"Selvom det lyder hårdt, skal man være god til at trykke på pytknappen og glædes over det, man opnåede i undervisningen i stedet for at sige", siger lektor på DPU Rune Müller Kristensen.
Forsker: En god pytknap er vigtig for lærernes trivsel
Hvordan kommer du igennem skoledagen på trods af lærermangel, inklusionsudfordringer og målkrav? Forskere har undersøgt, hvad der er vigtigt for den enkelte lærers motivation.
Lærermangel er en af folkeskolens helt store udfordringer.
Det er blevet så svært for skolerne at tiltrække arbejdskraft, at en tredjedel ifølge en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd af de nyansatte i lærerstillinger ikke er læreruddannede.
Netop derfor har lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) Rune Müller Kristensen i samarbejde med en række
kollegaer undersøgt, hvad der motiverer lærerne, der bliver i folkeskolen.
4 faktorer, der har betydning for fastholdelse af lærere
Professionel identitet: Følelsen af at kunne lykkes med sine
opgaver, og at forventninger til og planlægning af undervisningen svarer
nogenlunde overens med virkeligheden.
Egenomsorg: Evnen til at kunne tage vare på sig selv i
hverdagen. At kunne undgå at køre sig selv i sænk, selvom rammerne ikke er
optimale.
Skolekultur: Følelsen af, at kulturen på skolen og
arbejdspladsen passer med de værdier og forventninger, man selv har til
lærergerningen.
Professionel autonomi: Oplevelsen af at kunne tilrettelægge
egen undervisning, og at man føler faglig tillid fra ledelsen. Herunder balance
i dokumentationskrav.
Ifølge forskeren er det først og fremmest vigtigt at
acceptere, at man ikke altid kan påvirke de strukturelle udfordringer.
”Verden bliver aldrig perfekt, og måske især på
folkeskoleområdet vil der altid være elementer, man ikke kan påvirke. Selvom
det lyder hårdt, skal man være god til at trykke på pytknappen og glædes over
det, man opnåede i undervisningen i stedet for at sige: 'Havde jeg haft mere
tid, havde jeg gjort det og det'”, siger Rune Müller Kristensen.
Balance mellem ambition og virkelighed
Rune Müller Kristensen har forsket i læring, didaktik og
lærerliv i flere år. I maj var han med til at kortlægge al forskning om
fastholdelse af lærere, og den kortlægning præsenterede han tirsdag for Danmarks
Lærerforenings kongresdelegerede på Tivoli Congress Center i København.
Forskningsprojektet fokuserer på, hvad der betyder noget for
den enkeltes motivation i hverdagen. En af de vigtigste faktorer er det, som
Rune Müller Kristensen kalder professionel identitet. Kort sagt handler det om, at læreren har en oplevelse af at kunne lykkes
med sin undervisning, og at forventningerne til sig selv også indfries, når
virkeligheden rammer.
”En meget stor del af at være tilfreds i sin lærergerning handler
om, at eleverne trives, og at man har en fornemmelse af, at ens undervisning
lykkes. Man skal tænke, at det her kunne en vikar ikke have gjort”.
Selvom forskningsprojektet handler om den individuelle
motivation, understreger forskeren, at man ikke skal underkende vigtigheden af
strukturelle problemer, for eksempel manglende tid.
”Problemet opstår, når der ikke er balance mellem ens
ambitioner og den virkelighed, man møder. Jeg har talt med flere helt nye
lærere, som endte med at forlade folkeskolen af den grund. De formåede ganske
enkelt ikke at udrette det, som de havde forventet”.
God grund til at tale lærerfaget op
Udover den professionelle identitet betyder ting som
arbejdspladskultur, evnen til at anerkende sig selv og sine kolleger samt
oplevelsen af kunne styre sin egen undervisning en hel del for læreres
motivation.
Efter Rune Müller Kristensens oplæg på DLF-kongressen blev
der fra salen spurgt, hvilken betydning det ville have, hvis lærerfaget blev
talt mere op.
Til det svarede forskeren, at det i dén grad giver mening at tale
lærerfaget op.
”Hvis man sidder i et selskab og ikke er bange for at sige: 'Jeg er lærer, og det er jeg stolt af', er det automatisk godt for ens
professionelle identitet og stolthed. Hvis man derimod har en fornemmelse af,
at andre har ondt af en eller ikke synes, ens job er vigtigt, så kan det
forstærke en følelse af ikke at lykkes”, siger Rune Müller Kristensen.