Skole og dagtilbudscehf Vibeke Post Madsen og formand for Børne- og Ungdomsudvalget i Frederikshavn Christina Lykke Eriksen præsenterede erfaringer med rullende skolestart på KL's Børn & Unge Topmøde.
Frederikshavn sparer kroner på rullende skolestart
Da skolereformen kom, valgte Frederikshavn samtidig at indføre en ny skolestruktur, rullende skolestart og aldersintegreret indskoling. "Det er ingen hemmelighed, at vi skulle se på vores økonomi", siger udvalgsformanden.
Det besluttede politikerne iFrederikshavn
- Børn starter i skole i det kvartal, hvor de fylder 6 år
- Der er optag fire gange i løbet af skoleåret
- Børnene optages i aldersintegrerede klasser
- Organiseringen af de aldersintegrerede klasser besluttes i deenkelte distrikter
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I Frederikshavn begynder eleverne i skole i det kvartal, de fylder seks år. Frederikshavn Kommune valgte at indføre rullende skolestart for at mindske antallet af skoleudsættelser. Og det har virket, fortæller formand for Børne- og Ungdomsudvalget Christina Lykke Eriksen, SF, Frederikshavn.
"Vi synes selv, at det var en klog måde at spare penge på", sagde hun, da hun præsenterede projektet på KL's Børn & Unge Topmøde i Aalborg under emnet fleksible læringsmiljøer. Og fleksibilitet i skoledagen er noget, KL tror flere kommuner i fremtiden vil arbejde med. I KL's seneste forvaltningsundersøgelse svarer 62 ud af 98 kommuner, at de arbejder med at nytænke den grundlæggende struktur i skoledagen.
"Der er behov for at gentænke struktur og organisering af skoleåret og skoledagen", lød det fra Danni Olsen, Dansk Folkeparti-medlem af KL's Børne- og Kulturudvalg fra Albertslund, da han introducerede emnet på topmødet.
Opmærksomhed om sårbare børn
Alt for meget nyt presser
Og Frederikshavn sparer penge, for når elever før skulle vente et helt år, hvis de ikke var klar til at starte i skole, så kan de nu nøjes med at vente tre måneder. Og der er heller ikke længere nogle omgængere i indskolingen. Det gavner også eleverne, fordi det bliver lettere at differentiere undervisningen og tage udgangspunkt i den enkelte elev, lyder det fra den nordjyske kommunes udvalgsformand.
Men det har ikke været problemfrit at indføre.
"Når man laver så store ændringer samtidig med en skolereform og samtidig med en ny skolestruktur, så har det ikke været nogen helt let fødsel. Det kommer til at blive mudret sammen nogle gange", siger Christina Lykke Eriksen.
Hun fortæller også, at der er bekymringer. For eksempel om de mange skift bliver for meget for de sårbare børn.
"Det er et punkt, vi følger meget. Vi har som sådan ikke et evalueringsresultat endnu, men vi har sat det i gang, så det kommer", siger hun og understreger, at der også undervejs må justeres.
"Vi er lidt der, hvor vi laver vejen, mens vi går på den i nogle områder".
Større sammenhæng mellem skole og dagtilbud
Skole- og dagtilbudschef i Frederikshavn Vibeke Post Madsen fortæller, at der er kommet større sammenhæng mellem dagtilbud og skole.
"Det allerstørste vi har opnået er brobygning i dagtilbud og skole. Vi oplever, at skole og dagtilbud er meget på linje om det enkelte barn", siger hun og fortæller, at børnene godt kan navigere i den nye virkelighed.
"Vores største udfordring i det her har været vores dialog med vores forældre", fortæller hun.
Og også medarbejderne har taget godt imod det.
"Det vi oplever, er at medarbejderne er gået ind i det her med en idérigdom", fortæller Vibeke Post Madsen.
Nordstjerneskolen: Et fjumreår med reformen