Carsten Mortensen gik på pension i december 2018, og siden har han arbejdet som vikar på sin gamle skole. I dette skoleår som støttelærer, sløjdlærer og tilkaldevikar. Det er en del af hans identitet, og så giver det rigtig god mening. For pensionerede lærere er en resurse, mener han.
41½ år var det blevet til som lærer på Gesten
Børnecenter i Vejen Kommune, da Carsten Mortensen i julen 2018 gik på pension.
Han havde lige rundet pensionsalderen på de 65 år. Derfor var det – i hans
optik - på tide at sige farvel til det faste job, så andre og yngre kræfter
kunne overtage.
Annonce:
Lige siden har han dog arbejdet som vikar på sin gamle skole. En landsbyskole
med ét spor på hver årgang fra 0.-6. klasse.
”Det at være lærer er en del af min identitet. Jeg nyder at komme på skolen,
nyder at være sammen med børnene og kollegerne. De faglige, dybe snakke og succesoplevelserne,
når du som lærer lykkes med at få børnene på rette vej. Det er så givende og animerer
mig til at fortsætte”, fortæller Carsten Mortensen.
”Samtidig er det et privilegium, at du som vikar er fri for alle møderne og
ikke har ret meget forældresamarbejde, så du kan fokusere på undervisningen”,
fortsætter han.
Otte timer fast om ugen
Annonce:
De første år var Carsten Mortensen kun tilkaldevikar, men i skoleåret 21/22 fik han en opringning fra skolens nye leder. Der er opbrud på skolen, fem af de
gamle lærere er fratrådt, den tidligere leder er blevet gået, og bortset fra én
lærer er alle nyansatte og nyuddannede.
Som mangeårig sløjdlærer blev han spurgt, om han ville tage sig af sløjddelen i
håndværk og design 4½ time hver fredag fra efterårsferien til sommerferien.
I indeværende skoleår er han både tilkaldevikar, er fortsat med håndværk og
design om fredagen, og siden vinterferien er han yderligere mødt ind mandag
formiddag for at aflaste de øvrige lærere og samtidig tilgodese en håndfuld
elever, der kan være lidt forstyrrende og udfordrende i almindelig
klasseundervisning.
”Så jeg tager eleverne ud af klassen, tager dem ofte ned i sløjdlokalet – et
fag, der i den grad egner sig til at arbejde med udfordrede elever. Vi kan også
gå ture eller lave natur/ teknologi”, fortæller Carsten Mortensen.
Annonce:
Samlet set bliver det otte timer ugentligt plus timer som tilkaldevikar.
Vi har et lille fortrin
80 elever
Gesten Børnecenter med både vuggestue, børnehave, skole og
SFO ligger i landsbyen Gesten i Vejen Kommune.
Skolen har 80 elever fordelt på 0.-6. klasse. Skolen er ensporet, og klasserne
svinger fra 10 elever op til 20 elever.
Fra skoleåret 21/22 er der indført samlæsning på 1.-2. årgang, 3.-4. årgang
og 5.-6. årgang.
Gesten Børnecenter har 30 ansatte – heraf 8 lærere.
I sidste måned efterlyste DLF’s pensionistfraktion her på folkeskolen.dk/lærersenior netop,
at kommuner i højere grad bruger pensionerede lærere som vikarer, fordi de mener, det kan højne fagligheden og gavne folkeskolen med uddannede pensionerede lærere frem for ikke-læreruddannede.
Carsten Mortensen er helt enig.
Annonce:
”Vi seniorer og pensionerede lærere er en ledig resurse qua vores erfaring, som
alt andet lige giver os en lidt bredere værktøjskasse at arbejde ud fra”.
”Og når jeg står med to udfordrede drenge i sløjdlokalet med mit grå skæg, grå
hår og en vis alder, så har jeg et lille fortrin. Jeg er lidt en bedsteforælder
for dem, med en stor tyngde, der kan stille nogle andre krav til dem”, mener
Carsten Mortensen.
Hans
lange erfaring giver et godt modspil til de yngre lærere, mener han. Samtidig
kan han bidrage med noget skolekultur og forældrekultur i en organisation, hvor
stort set alle har været ansat maksimum tre år.
”De skal selvfølgelig finde deres egne veje og traditioner, men jeg er
en form for kulturbærer, og samtidig bor jeg i byen – som den eneste. Det
gjorde man jo som lærer, da jeg blev ansat tilbage i 1977 – bosatte sig i den
by, hvor skolen lå. Så jeg kender byens sammensætning og kultur”, fortæller
Carsten Mortensen.
