Kvinder ender i højere grad end mænd med at udføre opgaver, der ligger langt fra deres kerneområde, for eksempel at lære nyansatte op. Og det hæmmer ifølge en ny bog deres karriere og mulighed for faglig udvikling.Foto: iStock/SolStock
Ny bog: Kvinder påtager sig for meget arbejde, der ikke tæller
Bogen ’Nej-klubben’ sætter fokus på et overset ligestillingsproblem: at kvinder udfører en uforholdsmæssig stor del af lavstatusopgaver, der findes på alle arbejdspladser – også på de typisk kvindedominerede lærerværelser. Det er en ledelsesopgave at ændre det, understreger forfatterne.
Hvem tager sig lige af at få lavet invitationen til forældremødet, tømme opvaskemaskinen i skolens personalerum eller lede det udvalg, der skal udarbejde skolens antimobbeplan?
Annonce:
Alt for ofte ender opgaver, der hverken er interessante eller
prestigefyldte hos de samme personer. Og ofte er det kvinder.
Det skal der laves om på, og derfor skal skoleledelserne være bedre til at tage mere ansvar for en bedre opgavefordeling, lyder budskabet i en ny bog ned titlen ’Nej-klubben’, som udkommer på dansk i dag.
Lise Vesterlund
Lise Vesterlund er professor i økonomi på University of Pittsburgh i USA og en af forfatterne til bogen 'Nej-klubben', som netop er udkommet på dansk.
”Jeg kommer fra en
familie, hvor alle arbejder hårdt, og det har jeg også altid selv gjort. Men for
omkring 12 år siden nåede jeg til et stadie, hvor jeg ikke kunne følge med mere”, fortæller Lise Vesterlund, som er en af bogens forfattere.
Til daglig er hun
professor i økonomi på University of Pittsburgh, hvor hun blandt andet har
forsket i mænds og kvinders villighed til at påtage sig det, hun sammen med
sine medforfattere har døbt ’ikke-forfremmende opgaver’.
Annonce:
Inspirationen til Lise Vesterlunds forskning udspringer til dels af hendes egne oplevelser i forskerverdenen,
men hun understreger, at mekanismer findes i alle kroge af arbejdsmarkedet.
”Fire af mine
veninder, der har helt forskellige baggrunde, var i samme situation som mig. Så vi begyndte at
mødes en gang om måneden for at tale om det".
"Her fandt vi hurtigt ud af, at vi havde det til fælles, at vi havde travlt med en masse opgaver, som ikke var centrale for de job, vi havde.
Vi påtog os en masse opgaver, som var gode for de virksomheder, vi arbejdede
for, men som ikke battede noget i forhold til vores egne lønforhøjelser eller
karrierer”, fortæller Lise Vesterlund.
Ikke ’lorteopgaver’, selv om det føles sådan
Annonce:
Til at starte med talte gruppen om opgaverne som ’lorteopgaver’, der åd deres tid.
Men efterhånden gik det
op for dem, at ’lorteopgaverne’ er vigtige at få udført - bare ikke for den,
som har ansvaret for at gøre det.
Karakteristika ved ikke-forfremmende opgaver
De bidrager ikke direkte til organisationens mission eller formål.
Det er ikke synligt, hvem der har lavet opgaven.
De er ikke specialiserede, det vil sige, at det er tæt på at være lige meget, hvem der laver dem, bare det bliver gjort.
”Det er opgaver, som
gavner vores organisationer, men ikke vores karrierer, så vi omdøbte dem til
’ikke-forfremmende opgaver’ i stedet".
"’Ikke-forfremmende opgaver’ er arbejde,
vi alle sammen synes skal løses, men vi anerkender dem ikke, og indsatsen bliver ikke
belønnet. Og vores forskning har vist, at kvinder meget oftere end mænd løser de
ikke-forfremmende opgaver”, fortæller Lise Vesterlund.
Annonce:
Konkret kan opgaverne være alt fra at være den, der i praksis har ansvaret for at rydde af efter
personalemødet, den der hjælper nye medarbejdere til rette, den der er skolens
uofficielle go-to-person, når printeren driller. Og selv opgaver, der ellers på papiret ser gode ud på cv’et som fx at sidde i diverse udvalg og komiteer.
Men i praksis
tager alle den slags opgaver tid fra det arbejde, man rent faktisk bliver bedømt på, fortæller professoren.
Hun nævner som
eksempel en undersøgelse, hvor 90 procent af de adspurgte medarbejdere svarede, at det
er meget vigtigt for dem, at deres ledere spørger ind til medarbejdernes
trivsel.
