Udsigt til 37 forhandlinger

Grundtemaet i Ny Løn er skrevet i mol, men med de rigtige becifringer kan det da godt blive til noget, der dur, mener formanden for Odense Lærerkreds

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad os med det samme slå fast: Forman den for Odense Lærerkreds, Lone Sinnbeck, bryder sig ikke om det menneskesyn, der ligger bag Ny Løn. 'I folkeskolen er det teamet, der er afgørende, og vi har ikke brug for små belønninger til den enkelte, men generelle lønstigninger til alle. Når den nu er her, gælder det dog om at få det bedste ud af Ny Løn, og vi gør meget for at få lønformen til at fungere', siger hun.

I den sidste forhandlingsrunde for årene 2000 og 2001 fik lærere på grundløntrin 26 et løntrin som kvalifikationsløn. Pædagogiske tovholdere, lærere, der tager en uddannelse på niveau med Pædagogisk Diplomuddannelse, klasselærere i de mindste klasser og klasselærere i sammenlagte klasser fik et tillæg, og en række funktioner på enkelte skoler udløser også kroner. I den forhandlingsrunde, der netop er taget hul på, går man efter at forbedre en del af tillæggene.

'Det bedste ved sidste runde var, at der blev holdt fast i, at Ny Løn skulle fordeles ud fra objektive kriterier, og at vi fik et ekstra trin til lærere på grundløn, og at vi fik taget hul på at give tillæg til klasselærerne. Vi lægger også stor vægt på at holde fast i de objektive kriterier i den nye runde', siger kredsformanden.

Lærerforeningens nye udspil går blandt andet ud på, at alle klasselærere skal have et tillæg, og det samme skal lærere i klasser med mange elever. Begge krav var med i sidste runde, men det lykkedes ikke at komme så langt. Lærerne foreslår desuden at tillidsrepræsentanter skal have mere for deres indsats.

'Kommunen og lærerne er uenige om, hvor stor den samlede lønsum er. Derfor bliver vores tal for summen til Ny Løn også forskellig. Det er svært at få de penge til lærerne, som vi mener, vi har krav på', siger lærerformanden.

Blandt kommunens nye krav er 37 forhandlinger om Ny Løn. Så mange skoler er der, og der skal forhandles på hver eneste af dem.

'Det er vores klare mål, at der skal gives de samme tillæg på det samme niveau alle steder, og hvis der aftales et tillæg på en skole, lægger vi op til, at det skal gives hele vejen rundt. Så det er fjollet at forhandle på hver skole', siger kredsformanden.

Kaare

Fælles fodslaw

Der er stor forskel på, hvordan medarbejdernes faglige organisationer ser på Ny Løn, men i Odense er man blevet enige om at stå sammen på et enkelt område. Alle forhandler samlet med kommunen om et fælles funktionstillæg for tillidsrepræsentanter.

'På det område er der enighed om, at der er behov for ens regler og et fælles løft', siger formanden for Odense Lærerkreds, Lone Sinnbeck.

Opnået i Odense

- Lærere på grundløntrin 26 får et løntrin som kvalifikationsløn.

- Tovholdere i pædagogiske udviklingsprojekter får 3.800 kroner i årligt grundbeløb.

- Lærere, der inden for fem år har gennemført en uddannelse ligestillet med Pædagogisk Diplomuddannelse, får 7.500 kroner i årligt grundbeløb.

- Klasselærere i sammenlagte klasser får et engangsbeløb på 4.000 kroner. - Afdelingsledere ved Pædagogisk Medie Center får et funktionstillæg på 5.000 kroner.

- Klasselærere i 1., 2. og 3. klasse får et funktionstillæg på 3.100 kroner.