Annonce:
Brug for forventningsafstemning
Skal det reelt lykkes at få flere lærere til at arbejde som vikarer i deres
pensionistliv, kræver det, at ledelsen har et ønske om at bruge netop
pensionerede lærere som vikarer. Samtidig er der brug for både gode muligheder
for nedsat tid, en forventningsafstemning og en aftale på løndelen, mener
Carsten Mortensen.
”Vi pensionerede lærere skal ikke bruges til at presse uddannede, yngre lærere
ud, men der skal også laves en forventningsafstemning om, at vi ikke skal have
500.000 kroner plus pension”.
”Her i Vejen Kommune er der lavet en aftale på løndelen, når man arbejder som
lærervikar som pensionist, og jeg får 225 kroner i timen plus feriepenge, og
det er fint. For mig handler det meget lidt om løn og meget mere om lysten til
at fortsætte i lærerjobbet”, siger han.
Folkeskolen er dygtigere i dag
Når han kigger tilbage på sine snart 46 år i den danske folkeskole, foretrækker
han at være lærer i dag.
”Folkeskolen er meget dygtigere i dag, end da jeg startede – både fagligt og
socialt, og som underviser er det blevet langt mere spændende, for dagens skole
tænker meget mere kreativt, og værktøjskassen er udvidet betragteligt”, siger
han.
Han mindes sin første dag som nyuddannet i sommeren 1977, hvor han ligesom alle
andre lærere kom med en stabel bøger under armen.
”Munksgaards røde historiebog til 6. klasse arbejdede vi med fra side
1 til sidste side. Jeg kan ikke forestille mig noget mere kedeligt og ensformigt.
I dag trækker vi alt muligt forskelligt materiale ind, og min pædagogiske værktøjskasse
er udvidet fra hammer og sav til en mindre industrivirksomhed”.
Engagement og udvikling
Ud over jobbet som lærervikar bruger Carsten Mortensen tid på familien; børn,
børnebørn og øvrig familie – hans hustru gik desværre bort for to år siden.
Derudover er han en ivrig højskoledeltager, han arbejder med slægtsforskning og
er lige blevet kasserer i det lokale senior- og aktivitetshus.
Det med at engagere sig har altid ligget naturligt. I sit lærerliv har han været aktiv nærmest fra dag ét, efter uddannelsen var i hus i 1977 fra Jelling
Seminarium. Først som lærerrådsformand, siden 37 år som tillidsrepræsentant og
arbejdsmiljørepræsentant, 10 år som medlem af kommunens hovedudvalg og
deltidsansat i Vejen Lærerkreds.
Derudover har han løbende deltaget i skoleudvikling. I 25 år arbejdede han og
en kollega med en udvidet projektarbejdsform i 1.-6. klasse, som sluttede med
et forskningsarbejde sammen med Aalborg Universitet om vidensbaseret
undervisning.
”Jeg sluttede mit lærerliv af i samarbejde med Aalborg Universitet, så jeg har
altid været engageret – både i organisationsarbejde og i skoleudvikling”,
fortæller han.
En del af inventaret
Efter sommerferien har 69-årige Carsten Mortensen foreløbig ingen aftaler om
faste vikartjanser på Gesten Børnecenter, men han fortsætter meget gerne som
vikar.
For han vil gerne blive ved med at bidrage til udviklingen af den skole, han nu
har haft sin faste gang på i 46 år.
”Med så mange år på samme skole bliver man jo lidt en del af inventaret, og
skolen er en del af mig”, konkluderer Carsten Mortensen.
Da han tilbage i 2017 kunne fejre sit 40-års jubilæum som fastansat på skolen,
fik han traditionen tro et jubilæumsgratiale fra kommunen. Som tak for
indsatsen.
”Jeg tænkte, det var mig, der skulle takke – for at have haft et dejligt
arbejdsliv. Så gratialet, som svarede til en brutto månedsløn, brugte jeg på at
få en stenhugger til at lave en skulptur til skolen”, fortæller han.
Skulpturen – en kejserpingvin i fuld størrelse – står foran skolens
hovedindgang.
”Det er en daglig glæde at se børn lege ved skulpturen, og jeg valgte en
pingvin – i stedet for den traditionelle kloge ugle, for jeg kan bedre lide
symbolikken i, at kejserpingvinerne beskytter deres unger mod kulde og
modstand, når de spreder deres vinger ud i samlet flok. Lidt som på en skole”,
siger Carsten Mortensen.