Heidi Volder, Amalie Engelhardt Kjeldskov, Ditte Hamdorff og Britt Fløe Skaarup udgør 6.-klasseteamet på Maglehøjskolen.Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen
Her er lærerne vikar for hinanden
I 20 år har lærerne på Maglehøjskolen i Ølstykke været organiseret i selvstyrende team. Det giver lærerne stor frihed og fleksibilitet, men også et stort fælles ansvar. Og i snotsæsonen skal der løbes hurtigt, fortæller 6.-klasseteamet.
“Vi skal have en
udflugt. Hvor mange penge har vi tilbage?”
Annonce:
Lærer Ditte Hamdorff står med det største smil på Maglehøjskolens
kontor. “Kan I ikke komme med et budget, så ser vi på det?” lyder det fra
sekretæren.
“Det gør vi”, siger Ditte Hamdorff og danser næsten ud af kontoret og
ned i det lille mødelokale ved siden af personalerummet. Her venter kollegerne
fra det selvstyrende team på 6. klassetrin. De er fire lærere i teamet. Hver
tirsdag morgen mødes de her – gerne med hjemmebag med glasur, men i dag over en
kantinebagt bolle.
Maglehøjskolen har organiseret alle lærere og pædagogers arbejde i
selvstyrende team. Det betyder, at det enkelte team ud fra et faglokaleskema
selv står for skemaplanlægning, vikardækning og til en vis grad økonomi for et
klassetrin. På Maglehøjskolen bliver team sammensat for et skoleår ad gangen.
Da skolen i Ølstykke for to årtier siden begyndte med de selvstyrende
team, var det et pilotprojekt i nogle klasser. Siden er det vokset, og fra 2004
har hele skolen været organiseret med selvstyrende team. I dag tiltrækker og
ansætter skolen lærere, der søger de selvstyrende rammer, fordi de kan se sig
selv i det forpligtende fællesskab, fortæller skolens tillidsrepræsentant,
Heidi Volder.
Annonce:
Vi løfter ansvaret i fællesskab. Men vi tager også skideballerne i fællesskabet.
6.-KLASSETEAMET, MAGLEHØJSKOLEN
“Mange bliver hængende på skolen. Nogle flytter, fordi ægtefællen har
fået job et andet sted, og så er der nogle, der forlader skolen, fordi de
synes, det er svært at være i selvstyrende team, men det er få”, siger
Heidi Volder, der har været lærer på skolen i 25 år.
Hun udgør sammen med de
tre lærere Amalie Engelhardt Kjeldskov, Ditte Hamdorff og Britt Fløe Skaarup
6.-klasseteamet.
Dansklærer Amalie Engelhardt Kjeldskov, der
har syv års erfaring som lærer, har arbejdet på skolen i fire år, og hun
betegner teamet som meget selvstyrende og fleksibelt:
“Vi er så tætte på hinanden i vores team, at
det er let at hjælpe hinanden. Det kan være både privat og arbejdsmæssigt, og
det giver stor fleksibilitet. Men det kræver også, at vi snakker enormt meget
sammen. Jeg har små børn. Det har Ditte og Britt ikke. Når børnene har ondt i
ørerne, vil jeg gerne tidligt hjem. Ditte har en datter, der spiller fodbold på
højt niveau, så indimellem har hun brug for fleksibilitet til at være med til
det”.
Annonce:
Alle fire er klasselærere
I den lokale
arbejdstidsaftale i Egedal Kommune står, at alle lærere i kommunen har ret til
to ugentlige timer til teamsamarbejde. Dem bruger 6.-klasseteamet og meget mere
til. Blandt andet mødes og planlægger de ofte, inden skoledagen begynder.
“Vi har fået det indrettet sådan, at vi tit
har morgenvagterne. Så sætter vi os sammen der, hvor eleverne er. Det er
faktisk lidt et levn fra corona. Men vi får planlagt, og eleverne har en
tryghed i, at vi sidder sammen med dem. Så vi får faktisk snakket sammen hver
morgen”, siger Heidi Volder.
Når der er behov for det, tager teamet også
en gårdvagt sammen, så man på den måde kan vende ting i løbet af dagen. På
skolen er der ikke afsat midler til vikarer. Målet er, at teamet dækker ind for
hinanden ved fravær.
Annonce:
“Vi har alle resurser ude på fastansatte
voksne her i biksen. Vi har ikke en vikarkonto, hvor der kommer en 4.g’er ind.
Vi har vikartimer på vores opgaveoversigter. Men når det så er en snotsæson, så
løber vi hurtigt. Og de timer, hvor vi skulle have co-teaching eller
tolærerordninger, kan vi ikke bruge hver uge, for der skal jo være en lærer i
klassen. Men det er det værd, fordi vi til gengæld selv bestemmer det meste”,
siger Heidi Volder.
Britt Fløe Skaarup oplever, at det kan
udfordre, når man skal tage vikartimer for kolleger.
“Ja, lige
den balance er irriterende”, siger Britt Fløe Skaarup. “Og også at man nogle
gange er nødt til at tage lektioner uden for teamet. I det her team er det
faktisk kun mig, der ikke har lektioner uden for teamet. Det kan gøre det
svært, når man skal lægge skema”.
