Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
42 konkrete metoder til at forbedre trivsel og undgå mobning blandt elever lander i denne uge i bogform på samtlige landets skoler. Bogen indgår i en stor kampagne »Attention Mobning«, som også byder på en række tv-udsendelser. Målet er at klæde voksne - ikke mindst lærere - bedre på til kampen mod mobning.
»Mobning er ødelæggende for eleverne, og vi ved, det eksisterer i alt for stort omfang. Det giver ikke mening at tale om den mobbefri skole. Den eksisterer ikke, men det betyder ikke, at vi skal acceptere, at et vist antal elever bliver mobbet. Det betyder, at mobning hele tiden skal bekæmpes«, siger konsulent Helle Stenbro fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, der udgiver bogen »Er du med mod mobning? - 42 veje til bedre trivsel«.
De 42 metoder er leveret af lærere, skoleledere, pædagoger og andre, der har arbejdet med elevernes trivsel tæt inde under huden. Alle har fået stillet spørgsmålene: Hvad virker? Og i hvilken sammenhæng?
»Vi har bevidst taget metoder med i bogen, som minder om hinanden, men en lille ændring kan give en helt anden tilgang til et konkret problem. For eksempel handler taktil rygmassage om øvelsen i sig selv, mens 'Tegne på ryg' også præsenterer en læringsvinkel, fordi eleverne skriver tal og bogstaver på hinanden«, siger Helle Stenbro.
»Tegne på ryg« er velegnet til indskolingen og kan bruges til både forebyggelse, indgriben og genopretning. På samme måde beskrives, hvad de 41 andre metoder gør godt for, og ved at slå op bag i bogen kan man hurtigt danne sig et overblik over redskaber til de forskellige klassetrin.
»Det er ikke gjort med at arbejde med mobning i de første tre skoleår. Alle elever har brug for tryghed og dialog og for at blive anerkendt«, siger Helle Stenbro.
Bogen har fokus på forebyggelse og genoprettelse. Kun tre handler direkte om, hvordan man kan gribe ind over for et konkret problem, men overgangen mellem forebyggelse og indgriben er glidende, siger Helle Stenbro:
»En god måde at gøre eleverne bevidste om deres egen rolle på er beskrevet i 'Drama mod mobning', hvor man via et rollespil illustrerer en konflikt. Det er så op til eleverne at komme med bud på, hvordan man kan trappe konflikten op og ned«.
DCUM opfordrer skolerne til at sætte deres indsats i system og arbejde kontinuerligt med mobning. Centret har udarbejdet et udkast til strategi for antimobning og har oprettet en skoleliste, hvor skoler forpligter sig til at dokumentere en gang om året, at de yder en aktiv indsats. Til gengæld kan de lægge et trivselssegl fra centret på deres hjemmeside, så det bliver synligt, at de tager problemet alvorligt.
Lærere efterlyser redskaber
Ideen til bogen er født af skoleleder Jørn Jørgensen fra Lyshøjskolen i Kolding. Skolen fik sidste år en pris på 30.000 kroner fra Red Barnet for sin indsats mod mobning.
Et af skolens redskaber er taktil rygmassage, hvor man arbejder ud fra devisen, at den, man rører, mobber man ikke. Sammen med en lærer holder Jørn Jørgensen kurser i fremgangsmåden for blandt andre AKT-lærere (adfærd, kontakt, trivsel).
»På et kursus i København fortalte en deltager om, hvordan hun inviterer forældrene med i det forebyggende arbejde. Det lød som en god idé, og det slog mig, at der foregår mange spændende initiativer i Danmark. Hvis vi kunne få dem samlet og udgivet, ville ingen skoler kunne undskylde sig med, at de ikke har det nødvendige værktøj«, siger Jørn Jørgensen.
Han ringede til AKT-lærer Charlotte Andersen, som er læreren, der involverer forældrene. Hun var straks med på en bog.
»Jeg er medredaktør på en hjemmeside, hvor vi udveksler konkrete redskaber til AKT-arbejdet. Det er der et meget stort behov for, blandt andet som konsekvens af den rummelige skole. I stedet for at gå rundt og føle os magtesløse skal vi ty til metoder, der virker. Det er vigtigt, at vi deler det, vi kan«, siger Charlotte Andersen fra Skolen ved Søerne på Frederiksberg.
Det krævede megen research at finde de 42 metoder.
»Vi troede, vi kunne gå ind på skolernes hjemmesider, men der står mest 'Vi tolererer ikke mobning', og ikke hvad de gør for at undgå det«, fortæller Charlotte Andersen.
Jørn Jørgensen er irriteret over, at statistikker viser, at 12 procent af eleverne bliver mobbet.
»Vi må kunne komme længere ned. På vores skole er procenten faldet til ingenting, og vi har ikke haft tilfælde af mobning de sidste to år«.
Mobning på tv
Og målet med Attention Mobning er netop at nedbringe mobning i skolerne.
»Vi går ind i kampagnen, fordi antallet af mobbeofre er unødvendigt højt i Danmark. I Sverige er omfanget for eksempel kun næsten halvt så stort. Det viser, at det godt kan lade sig gøre«, siger kampagnekoordinator Anne Tjell fra DR Undervisning.
Danmarks Radio tog hul på kampagnen i sidste uge med en dokumentarudsendelse på DR1 om en 5. klasse, der har problemer med daglige konflikter og mobning blandt pigerne. Hen over efteråret følger otte udsendelser om andre klasser, hvor skoleledere, lærere og forældre har taget fat på problemer med mobning.
Udsendelserne om mobning sender DR2 på mandage og tirsdage, første gang 6. november. Læs også om kampagnen og om mobning på tekst-tv side 710, på www.dr.dk/mobning og hos www.dcum.dk
Hjemmesiden med redskaber til AKT-arbejde hedder www.akt4u.webbyen.dk