Der er i begrundelsen for at Lindebjergskolen har vundet årets skolebyggeri lagt vægt på, at bevægelse er en del af skolens DNA.
pressefoto
Herning: Lindbjergskolen er kåret til årets skolebyggeri
Lækkert børnemiljø med stor mulighed for udfoldelse, bevægelse og ikke mindst læring er begrundelsen for, at Lindbjergskolen i Hammerum i Herning netop har vundet prisen for årets skolebyggeri.
Om kåringen af årets skole
5 PROJEKTER VAR NOMINERET TIL PRISEN: • Christianshavns Skole, København K • Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX),Aarhus N • Skolen i Bymidten, Helsingør • Peder Lykke Skolen, København S • Lindbjergskolen, Hammerum, Herning • TEAMET BAG VINDERPROJEKTET: • - Bygherre: Herning Kommune • - Ingeniør/arkitekt: Sweco Danmark / ÅrstiderneArkitekter • - Totalentreprenør: KPC Herning • - Pædagogisk konsulent: Autens • FAKTA OM LINDBJERGSKOLEN: • - Projekt afsluttet: Januar 2020 • - Type: Nybyggeri, folkeskole • - Areal: 15.000 m² |
• - Anlægssum: 200 mio. kr.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lindbjergskolen i Herning åbnede i januar i nye lokaler. Tankegangen bag det nye byggeri er, at børn lukrerer på at være i et rum, hvor faget er tydeligt for dem. Foruden de mange faglokaler har Lindbjergskolen hjemområder til pause. Opholdsområderne er til flere klasser, men fra samme årgang.
Det er firmaet Nohrcon som kårer årets skolebyggeri og i en pressemeddelelse, som er sendt ud i dag, skriver de, at det, at Lindbjergskolen har et moderne læringsmiljø og et kultureltkraftcenter 24/7, var med til at sikre skolen en overbevisende sejr.
Lindbjergskolen indviet i Herning
• - Anlægssum: 200 mio. kr.
"Den nye, topmoderne skole erstatter to gamle skoler og udgør nu et regulært kraftcenter i lokalområdet. Skolen er nemlig en af landets første 24-7-skoler, hvor idrætshaller, SFO, café, bibliotek og kulturtilbud er åbent for de lokale i dag- og aftentimerne", står der i pressemeddelelsen, som også understreger, at skolen følger tidens trend: Opgøret med stamklasseprincippet.
"Eleverne har således ikke et fast basislokale - i stedet rykker de rundt til faglokalerne, alt efter hvad skemaet byder på, og opholder sig ellers i de fælles samlingsområder uden for undervisningslokalerne, der bl.a. byder på åbne læringsmiljøer. Hver afdeling - indskoling, mellemtrinnet og udskolingen - har til huse i hver sin bygning: Trinhusene. De mødes på det centrale aktivitetstorv med adgang til de offentlige fællesarealer".
Desuden er der i bedømmelsen lagt vægt på, at bevægelse er en central del af Lindbjergskolens DNA.
"Eleverne har adgang til store oplægstrapper og klatreflader mellem etagerne, centrale multihaller, kunstgræsbaner, aktivitets- og legepladser og det lange bevægelsesloop, som løber hele vejen rundt om skolen og henover skolen. På taget er der desuden boldbure og motorik"