Lærerne siger nej

Brædstrup-Gedved Lærerforening vil rejse en sag for at få afklaret, om kommunen holder sig til overenskomsten, når den uddeler penge efter point

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ny løn skal ikke uddeles efter karakterskalaer.

Det mener Brædstrup-Gedved Lærerforening.

'Vi tager ikke imod den del af ny løn, fordi den bliver uddelt efter en subjektiv vurdering fra skolelederens side. Det strider klart mod rammeaftalen. Vi vil rejse en sag for at få afklaret, hvem der har ret', siger formand for Brædstrup-Gedved Lærerforening, Benny Obel Thomsen.

Brædstrup Kommunes lønpolitik er ens for alle. Det betyder, at den skala, som lærerne vurderes efter, er den samme, som rengøringspersonale, pædagoger og ansatte på materialegården vurderes efter. Ud af 37 forskellige faggrupper har 36 sagt ja til at fordele lønstigninger efter et pointsystem. Kun lærerne vil ikke være med.

'Det er meget uheldigt, at lærerne ikke vil være med. Vi vil meget gerne give nogle penge for den kvalitet, som vi oplever lærerne præsterer. Lige nu ligger pengene bare og venter på de 23 lærere, som er indstillet til dem', siger chef for børne- og kulturforvaltningen, Kjeld Kristensen.

Borgmester Preben Andersen (Venstre), mener modsat lærerne, at kommunens ny løn helt klart bliver uddelt efter objektive kriterier.

'Kriterierne er objektive, men vurderingerne er subjektive. Der er ingen automatik i, at man får højere løn, hvis man har taget et ekstra liniefag, men hvis en sådan uddannelse ikke giver en højere udmøntning i kvalitetsvurderingerne, ville det være meget mærkeligt. Kvalifikationsløn gives for det, som uddannelsen resulterer i', uddyber børne- og kulturchefen Kjeld Kristensen.

BUPL er en af de fagforeninger, som er gået med til, at kvalifikationsløn bliver udbetalt efter, hvor mange point den enkelte pædagog får.

'Hvis vi skulle være med til at lave en aftale, så ville vi udarbejde nogle vurderingsskemaer, der tog udgangspunkt i det pædagogiske arbejde. Det gjorde vi så, og det var blandt andet derfor, vi sagde ja til aftalen', siger sagsbehandler I BUPL, Hanne Lindstrøm Andersen, som forhandlede pædagogernes løn i Brædstrup.

Brædstrup Kommune har også tilbudt lærerne, at de kan få mulighed for at udarbejde en såkaldt sektorbeskrivelse som den, pædagogerne har, men det har lærerne foreløbig afslået.

'En sektorbeskrivelse gør kvalitetsvurderingerne tydeligere og mere anvendelige for en medarbejder', siger Kjeld Kristensen. Han er selv uddannet lærer og kan ikke helt forstå lærernes modvilje mod lønpolitikken.

'Jeg har svært ved at se, at uretfærdigheden ikke er blevet langt mindre end tidligere. Der var større uretfærdighed i anciennitetslønnen. Der kunne en lærer med høj anciennitet, der ikke præsterede så meget som en yngre kollega, alligevel automatisk hæve den høje løn. Nu kan både den, der er gammel i gårde, og den ny selv skabe mulighederne for at få højere løn', siger Kjeld Kristensen.

Men kredsformanden i Brædstrup mener, at systemet kan gå ud over lærernes arbejdsmiljø, og han føler, at det på denne måde udelukkende bliver arbejdsgiverne, der bestemmer, hvad der skal til for at få del i ny løn.

'Jeg har modtaget en liste med 23 lærernavne med et beløb ud for hvert. Begrundelsen for tildelingen er, at skolelederne har vurderet, at det er disse lærere, der har haft den mest kompetente indsats og har haft den mest positive indvirkning på niveauet på den enkelte skole. Det er der ikke meget forhandling over. Det er ren og skær subjektiv vurdering fra arbejdsgivernes side', siger Benny Obel Thomsen.-

Kvalifikationsvurderingskriterier

Kvalifikationsniveauer

KriterierNiveau 5Niveau 4Niveau 3Niveau 2Niveau 1Effektivitet:Mængden af opgaver, der udføres, i forhold til hvad der opfattes som normalt for den pågældende stillingMængden af udførte opgaver ligger markant over gennemsnittet. Medarbejderen bidrager med sin effektivitet til at øge effektiviteten generelt på arbejdspladsen.Mængden af udførte opgaver ligger over gennemsnittet. Medarbejderen har en positiv indvirkning på arbejdspladsens effektivitet.Mængden af udførte opgaver svarer til gennemsnittet.Mængden af udførte opgaver ligger i underkanten af gennemsnittet, og medarbejderen har brug for en del vejledning og støtte for at nå op på et tilfredsstillende niveau.Ikke tilfredsstillende. Mængden af udførte opgaver ligger markant under gennemsnittet.Kvalitet:Graden af overensstemmelse mellem det udførte arbejde og de for arbejdet gældende kvalitetsmål, regler og faglige standarderSærdeles høj kvalitet i eget arbejde. Fejl er yderst sjældne, og såfremt der sker fejl, opdager medarbejderen dem selv, retter fejlene og træffer foranstaltninger for at forhindre nye fejl. Bidrager i høj grad til højnelse af kvaliteten generelt på arbejdspladsen.Højt kvalitetsniveau i eget arbejde. Opdager og retter egne fejl. Bidrager til højnelse af kvaliteten generelt på arbejdspladsen.Tilfredsstillende kvalitetsniveau i eget arbejde. Opdager og retter egne fejl.Kvalitetsniveau under middel. Skal have nogen vejledning og støtte for at nå et tilfredsstillende niveau. Retter egne fejl, når de påpeges.Ikke tilfredsstillende kvalitetsniveau. Fejl bliver ikke rettet tilfredsstillende selv efter påtale.Brædstrup Kommune har syv punkter, som lærerne skal vurderes efter. Efter en samtale skal hver lærer have en vurdering mellem 1 0g 5 for hvert af de syv punkter

Aftalerne skal tolkes

Brædstrup-Gedved Lærerforening og Brædstrup Kommune har udarbejdet et uenighedspapir, som er sendt til Danmarks Lærerforening med henblik på en afgørelse i det fagretlige system.

Brædstrup-Gedved Lærerforening mener, at udmøntningen af ny løn efter kommunens vurderingssystem strider mod paragraf 6 i rammeaftalen om ny løn: 'Kvalifikationsløn ydes ud over grundløn og eventuel funktionsløn. Kvalifikationsløn baseres på den enkelte medarbejders kvalifikationer. Kriterierne tager udgangspunkt i objektive forhold som eksempelvis uddannelse og erfaring'.

Kredsen mener desuden, at et bilag til Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansattes 'Aftale om ny løndannelse' er udtryk for, at kommunens lønpolitik strider mod aftalerne: 'Eksempler på subjektive kriterier, der ikke er egnede som selvstændige kriterier, men højst bør supplere de objektive kriterier: selvstændighed, engagement, evne til specialviden og samarbejdsevne'.