Alligevel var det kun 25 procent af dem, der anerkendte det, når lederne faktisk gjorde det.
Annonce:
Kvinder ender med
opgaverne
Præmissen for bogen
’Nej-klubben’ er, at kvinder udfører en langt større del af det
’ikke-forfremmende opgaver’ end deres mandlige kolleger, hvilket Lise
Vesterlunds forskning bekræfter og mange af denne artikels (kvindelige) læsere
sikkert kan genkende fra deres egen hverdag.
Men hvorfor er det sådan? Det har
Lise Vesterlund selvfølgelig nogle bud på.
”Vores forskning
viser, at en stor del af årsagen er, at vi alle sammen – også andre kvinder –
forventer at kvinder påtager sig de ikke-forfremmende opgaver”, siger hun.
”Så
når vi sidder til mødet og skal finde ud af, hvem der skal påtage sig den
opgave, som ingen rigtigt gider, så forventer vi, at en kvinde ender med at
række hånden op. Det resulterer dels i, at kvinder oftere end mænd melder sig
frivilligt, og dels i, at hvis vi er nødt til at spørge en person, så er det
meget oftere kvinderne, vi spørger. Og det gælder både mandlige og kvindelige
ledere. Og endelig, så er kvinder meget mere tilbøjelige end mænd til at sige
ja, når de bliver spurgt”.
Ledelse er
løsningen
Så er løsningen, at
kvinder skal stoppe med at række hånden op, når de sure pligtopgaver skal
fordeles?
Kun i meget lille grad, understreger Vesterlund, for ondets rod er
forventningen til kvinderne.
Forventningerne betyder, at skulle en kvinde sige
nej til at påtage sig (endnu) en ikke-forfremmende opgave, er reaktionen en
helt anden, end hvis en mand siger nej.
'Nej-klubben'
Nej-klubben - Et opgør med kvinders karriere-hæmmende arbejde af Linda Babcock, Laurie Weingart, Lise Vesterlund og Brenda Peyser er netop udkommet på forlaget Lindhardt og Ringhof. Den koster 300 kroner og er 312 sider lang.
”Der er ikke nogen
ret stor risiko for en mand, hvis han siger nej til en opgave, mens en kvinde,
der siger nej, oftere vil blive set som en dårlig medarbejder. Oven i
det er kvinden meget mere tilbøjelig end manden til at føle skyld, hvis hun
siger nej”.
Vi har bragt nogen
roller fra hjemmet med på arbejdspladsen, og der har de kørt i lang tid, uden at
vi nærmest har opdaget det, mener Vesterlund, som siger, at det er på tide, vi
revurderer, hvordan vi fordeler de ikke-forfremmende opgaver.
Ikke kun for
kvindernes skyld, men også for arbejdspladsernes. For som det er nu, fordeler
vi ikke opgaverne efter, hvem der er bedst til at løse dem, og det koster i
sidste ende dyrt.
Død over ’frivillighedsprincippet’
Ledelserne kan heldigvis gøre meget for at løse denne problemstilling, oveni købet uden at skulle smide en masse penge efter det.
”Vi kan komme
rigtig langt med små ændringer her”, understreger Lise Vesterlund.
”Det første, man som leder skal gøre, er at overveje, hvad der er forfremmende og
ikke-forfremmende opgaver her på skolen. Vi kan have en tendens til at sige, at
’alt er forfremmende’, men så lad os se på, hvad der mest og mindst
forfremmende”.
Herefter skal man
kigge på, hvem der påtager sig de ikke-forfremmende opgaver, siger Vesterlund.
Har arbejdspladsen et problem med kønsfordelingen, eller er vi den måske eneste
arbejdsplads i verden, som ikke har det?
”Hvis det er
tilfældet, skal man skynde sig at offentliggøre det, så andre kan lære af det”, smågriner økonomiprofessoren.
”Men hvis man når frem til at, ’ja, vi har et
problem her’, skal man kigge på, hvordan man fordeler opgaverne. Måske er den
bedste metode ikke at bede nogen om at melde sig frivilligt – måske er
lodtrækning eller at lade det gå på tur bedre. Måske er det bedre, hvis arbejdet
bliver strategisk fordelt af ledelsen. Nogle af opgaverne kan måske endda løses
af en anden, billigere kategori af medarbejdere, for eksempel en
studentermedhjælper”.