Amalie Engelhardt Kjeldskov kommer fra en
skole, hvor hun var klasselærer. På Maglehøjskolen deler teamet
klasselærerrollen, og det betyder, at lærerne i teamet alle kan svare på en
besked fra forældre. Sådan var det ikke på skolen, hun kom fra.
Annonce:
“Det var
mig, der stod for 90 procent af al kommunikation med forældrene. Så kom jeg
her, hvor vi er klasselærerne. Vi er et team om ungerne. Hvis der skrives et brev
ud til forældrene, så skriver vi, og vi kan alle svare på beskeder”, siger
Amalie Engelhardt Kjeldskov, mens teammakkeren Britt Fløe Skaarup
supplerer:
“Vi løfter
ansvaret i fællesskab. Men vi tager også skideballerne i fællesskabet”.
Lægger selv skemaet
Lige nu genbesøger skolen faktisk, hvorfor de er
organiseret med selvstyrende team. Det er vigtigt, at alle husker på de
pædagogiske grunde til de selvstyrende team, så det ikke bare bliver rutine,
påpeger Heidi Volmer. Den største fordel, som lærerne peger på, er, at
vikartimer bliver fuldt ud lige så gode som de øvrige timer.
“Vi glider
ind og ud af hinandens undervisning. Jeg ved, hvad de andre laver, jeg kan
sagtens gå ind og være med i undervisningen. Jeg kan sagtens supplere i undervisningen,
når vi er to, og Amalie bliver ikke sur, når jeg gør det, for vi har planlagt
det sammen. Vi lægger fælles årsplaner, og derfor er det lettere at overtage
fra hinanden”, siger Ditte Hamdorff.
Amalie
Engelhardt Kjeldskov understreger, at det betyder meget for eleverne, at
lærerne har tæt kontakt.
“Det gør
noget for børnene. Det er ikke ualmindeligt, at der kommer en hen og spørger:
‘Har du snakket med Heidi?’ Så kan jeg svare, at jeg godt ved, hvorfor de har
en hård dag, og spørge, om de vil have et kram”, siger Amalie Engelhardt
Kjeldskov.
Teamet har
for nylig afsluttet en musical på 6. årgang, hvor både elever og lærere har
arbejdet hårdt. Men det er teamet selv, der har bestemt, at det skal være
sådan.
“Selvstyrende
team giver frihed, men det kræver også, at vi tager det ansvar. Vi kan godt
brokke os over skemaet, men ikke for alvor, for det er os selv, der har lagt
det”, siger Amalie Engelhardt Kjeldskov og forklarer, at det kan være svært at
lægge skemaer i begyndelsen.
“Man
behøver ikke at være mester i matematik for at gøre det, men man skal have
helikopterperspektiv for at se mulighederne i det. I begyndelsen forstår man
ikke mekanikken i det. Og der er enkelte, der ikke synes om den der
uforudsigelighed, der er i, at man ikke ved, hvad man laver, længere end otte
uger ad gangen”.
På den
anden side,er netop de otteugersskemaer, som skolen kører med, en kæmpe fordel,
mener de alle.
“Lige nu
har jeg fire timers dansk om fredagen. Men så i den næste skemaperiode er der
nogle andre, der tager sådan en tørn. Man kan se en ende på det. Det gør også
noget for ungerne, at de kan sige, at det kun er de næste otte uger, vi har
Amalie så meget”.
Hverken mere eller mindre
Selv om lærerne skal
dække hinandens kendte fravær, selv lægge skemaer og have et vist overblik over
budgettet til udflugter og indkøb af for eksempel undervisningsmaterialer på 6.
årgang, så arbejder de ikke mere end lærere på andre skoler.
“Der er 40
ugentlige timer på min opgaveoversigt. Så mit team skal holde øje med, at jeg
ikke laver mere eller mindre. Man arbejder ikke flere timer, hvis man har
selvstyrende team, men nogle gange har jeg lidt flere eller lidt færre
undervisningslektioner”, siger Heidi Volder.
“Der er en gylden regel om, at man gerne må
have plus-minus fem timer i en periode. Man skal ikke komme for langt forud og
heller ikke for langt bagud. Vi styrer det hele selv, men vi har også et stort
ansvar over for ledelsen”, siger Britt Fløe Skaarup.
Heidi Volder understreger, at jobbet som
lærer på Maglehøjskolen ikke er for alle.
“Hvis man
er ‘privatpraktiserende’ lærer, er det svært at være det her. Man bliver nødt
til at være en teamplayer. Til samtalerne spørger vi specifikt ind til, hvordan
man har det med team og holdtanken. For selvstyrende team kræver, at man
spiller hinanden gode hele tiden. Det er ofte nemmest med de nyuddannede”.
“Ja, eller dem, som ikke trives med at være
privatpraktiserende og stå med hele ansvaret alene”, siger Britt Fløe Skaarup.
Amalie Engelhardt Kjeldskov skærer ansigt. “Wow, når vi snakker om det på den
her måde, så er det pludselig rigtig mange opgaver, vi har. Men jeg tænker ikke
over det i hverdagen. Det er hurtigt blevet rutine”.
Britt Fløe Skaarup bliver tit spurgt, hvorfor
hun er det samme sted efter så mange år. Svaret er let, siger hun: “Fordi vi
har så stor indflydelse på vores egen hverdag. I perioder er det benhårdt, men
i andre er det supernemt”.