid efter vi havde lavet skoleaftalen,
at mange lærere ikke var bevidste om de ting, der stod i den. Så her i år
to har vi prioriteret, at alle medarbejdere skulle igennem en samtale om deres
opgaveoversigt”, fortæller han.
Inden sommerferien i år fik alle lærere tilsendt en individuel
opgaveoversigt for det kommende skoleår, og ugen inden eleverne mødte ind,
havde hver lærer en samtale om opgaverne med sin nærmeste leder.
For nogle handlede mødet mest om at justere småfejl i
planlægningen, men for andre havde mødet stor betydning.
Det fortæller lærer på skolen Morten Schiønning Svenson, der
underviser i dansk samt teknologi og innovation.
”Jeg ved, at nogle af kollegerne er rigtig glade for at få
en opgaveoversigt. Det betyder især noget for dem, der havde svært ved at lægge
arbejdet fra sig, eller som havde svært ved at prioritere i opgaverne”, siger han.
En times mindre undervisning om ugen
På Hendriksholm Skole er der egentlig en ret stor grad af
lydhørhed fra ledelsens side, mener både Morten Schiønning Svenson og Kenneth Møller
Gundersen.
Men skoleplanen gav alligevel anledning til at få kigget på nogle af
lærernes ønsker til arbejdet, fortæller de og fremhæver tre punkter i aftalen.
I lokalaftalen er det fastsat, at lærerne i Rødovre maksimalt
må undervise 26 timer om ugen. Men efter at have gennemgået medarbejdernes svar
i diverse tilfredshedsundersøgelser, blev det skrevet ind i skoleplanen, at det
tal skulle sættes ned til 25 timer for lærerne på Hendriksholm skole.
Den sidste ugentlige
time er afsat til elevsamtaler.
”Jeg oplever, at det er lærerne rigtig glade for det, og at de
føler, at der bliver passet på dem”, siger Lars Kristensen og møder opbakning fra Morten Schiønning Svenson,
”Det betyder noget at få en tilkendegivelse fra ledelsen af,
at de godt forstår, at dét at undervise er hårdere, end det andet vi laver. Selvom
en ændring på en time måske er symbolsk, sender den et signal om, at det vil vi gerne hjælpe
jer med”, siger han.
Har strøget kravet om tilstedeværelse
I skoleplanen skrev trioen også ind, at lærerne ikke har tilstedeværelsespligt
på skolen, når der ikke er undervisning og møder. Det giver skolens lærere friheden
og ansvaret til at organisere, hvornår og hvor de vil mødes til fælles
forberedelse.
”Vi har skrevet, at fælles forberedelse gør undervisningen
bedre, og at det er en kultur, som vi gerne vil hylde her på stedet, så det forventer
vi, at lærerne gør sig umage med at finde tid til”, siger Lars Kristensen.
”Så hvis tre dansklærere på en årgang skal mødes, så finder
de selv ud af at planlægge det, og hvis de ikke kan det, så hjælper vi gerne”, forklarer
han.
Dog er årgangsteammøder skemalagt og ligger på skolen, tilføjer han. Her deltager
typisk fire lærere og tre-fire pædagoger, så det kan være svært for de ansatte
selv at koordinere.
Læreren er selv herre over 35 timer
I dette års skoleplan kan lærerne også læse, at de har 35
timer om året i en såkaldt fleksibel pulje. Det er timer, som ikke er beskrevet,
og som lærerne ikke skal redegøre for, hvordan de bruger.
”Det har
vi tilføjet for at undgå, at der kommer en diskussion om, hvorvidt man har brug
for flest timer i udskoling eller i indskoling og på mellemtrinet. Typisk bruger
man mere tid på rettearbejde i udskolingen, og i indskolingen og på mellemtrinet
bruger man mere tid på skole-hjem-samarbejde og ekstra møder med elever med
særlige behov. Og her har lærerne så nogle timer, som de helt selv er herre
over”, fortæller Lars Kristensen.
Det har også fået en positiv modtagelse hos lærerne, mener Morten
Schiønning Svenson.
”Når man som medarbejder får besked om, at her er noget, som
du selv bestemmer, så tager man da godt imod det. For det betyder også, at man
føler sig imødekommet på noget af det, der ofte står i vores arbejdspladsvurderinger
om, at vi ikke kan nå vores opgaver”, siger han.
"Hvad er det nu, en skoleplan er?"
På Hendricksholm Skole har skoleplanen ikke betydet en
kæmpe ændring, fordi dialogen imellem ledelse og medarbejdere i forvejen var
god, vurderer Morten Schiønning Svenson.
Men på skoler, hvor ledelsen har været mere firkantede omkring
reglerne i loven, er han sikker på, at det kan gøre en stor forskel.
Det er Kenneth Møller Gundersen enig i.
”Jeg mener, at A20 har gjort en stor forskel. Det er en
åbning, der gør, at lærerne kan og skal tage mere ansvar for deres arbejdsplads,
end de havde mulighed for tidligere”, siger han.
At, det kan være svært at engagere kollegaerne i arbejdet, er så
en anden sag, indrømmer Kenneth Møller Gundersen.
Men han mener ikke, at det er så unaturligt, at mange lærere, pædagoger og studerende svarer, at de ikke har set en skoleplan.
”Hvis du spørger lærerne her på skolen, om de bliver hørt,
så tror jeg, at de vil svare ja. Men hvis du lang tid efter skoleårets start spørger dem om, om de har set
skoleplanen, er det ikke sikkert, at de på stående fod overhovedet kan huske,
hvad skoleplanen lige er”.