Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De elsker deres arbejde. De er entusiastiske. De knokler på - og de risikerer at bryde ned under presset.
Lærerne på den flotte nye skole uden for Roskilde ønsker bestemt ikke at sætte ambitionerne ned, men spørgsmålet er, om de holder til at arbejde på denne måde i længden. Det er en af konklusionerne i en rapport, som to forskere fra Center for Arbejdsmiljø og Arbejdsliv på Roskilde Universitet (RUC) har udarbejdet efter mange besøg på Trekronerskolen med spørgeskemaer og interview med mange af skolens ansatte.
Som en af forskerne, Annette Kamp, siger: »Man kan godt spekulere over, hvordan man bliver gammel på Trekronerskolen«.
På skolen er ledelsen begejstret over forordet til rapporten. Her står, at Trekronerskolen er noget af et mirakel set i lyset af de krav og den opmærksomhed, der ellers er på skolerne i samfundet. »Her bliver man mødt med en gruppe dybt engagerede lærere, der udstråler passion omkring hele lærergerningen. Hvad enten man er forælder, forsker eller elev, så indebærer mødet med Trekronerskolens lærere, at man bliver duperet over den energi og motivation, de går til arbejdet med. (.) Lærerne tager teten og former fornyelsen ud fra egen faglighed parallelt med kritik af, at de centraladministrative krav tager tid fra det, der er vigtigst. Nye læringskoncepter afprøves og implementeres med stort engagement«, skriver lektor, cand.techn.soc. Henrik Lambrecht Lund, og lektor, cand.pharm. Annette Kamp, fra RUC.
Et meget flot skudsmål for en skole, der åbnede i 2001 med få elever og ansatte og nu er oppe på fuld styrke fra 0.-9. klassetrin med over 600 elever og 100 ansatte.
Men forskerne fra RUC har også undersøgt det psykiske arbejdsmiljø hos lærerne på Trekronerskolen. Her er der røde, alarmerende tal, når det handler om konflikten mellem arbejde og familie - der er ikke balance. Tallene er også røde og høje, når det gælder de følelsesmæssige krav, som lærerne oplever, og de kvantitative krav. Udbrændthed og selvvurderet helbred har røde tal, der betyder, at de ligger over landsgennemsnittet, og at man skal tage det alvorligt.
De ansatte har udfyldt et spørgeskema om psykisk arbejdsmiljø, som Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø har udarbejdet. Derfor er det muligt at sammenligne både med andre skoler og med andre arbejdspladser.
Mange medarbejdere på skolen har fortalt, at de ofte føler sig udkørte, fysisk udmattede, følelsesmæssigt udmattede og trætte.
Lærerne fortæller om meget hjemmearbejde, weekendarbejde, om ikke at nå opgaverne og om ofte at blive følelsesmæssigt berørt af arbejdet. Det følelsesmæssige handler både om arbejdet med børnene og om relationerne i de selvstyrende team. Her kan man til tider have vanskelige konflikter med kollegerne.
Rolleklarhed og rollekonflikt er også områder med røde tal. Forskerne kalder det en af skolens akilleshæle. Her er tale om grænseløse arbejdsvilkår.
Når det gælder indflydelse, udviklingsmuligheder, mening i arbejdet og involvering i arbejdspladsen har skolen grønne tal over hele linjen. Og de er væsentligt højere end landsgennemsnittet. Så det er her, medarbejderne henter deres energi.
Social støtte og feedback fra kolleger har et højt grønt tal, og ledelseskvaliteten ligger også højt.
Det er disse tal, der får ledelsesgruppen til at juble over rapporten. Forskerne skriver også, at det er bemærkelsesværdigt, at der er en meget åben kultur i forhold til at diskutere med kolleger, hvor godt arbejdet udføres.
»Historisk har lærerfaget hyldet princippet om metodefrihed, hvor det er den enkelte lærer, der egenrådigt gør, hvad vedkommende mener er bedst. På Trekronerskolen er det tilsyneladende lykkedes at skabe en åben kultur, hvor det er legitimt at kritisere hinanden, og at de på den anden side er villige til at lytte til hinandens problemer i arbejdet«, skriver forskerne.
Så sammenfattende skriver forskerne, at Trekronerskolen er en god arbejdsplads, men det afspejler sig ikke i et optimalt psykisk arbejdsmiljø. Det er et broget billede og en meget atypisk kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø, som man ser her. |
»Der er mange facetter i arbejdet. Du føler aldrig, du er færdig. Du kan altid gøre det bedre. Du har altid noget i baghovedet fra skolen« Lærercitat fra rapporten». der bliver løftet i flok, fordi alle er i et team og kender problematikkerne, viser omsorg, medfølelse og glædes, altså kender op- og nedture, fordi det er der jo meget tit i et samarbejde« Lærercitat fra rapporten»Lærerintra kan være overvældende. Man skal logge på flere gange om dagen for at følge med. Hvis du kun logger på en gang i døgnet, bliver du overvældet. Beskederne vedrører blandt andet dagsordener, beskeder af forskellig karakter kolleger imellem og så videre« Lærercitat fra rapporten