Tankerne om, hvad man kunne have gjort for nogle af børnene i klassen, hvis rammerne havde været bedre, kan tynge.Adene Sanchez
Moralsk stress: Når du ikke kan løse alle elevernes problemer
Tal om moralsk stress, find ud af, hvad din egen organisation kan gøre, og hvad der kan sendes videre til politikerne, anbefaler en forsker, som har lavet dialogkort, der kan sætte gang i samtalen blandt lærerne.
Har du prøvet at bede om hjælp til en elev, men ikke fået
det? At du har set en konflikt, men ikke haft tid til at hjælpe med at løse
den? Har du prøvet, at din leder har bedt dig om at sætte ambitionerne ned?
Annonce:
Har du stået i en sådan situation, har du muligvis også oplevet,
at tanker om, hvad du kunne have gjort, hvis rammerne var anderledes, tynger
dig.
Den oplevelse kalder docent og ph.d ved Københavns Professionshøjskole Nana
Vaaben for moralsk stress.
Hun har i år været med til at færdiggøre en stor undersøgelse om moralsk
stress blandt ansatte i politiet, ældreplejen, blandt sygeplejersker og i
folkeskolen.
En konklusion er, at moralsk stress i nogle tilfælde presser lærere
til - mod deres vilje - at forlade lærerjobbet.
Annonce:
”Moralsk stress er, når man ved, hvad der er det rigtige at
gøre, men man ikke kan komme til at gøre det. Så brænder man inde med sit
professionelle skøn”, siger Nana Vaaben.
”Vi står med en børnegruppe, hvor
flere og flere børn mistrives, men hvor det kan være svært at få hjælp. Moralsk
stress er også bundet op på mistrivsel og på inklusion, hvor man skal rumme
børn”.
Podcast: Moralsk stress presser lærere ud af skolen
Du kan høre Nana Vaaben fortælle om undersøgelsen i Københavns Professionshøjskoles podcast om moralsk stress.
Lærere ender i krydspres
Ligesom med andre former for stress bliver moralsk stress først sundhedsfarligt,
når det står på i længere tid.
Annonce:
”Vi kan se, at der godt kan gå lang tid, før man får hjælp
til de børn, der ikke har det godt. Hvis man står med et barn, som mistrives,
som man ikke kan hjælpe, så mistrives de voksne omkring barnet – både forældre,
lærere, skoleledere, PPR og pædagoger”.
Det hjælper ikke, at skoleledere siger til lærere, at de ikke
skal agere socialrådgivere, eller at de må skrue ned for ambitionerne.
”Lærere har svært ved at gå på kompromis med noget, der går ud over deres
elever. Og hvis de bliver overtalt til at gå på kompromis, så skal forældrene
nok få dem på andre tanker. Forældrene synes ikke, der skal gåes på kompromis.
Så det er ikke en løsning, for så placerer man krydspresset på læreren”.
Find lokale løsninger
Annonce:
Hun har sammen med kollegerne Kristian Gylling Olesen og Martin Gylling
forsket flere år i moralsk stress og fastslår, at der ikke er lette løsninger.
Hendes opfordring er, at man
på skolerne holder samtalen om moralsk stress i gang.
”Det er vigtigt, at man ikke stopper samtalen ved
genkendelsen. Man skal også snakke om årsagerne”, siger hun.
Sæt gang i samtalen
Københavns Professionshøjskole tilbyder gratis dialogkort til at holde samtalen om det gode arbejdsliv og moralsk stress i gang. Find kortene til folkeskolen her.
”Ved kommunikation kan man komme et stykke ad vejen, så man får
en forståelse for, at det ikke handler om, at det bare er mig, der er en dårlig
lærer. Det handler om at løfte det væk fra den enkelte lærer, så vi kan få
organisatoriske løsninger, så vi ikke ender med, at læreren siger op eller skal
lære at sige pyt”.
Annonce:
Hendes tre vigtigste råd lyder:
- Tal om det
- Find ud af, hvad man kan gøre på egen skole
- Find ud af, hvad skal sendes videre til
politiske niveauer
”Det gælder om at få talt om, hvad kan vi gøre på vores skole.
Ingen tror, at der kommer penge til at ansætte flere lærere i overmorgen, så vi må gøre
noget, mens vi venter. Vi må starte med at tale om, hvad vi kan gøre hos os
selv. Hvis en lærer pludselig står i moralsk stress, så skal vedkommende ikke
stå der særligt længe. Det gælder om at organisere sig, så man kan komme til
undsætning hurtigt”.
I forbindelse med forskningsprojektet har forskerne udviklet dialogkort til folkeskolen, der skal hjælpe lærere, ledere og
pædagoger til at holde gang i samtalen om arbejdslivet.
Kortene kan hentes gratis og består af udsagn, som giver
indblik i, hvad medarbejderne i folkeskolen tænker om deres arbejde – både når
arbejdet er frustrerende, og når det er meningsfuldt og giver arbejdsglæde.
”Vi skal hjælpe hinanden med at finde de årsags-sammenhænge,
fordi de er så svære at se, når det kommer til det psykosociale. Men vi skal
også have blik for, hvad der giver arbejdsglæde”, siger Nana Vaaben.
På dialogkortene er der QR-koder, hvor man kan få
lydoptagelser om forskningen bag kortene, og dermed komme nærmere, hvad moralsk
stress er.