Ledige lærere underviser til dagpengesats
Fuldt skema, men en løn der svarer til dagpengesats på kontoen hver måned. Det er realiteten for ledige lærere, som sendes i aktivering på en skole. Blandt de arbejdsløse, som kommer ud i løntilskudsjob på folkeskoler, kan også være læreruddannede.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En lærer med mange års anciennitet bliver arbejdsløs. Efter næsten et år, 100 ansøgninger og 30-40 jobsamtaler er det ikke lykkedes læreren at få et job. Så bliver vedkommende tilbudt et såkaldt løntilskudsjob, det vil sige et job på en skole, men til en løn der svarer til dagpenge, ikke lærerløn. Det er et tilbud, læreren ikke kan sige nej til, for så stopper udbetalingen af arbejdsløshedsdagpengene. Læreren får 25 skemalagte timer i flere klasser, hvor læreren indgår som en ekstra resurse og kan hjælpe ved eksempelvis at tage små grupper af elever ud af klasserne. Læreren skal ikke forberede undervisningen, men forventes i øvrigt at arbejde på lige fod med kollegerne og deltager i teamsamarbejde og møder i pædagogisk råd.
"Jeg kommer ind som tiltrængte hænder. Jeg har vikartimer, specialundervisning, AKT-arbejde med mere, og jeg skal deltage i alle møder, men jeg får kun dagpenge. Man må ikke arbejde ved siden af, så bliver det trukket af dagpengene. Jeg føler mig som en løntrykker. Jeg tror, at kommunernes betrængte økonomi vil tvinge flere skoler til at ansætte læreruddannede på disse elendige vilkår", siger læreren, som ønsker at være anonym for ikke at skade job-mulighederne fremover.
Indtil nu har jobtræningen ikke hjulpet læreren på vejen mod et job.
"Tværtimod. Jeg har ikke været til en eneste samtale, siden jeg har skrevet det her på ansøgningen. Og her på skolen snakker man om, at man bliver nødt til at skille sig af med lærere til næste skoleår. Så der er ingen chance for, at jeg får job her. Da jeg hørte det, begyndte jeg at tænke endnu mere over, hvorfor jeg skal være her".
DLF: Problematisk med lærer i løntilskudsjob på skoler
Formand for overenskomstudvalget i DLF kender ikke til eksempler på, at læreruddannede er ansat i løntilskudsjob som lærere. Han mener, at det generelt ikke bør finde sted, men at der kan være omstændigheder, der gør, at et løntilskudsjob kan være en måde at komme tilbage til lærerfaget på.
"Lovgivningsmæssigt er det en mulighed, men det er problematisk, fordi vi får nogle lærere i en ansættelse, som faktisk har en læreruddannelse, og som ligeså godt kunne være ansat i en almindelig stilling".
Som led i jobcenterreformen skal kommuner selv betale de lediges dagpenge, hvis de ikke får de ledige aktiveret inden 18 uger. FOA vurderer blandt andet på baggrund af en analyse fra Center for Alternativ Samfundsanalyse, at antallet af ledige i løntilskud på kommunale arbejdspladser i år forventes at nå op til 25.000. Samtidig er der mange kommuner, der bliver nødt til at fyre lærere for at få økonomien til at hænge sammen.
"Det er endnu mere paradoksalt at stå i en situation, hvor vi på ene side fyrer lærere og på den anden side har lærere gående i løntilskudsjob, som man burde ansætte på almindelige vilkår. Der burde ikke være lærere i løntilskud, når der mange steder er mangel på lærere. Så burde man ansætte dem i almindelige job. Problemet er, at de løber ind i den her lovgivning, hvor de skal aktiveres", siger Gordon Ørskov Madsen.
Navnet på læreren i løntilskudsjob er redaktionen bekendt.