Månedsmagasinet Undervisere bragte i maj et stort tema om undervisningsassistenter og deres samarbejde med lærere rundt om i Danmark

Evaluering: Lærere har været glade for assistenterne

Undervisningsassistenterne har betydet, at lærerne har fået bedre mulighed for at gøre det, de er ansat til, nemlig at undervise. Det er en af hovedkonklusionerne i den officielle evaluering af skoleudviklingsforsøgene med undervisningsassistenter.

Offentliggjort

"Jeg behøver ikke stå og tænke over, 'Nej, nu skal jeg lige haveløst den der konflikt' eller 'Nu skal jeglige snakke med ham og hamog ham'. Jeg ved, at når jeg har hentet undervisningsassistenteneller har bedt en elev om at gå op til undervisningsassistenten oglige løse det her problem, ja, så ved jeg, at eleven er i godehænder, og jeg ved, at når han eller hun kommer ned igen, så er detkommet videre."

citat fra en lærer

"Det jeg har lært af ham, det har jeg ikke lært i rigtig mangeår ... Han giver ikke op. Han ved, at nogle gange så siger jegbare, 'Ja, ja det har jeg lært ', men så siger han, 'Nej, det hardu ikke, - det kan jeg se på dine svar'…. Han er ikke én, der giverop og siger, 'nu har hun lært det' og så går..."

Citat elev, 7. klasse

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I 2009-2011 har der været gennemført 44 forsøg i 38 kommuner med involvering af ca. 125 skoler. Forsøgene har været finansieret med 18 millioner kr. fra statslige forsøgsmidler.

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini vil bruge erfaringerne fra skoleudviklingsprojektet om undervisningsassistenter til et udvidet forsøg med tolærerordninger.

"Vi er rigtig glade for, at man kan se betydningen af at få tilført resurser til undervisningen", siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange. "Selvfølgelig hjælper det både elever og lærere, at der en ekstra resurse i undervisningen, og det betyder, at undervisningen opleves som bedre af især de svageste elever. Men det er svært at udlede andet af evalueringen".

Firmaet Rambøll har evalueret forsøgene for Ministeriet for Børn og Undervisning i forhold til tre delmål: betydningen af assistenter for de fagligt svage og udsatte elever, erfaringer med undervisningsassistenternes opgavevaretagelse og betydningen af undervisningsassistenterne for lærernes opgavevaretagelse og undervisningsmiljø.

Ekstra voksenkontakt

I forhold til det første delmål konstaterer Rambøll, at de svage elever har haft markant udbytte af en assistent, som har haft fokus på præcis deres behov i timerne:

"Undervisningsassistenten giver en ekstra voksenkontakt, som særligt de udsatte elever kan drage nytte af, og mange forsøg har eksplicit haft fokus på, at assistenterne yder omsorg, skaber relationer, løser konflikter samt vejledere de elever, der har udfordringer i skolen", hedder det i evalueringsrapporten.

"Evalueringen kan ikke påvise nogen tydelig effekt i forhold til ønsket om, at færre skal ekskluderes til specialundervisning", siger Dorte Lange. "For omsorg er ikke nok, når det handler om elever med særlige behov. Specialundervisning skal varetages af specialuddannede lærere".

Samtidig påpeger Dorte Lange, at det er vigtigt, at hele relations- og omsorgsopgaven ikke flyttes væk fra undervisningen, for det er afgørende for undervisningens kvalitet, at læreren har den tætte relation til eleverne.

Rambøll har ud fra de opgaver, assistenterne har varetaget i de meget forskelligartede forsøg, delt forsøgene op efter, hvilke opgaver, undervisningsassistenterne har varetaget: Lærerassistenten har især varetaget praktiske opgaver målrettet  læreren.Relationsmedarbejderen har fokus på eleverne, og opgaverne handler om at skabe gode relationer, trivsel og omsorg i forhold til enkelte elever eller grupper af elever.  Den tredje gruppe er den selvstændige forsøgskategori forlærerstuderende. De lærerstuderende assistenter har flere undervisningsrelaterede opgaver, og disse forsøg har som ekstra formål at styrke den studerendes uddannelse samt bidrage til, at flere gennemfører læreruddannelsen. Relationsmedarbejder-rollen er den mest udbredte anvendelse af undervisningsassistenterne.

Evalueringen viser generelt en positiv effekt i forhold til, at undervisningsassistenten sikrer rum til, at læreren kan koncentrere sig om at undervise. Over 50 pct. af lærerne giver "karakteren" 6 eller 7 på en skala fra 1-7. Ansvaret for en række andre opgaver (at skabe ro, løse konflikter, minimere afbrydelser) ligger i vid udstrækning hos assistenten, og/eller assistenten sørger for, at disse opgaver ikke kommer til at fylde for meget hos læreren, hedder det i evalueringsrapporten.

 

Læs mere

Læs rapporten om undervisningsassistenterne.

Download Inspirationshæftet.