Kvinder fordeler
arbejdet mere ligeligt
De fleste skoler i
Danmark har en overvægt at kvinder blandt det pædagogiske personale. Og det kan godt
flytte dynamikken lidt, siger Lise Vesterlund, men det er ikke væk.
”Jeg tror, at der på
enhver arbejdsplads vil være nogle medarbejdere, som har mange
ikke-forfremmende opgaver og nogle, der har meget få”, siger hun.
”Der er en
tendens i vores studier, der tyder på, at de ikke-forfremmende opgaver vil være
lidt mere ligeligt fordelt på kvindedominerede arbejdspladser, mens de på
arbejdspladser med primært mænd vil være mere ulige fordelt, med nogle få stykker der påtager sig rigtig mange ikke-forfremmende opgaver, og mange som har
meget få eller ingen af den type opgaver".
"Men uanset kønssammensætningen i en
gruppe vil der altid være nogle, der er bedre til at snyde sig udenom, så det
er en god ide, hvis lederen er opmærksom på fordelingen uanset. Og, medmindre
der er en rigtig god grund, sørge for at de også kommer til at løfte en del af
byrden”.
Ikke et individuelt
ansvar
Det kan du selv gøre for at få færre ’ikke-forfremmende opgaver’
I stedet for bare at sige ’ja’, så sig, ’ok, det vil jeg
gerne påtage mig, men så bliver du nødt til at finde en anden til at påtage sig
en af de andre opgaver, jeg har’. Foreslå en konkret opgave, som man i særlig
grad vil af med – og eventuelt også en, som kan overtage.
Hvis opgaven, man bliver pålagt, er meget stor, kan man
foreslå sin leder, at den bliver delt op og fordelt til flere, så man ikke får
den hele.
Man kan forsøge at forhandle en deadline for opgave, når den
bliver uddelegeret, fortsætter hun. For eksempel fra starten aftale, at man
sidder med opgaven i et år og ikke længere end det.
Vent 24 timer med at sige ’ja’. Det gør, at man får overvejet
konsekvenserne af at sige ja – følger der for eksempel flere opgaver i
kølvandet på den første? Hvad bliver det svært at nå, hvis jeg siger ja?
Samtidig forbereder man sin chef eller kollega på muligheden for at man siger
nej, hvilket mindsker sandsynligheden for at blive taget for givet.
Lise Vesterlund
understreger flere gange i interviewet, at det er op til arbejdspladserne at
lave om på den skæve kønsfordeling af ikke-forfremmende arbejde, ikke den
enkelte kvinde.
Men hun vil gerne give et par tips til, hvad man selv kan gøre, mens man venter på at ledelsen skrider til handling.
”Det første er selvfølgelig
at blive opmærksom på, hvad man laver af forfremmende og ikke-forfremmende
arbejde. Det er grundlaget for at blive mere strategisk omkring at få raget flere
forfremmende opgaver til sig”, siger hun.
”Når man så er opmærksom på, hvor meget
ikke-forfremmende arbejde, man laver, skal man se på om, der er mulighed for at
omfordele noget af det. Det, man i den sammenhæng med fordel kan være opmærksom
på, er at dine ikke-forfremmende opgaver kan være forfremmende opgaver for
andre – typisk en yngre eller nyere medarbejder”.
Det kan for eksempel godt være, at du ikke får
andet end besvær ud af at være formand for engelskfagudvalget, men for en
nyansat kan den post være en måde at vise kolleger og ledere, at man har ideer,
er ambitiøs og ikke er bange for at tage ansvar.
Det strategiske
’nej’
Lise Vesterlund og hendes
medforfattere anbefaler et ’strategisk nej’ eller et ’forhandlet ja’ når man
bliver spurgt, om man kan påtage sig endnu en ’ikke-forfremmende opgave’.
Med et
’strategisk nej’ giver man en kort forklaring på, hvorfor man ikke kan løse
opgaven, og så henviser man til en mulig løsning af opgaven.
”Gør det først
klart, at konsekvensen af at påtage sig opgaven er, at der er kerneopgaver, man
så ikke har tid til. Hjælp dernæst ved at henvise til en anden medarbejder, som
har færre af den type opgaver, og for hvem opgaven kan være forfremmende.”
”Vær dog forsigtig
med dit nej. Det er rigtigt skidt at være den medarbejder, som altid siger nej, og kvinder har mindre plads til at sige nej” siger Lise Vesterlund.
”Henvis til
at der er andre opgaver som bedre udnytter din erfaring og som du er glad for
at påtage dig. Eller sørg i det mindste for at forhandle dit ja.”