Lis Zacho

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer og matematikvejleder Lis Zacho, 50, arbejder på Skolen ved Søerne på Frederiksberg.

Uddannelse:

Uddannet på Københavns Dag- og Aftenseminarium i 1987. Har en PD som matematikvejleder fra 2008.

Arbejdsplads:

Lis Zacho arbejder især som matematikvejleder, som er en relativt ny uddannelse. Jobbet består i at vejlede kolleger inden for matematik og undervise elever, der har problemer med tal og brøker. Det foregår ofte på hendes kontor. Hun underviser også, når der er brug for speciel indsats, hvis en klasse har vanskeligheder med matematik. Hun arrangerer familiematematik, hvor forældre og bedsteforældre inviteres ind på skolen med eleverne, så de i fællesskab kan løse matematikopgaver. En stor succes - sidste gang mødte der 150 op. Der blev afholdt fire arrangementer sidste år. Arbejder også med geoGebra, der skal fremme brugen af it i matematikundervisningen. Hun er desuden musiklærer.

Familie:

Bor på Frederiksberg. Har tre børn - to drenge og en pige på 16, 18 og 21 år.

Mit arbejde lige nu:

Man bliver nødt til hele tiden at udvikle sig og finde på nye måder at gøre tingene på. Nu er det vigtigt at få styr på computer og it-delen, så man lærer at bruge programmerne, der er i konstant forandring. På mange områder har matematikken stået stille i mange år, men der er ved at komme skred i sagerne.

Mit arbejde om fem år:

Jeg vil fortsætte med at finde nye veje ind i matematikundervisningen. Det er en løbende proces, som aldrig stopper.

Efteruddannelse:

Jeg læste til matematikvejleder på Frederiksberg Seminarium fra 2007-2008, så jeg nu har en diplomuddannelse i faget.

Ting, som er vigtige for mig:

1. Peter Bastians bog »Mesterlære«, som jeg har læst i sommerferien. Han er totalt klog. Bogen rammer virkeligheden lige på kornet. Om læring siger han, at det er lærerens opgave at bringe eleven fra a til b. Eleverne skal lære noget. Det vil sige have faglig viden.

2. Rune T. Kiddes sangbog »Tre små soldater - de vendte hjem fra grillen«. Vi bruger tit sange fra hans bog til morgensang. Jeg møder nogle gange de store, der spørger: Synger du stadig den med »Badeballade«?

3. Kille Ennas kogebog »Smag«. Hun er god til at lave mad, og jeg er selv optaget af god madlavning. Jeg kan også bare sidde og læse en kogebog.

4. Mit flipkamera, der bliver brugt flittigt som evalueringsværktøj. Tager små filmklip af eleverne, og vi ser dem sammen, når de har løst en opgave. De bliver stolte, og så er det en anden måde at komme i kontakt med dem på.

5. Min fagot, som jeg har spillet på, siden jeg var barn. Det er vigtigt at have en hobby. Mine børn spiller også. Én spiller tuba, en anden klarinet, og datteren spiller obo, så vi øver os sammen og går til klassiske koncerter. Jeg er også med i et større orkester, og i efterårsferien rejser vi på turné til Finland, Estland, Letland og Litauen.

6. Mit kontor, som altid står åbent for elever, der lige kommer forbi og får en lille matematikopgave. De skal have et fristed, hvor de ikke skal sidde og dukke nakken hele tiden i timerne, fordi de føler, de ikke kan følge med. Her kan de komme og i fred få en opgave og en succesoplevelse - »du kan også noget« - og så en lille belønning i form af en kage, en kiks eller en juice.